De 650b-keuze

Outletcentra liggen er vol mee: b-keuze artikelen waar net even wat aan mankeert, maar wat je 9 tegen 10 toch niet zult merken. Als je dan voor de helft van het geld klaar kunt zijn, waarom zou je dan het volle pond betalen aan een 100% goed product, wat nadat je ermee de winkel uitloopt al meteen in waarde is gehalveerd?!

De fietsindustrie lijkt dit principe ook ontdekt te hebben, maar ‘with a twist’. Het buzzword van 2012 was namelijk 650b… een soort b-keuze van 29-er wielen of van 26 inch wielen en de trend zet in 2013 keihard door. Voorstanders roepen dat deze wielmaat het beste van beide maten combineert, de tegenstanders dat het vleesch noch vis is. De outletcentra die deze wielen verkopen met de leus ‘te heet gewassen 29-er wielen’, die zijn we echter nog niet tegengekomen.

Testcase
Hoe het ook zei, Velozine moest nodig aan de 650b! The proof of the pudding is in the eating! Wielset overlaten komen van die firma uit Big Flats, en monteren in mijn eigen, oude trouwe Johnny T branded Cortez. Ja, dat is een 26 inch fiets. En ja, de bottombracket staat daarvan standaard al hoog. En ja, als ik mijn standaard Fox luchtinstelling voor de voorvork gebruik (veel sag), dan is het risico aanwezig dat het voorwiel (met Schwalbe 2.25 Racing Ralph) de onderkant van de vorkkroon raakt. Hmm, dat wil ik niet, dus veiligheidshalve gaat daar 10 psi meer in dan gewoonlijk.


Een fiets bedoelt voor 26 inch wielen… eigenlijk kijkt het helemaal niet verkeerd met wat grotere wielen…

Nu kun je argumenteren dat een dergelijke testcase niet echt het beste van de wielen naar voren haalt. Een andere wielmaat heeft namelijk ook een specifiek daarop aangepast frame en vork nodig. Dat argument onderstreep ik volledig, geen discussie! Deze testcase is echter verre van wetenschappelijk. Geen moeilijke metingen met uitgeoefende kracht op het pedaal en hoe ver je dan komt, geen vermogensmeters of spierspanning meetapparaatjes. Gewoon, mijn (vertrouwde) fiets met een nieuwe wielset. Hierdoor hoef ik niet te wennen aan een nieuwe fiets én word ik niet misleidt doordat een testfiets aanzienlijk lichter is dan wat ik doorgaans rijdt. De enige vraag die beantwoord hoeft te worden is ‘voelt het fijner of minder fijn zo’n 650b wielset’. Lekker onwetenschappelijk dus maar wel gestaafd door een jarenlange ervaring met veel verschillende fietsen!

Praktijk
De praktijk begon al bij het monteren van de wielen in de fiets. Onze Stan’s testset werd voorzien van Racing Ralph’s in de maat 2.25. Dat past makkelijk onder de Fox voorvork brug, maar… als je alle lucht uit de vork laat en met je volle gewicht op het stuur gaat hangen, dan raken vorkkroon en band elkaar nét. Het spreekt voor zich dat Fox duidelijk aangeeft dat zijn vorken nog niet vrijgegeven zijn voor gebruik met 650b wielen, onder andere door dit soort issues. Ook het achterwiel valt niet zomaar in de dropouts van het frame. Je hebt blijkbaar wat ruimte nodig om de as ook fatsoenlijk in de dropouts te laten vallen en hoe dichter het wiel tegen het mannetje in de liggende achtervork zit, hoe lastiger dit wordt.
Monteer je smallere banden (zoals de laatst al belichtte Rubena’s), dan blijken de wielen ineens in heel veel fietsen te passen. Ook niet verwonderlijk, met deze banden is de diameter van de wielen (68,5 cm) amper groter dan met een volumineus 26 inch bandje en is het onderscheid ten opzichte van de klassieke wielmaat weg.


Het kan makkelijk… als je tenminste 2.0 banden gemonteerd hebt

En merk je er wat van?
Euhm… ja… en nee eigenlijk. De eerste keer dat je opstapt, voel je dat er iets anders is. Ben je eenmaal een minuut aan het rijden en heb je een keer links en een keer rechts gestuurd, dan voelt je fiets opvallend veel aan als… je eigen fiets! Ook visueel merk je vanaf je fiets weinig verschil. Het voorwiel steekt slechts een paar centimeter verder naar voren dan je 26 inch variant en het achterwiel zie je als het goed is in zijn geheel niet.

