Scoop Merida 2012! – Ninety-Nine

Begin dit jaar kregen we op Mallorca een voorproefje van wat Merida voor 2012 in petto heeft. Merida kan op topniveau niet achter blijven met een 29er en het was dus ook logisch dat we een lichtgewicht carbon 29er voorgeschoteld kregen (later meer over die fiets). Tijdens de testrit ging de aandacht uiteraard naar de Big.Nine, zoals de nieuwe telg heet, maar onze ogen draaiden weg toen we een glimp opvingen van een blank aluminium frame dat overduidelijk een prototype betrof.

Met de al maar groter wordende dominantie van de 29er op de markt zou je haast niet verwachten dat er nog volop ontwikkelt wordt in het segment met 26″ wielen. Niets is minder waar, althans wat Merida betreft. De glimp die we opvingen, betrof een nieuwe 26″ cross country full suspension: de opvolger van de Ninety-Six! De geplande introductie  tijdens de Wereld Beker in Offenburg dit voorjaar ging niet door omdat de fiets simpelweg niet klaar was. Dat is nu wél het geval en dit is officieel de eerste openbaring van de nieuwe Merida Ninety-Nine!Ninety-Nine Team D-42

De voorbije jaren hebben de engineers veel ervaring opgedaan met carbon en nieuwe technieken ontwikkeld om de mogelijkheden van het materiaal nog meer tot het uiterste te kunnen uitbuiten. Men kon dan ook de belangrijkste speerpunten, zoals gewicht, stijfheid en efficiëntie, van de beproefde Ninety-Six verder optimaliseren. En hoewel het niet officieel is toegegeven zou het resultaat van deze optimalisatie van vooral het veerconcept van deze Ninety-Nine ook direct de voorbode zijn van een 29″ race fully….

Met het inmiddels ‘standaard’ worden van 2×10 aandrijflijnen in de wedstrijdscene kunnen veersystemen meer geoptimaliseerd worden voor de crankstellen met 2 bladen. Bij de Ninety-Nine is daarom het hoofdscharnierpunt verhoogd ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor kon de buisdoorsnede van de liggende vork ook worden vergroot om een nog stijver geheel te maken. De demper is in plaats van horizontaal onder de bovenbuis nu verticaal voor de zitbuis gepositioneerd en de montage aan het frame valt samen met het hoofdscharnierpunt. De verschuiving van de scharnierpunten resulteert ook in een meer lineaire beweging van het achterwiel.

De staande vork bezit geen dwarsverbinding meer. Deze bleek niet meer nodig dankzij de nieuwe 3D carbon rocker waarmee de verbinding met het voorframe wordt gemaakt. De carbon Ninety-Nine is volgens Merida minstens zo stijf als zijn voorganger, maar een 18″ Ninety-Nine Team-D-42 frame weegt inclusief demper nog slechts 1850 gram! Hoewel gewicht zeker een troef was in de ontwikkeling heeft men geen concessies gedaan aan duurzaamheid: alle scharnierpunten zijn nu uitgevoerd met industrielagers.

Merida omarmde al enige tijd de BB30 standaard, maar ook de 1.5″ – 1 1/8″ balhoofdsbuis zien we inmiddels terug bij dit nieuwe model. Hoewel de nieuwe Big.Nine uitgerust is met een 142×12 millimeter steekas, lijken we die niet terug te zien op de nieuwe Ninety-Nine. Wellicht een keuze die gevoed is door input van de Multivan-Merida teamrijders?

Het beoogde publiek voor deze fiets bevindt zich uiteraard in de wedstrijdscene, zowel cross country als marathon. De geometrie is uitgekiend, zodat deze niet alleen me een 100 millimeter voorvork goed uit de voeten kan, maar ook met een model met 120 milllimeter veerweg.

De Ninety-Nine modelrange zal uit twee carbon en twee aluminium modellen bestaan. De carbonnen Team-D-42 met een DT Swiss XCR100 Race vork en Sram XX afmontage met een prijskaartje van maar liefst €9.999 is het absolute topmodel en identiek aan de versie die door het Multivan-Merida team gebruikt zal worden. Voor die prijs kun je hetzelfde frame met een Fox 32Float Fit en een Shimano XT afmontage 2x kopen en je krijgt dan nog een Euro wisselgeld….

Ninety-Nine 3000- D

Onder de twee carbonmodellen volgen nog twee versies met een hydroformed aluminium frame. De Ninety-Nine 2000-D met een Sram X.O afmontage kost €3.499 en voor €2.599 heb je de Ninety-Nine XT-D met een Shimano XT afmontage.

Ninety-Nine XT- D met aluminium frame

De Ninety-Nine zal tijdens de komende EuroBike aan het grote publiek worden voorgesteld, waarna de levering snel zal volgen. Het is nog even gissen naar de exacte levertermijn. Iets minder gissen is het naar het volgende nieuwtje; de Big.Ninety-Nine?

Bron: www.merida-bikes.com

 

Supplement 26-07-2011;

De high-end Merida’