En al die geclaimde verhalen over makkelijker rollen van grotere wielen dan? Natuurlijk, ook dat merk je, zij het minimaal beter ten opzichte van de standaard 26 inch wielen. Ook blijven je wielen minder snel steken doordat ze iets groter zijn en heb hierdoor een beetje voordeel in bijvoorbeeld technische afdalingen.

Misschien nog wel het opvallendste wat ik merkte: ik kon veel makkelijker door moeilijke (wortel / rots) secties blijven trappen, zonder bang te hoeven zijn dat mijn pedalen iets raakten. Het theoretische nadeel van een hogere bracket, blijkt zo ineens ook voordelen met zich mee te brengen!


De achtervork is vaak de bottleneck. Met de Schwalbe variaties in 2.25 breed, wordt het vaak heel krap, de 2.0 Rubena banden die op onze testset zitten, passen zowat overal in

B-keus?
In navolging op alle commentaren op de 650b wielmaat die je via diverse kanalen hoort (“wie zat daar nou op te wachten” / “nog meer maten om op voorraad te hebben” / “groter is gewoon beter, dus waarom moet het nu weer kleiner?”), zou het voor mij makkelijk scoren zijn om die lijn door te zetten en ook iets in die trant te roepen. Dat doe ik echter niet, integendeel. In mijn setup (26 inch fiets) voelt de 650b wielset beter aan dan de wielset die er standaard inzat. Het rolt net even makkelijker en voelt stuurvaster, duidelijk merkbaar in mul zand. De grip is minimaal, maar merkbaar, beter, zowel op wortels, rotsen als los zand en de fiets lijkt meer momentum te behouden. Toegegeven, al deze aspecten zijn minimaal beter, maar in vergelijking met het monteren van een duurdere ketting / derailleur / lichter stuur veel effectiever in het creeeren van een betere ‘ride’. De oude wielset komt er bij mij niet snel terug in.
“Duh, groter is altijd beter” zal de grote groep 29-er rijders in koor roepen, maar daarin zit voor mij de keerzijde van de medaille. Ik heb op menig 29-er gereden waarvan ik dacht “Hebben!”. Al deze fietsen hielden echter iets groot en lastig handelbaars in hun gedrag, bij de ene meer merkbaar dan de andere. Het speelse gevoel van de 26 inch fietsen, waar ik inmiddels al meer dan 20 jaar op rijd, bleef daarbij uit. En laat dat nou net een van de leukste aspecten van mountainbiken voor mij zijn. Met de 650b wielset behoud ik dat gevoel, terwijl er wel voordelen van grotere wielen bij komen. Is dit daarom de ideale wielmaat? Misschien niet voor jou, misschien zelf niet eens voor mij, feit is wel dat deze maat voor mij van de drie keuzes die we tot nu toe hebben, als meest prettige wordt ervaren.


Ja, wat is het nou… 650b…


…of 27,5″… Ik houd in ieder geval stug vast aan de correcte benaming volgens het SI eenhedenstelsel.

CJ

Geplaatst in Reviews, Specials.
Subscribe
Notify of
guest
21 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Uhm, heb je voorheen altijd met 26×2.0 gereden? Een 26×2.4 band gaat hoger zijn, past nog steeds en zou dus nog beter moeten werken dan deze te lage 27″… ??? Sorry, maar deze gaat er bij mij niet in… (met je conclusie ben ik het wel eens!)

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

@Lars, een 26×2.4 band is natuurlijk wel veel zwaarder en rolt daardoor minder goed.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Dennis

Bedoel je dit zo dat een band minder goed rolt, omdat hij zwaarder is? Of doordat hij minder goed rolt, omdat hij breder is? Beide is flauwekul overigens ;-).

Verplichte leeskost voor jou: http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyre-rolling-resistance.htm

Komt oorspronkelijk uit de Bike, de types zijn verouderd, maar de lessen gaan nog steeds op. Breder is beter, zodra je op lastig lopende ondergrond komt.

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  JeroenK

Ja klopt, ik had op enter gedrukt voordat ik het wist en je kunt hier niks meer editten he? Wat ik wou zeggen is ongeveer wat @Gillis zegt. Om dezelfde wielomtrek te krijgen op een 26″ wiel moet je met hele brede banden rijden die veel wegen. Dat komt niet ten goede aan de rij-kwaliteiten van een XC fiets, die wil je nl. licht en wendbaar hebben.

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Rolweerstand van een 2.4 is lager. Verschil in volume zal hem ook makkelijker over wortels doen rollen.

Gillis Hommen
Gillis Hommen
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

Uiteindelijk komt het neer op twee parameters; effectieve wiel-omtrek, en band-type/volume/gewicht. Natuurlijk kun je op een 26″ wiel dezelfde effectieve omtrek halen als met een 650b wiel (uiteindelijk beperken je frame en vork de maximale omtrek), maar dan kom je er waarschijnlijk op uit dat je continu op een 2.5″ mega-nop band van 900+ gram moet rijden… Iets dat voor de meeste nederlandse bikers niet echt de voorkeur zal genieten, en mijn insziens ook op technische trails in het buitenland niet per see de optimale keuze is, tenzij je echt (écht!) in de categorie freeride/downhill valt. Het nut van 650b… Lees meer »

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Het gaat mij er om dat het erg onduidelijk is hoe hij zijn conclusie heeft getrokken. 2.25 is min of meer de standaard, als er dan opeens een smallere band gemonteerd wordt die nauwelijks hoger is, is het verkregen gevoel dan ontstaan door het lagere gewicht? Zaten er voorheen ook al Crest velgen in de Tomac? Tenzij het vergelijkingsmateriaal min of meer gelijk was (dus smalle band en Crest in 26″) kan ik me niet voorstellen dat je het verschil er uit haalt.

Kiona
Kiona
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

Da’s toch niet zo onduidelijk? Dat zegt ie aan het begin van het verhaal al: “Nu kun je argumenteren dat een dergelijke testcase niet echt het beste van de wielen naar voren haalt. … Deze testcase is echter verre van wetenschappelijk. Geen moeilijke metingen met uitgeoefende kracht op het pedaal en hoe ver je dan komt, geen vermogensmeters of spierspanning meetapparaatjes. Gewoon, mijn (vertrouwde) fiets met een nieuwe wielset. … De enige vraag die beantwoord hoeft te worden is ‘voelt het fijner of minder fijn zo’n 650b wielset’. Lekker onwetenschappelijk dus maar wel gestaafd door een jarenlange ervaring met veel… Lees meer »

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Laat ik het anders zeggen: ik ben stukken beter gewend op deze site…

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

In ieder geval is ie er eerlijk over dat dit over beleving gaat. Het is geen test van 650b, maar persoonlijke ervaring met een tot 650b geconverteerde fiets. Tenminste, zo interpreteer ik het.

Conclusie is de enige mogelijke: Kies de wielmaat waar je je prettig op voelt. Wie kan het daar niet mee eens zijn?

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Het problematische in je verhaal is alleen: ‘het verschil’, wat ik lees als ‘HET verschil’. De vraag is of dat zo makkelijk gaat. Tuurlijk willen we allemaal altijd ceteris paribus, maar dat gaat hier niet echt. Er verandert zoveel dat rij- en stuurgedrag beinvloed, ook als je dezelfde band en velg gebruikt: gewicht, noodzakelijke andere druk, bb-hoogte, naloop. Wat maakt nu HET verschil? En hoe bepaal je dat dan? Als je dan ook nog die paar extra parameters van een andere band toevoegt: een verschil, maar geen enorm, principieel verschil imo. Neemt niet weg dat ik ook benieuwd ben naar… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Blijft een lekker onderwerp trouwens, wielmaat… ;)

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden
Reply to  Coen

Mijn reactie was meer richting Lars, eigenlijk, maar als jij je ook aangesproken voelt. ;)

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden
Reply to  Coen

OK, hier kan ik wat mee, dit is duidelijk en hiermee kun je inderdaad genoeg verschil ontdekken. Wezenlijke info als de verschillen zo klein zijn! (scherp blijven dus bij een volgende test ;) )

@kiona: ook als het om gevoel gaat is het wel van belang te melden wat er getest wordt. Ik heb genoeg vertrouwen in Coen dat hij het juiste weergeeft, maar hier (wielmaat) kun je aardig de mist in gaan als je appels met peren vergelijkt!

Jurriaan
Jurriaan
11 jaren geleden

Mijn mtb is al weer ruim een jaar voorzien van Rocket Ron 2.4. Bandje weegt ca 520 gram. (zoveel weegt een 2.4 niet).
Voordeel is door mij merkbaar, mtb rolt makkelijker over obstakels, rolweerstand is lager en meer grip.

[imgcomment image[/img]

ziontrut
ziontrut
11 jaren geleden

Klein vraagje.
De foto met de achtervork, staat daar de Racing R. 2.25 op afgebeeld?

Dennis
Dennis
11 jaren geleden
Reply to  ziontrut

Aan de grijze streep aan de zijkanten te zien is het de Rubena band en niet een RR.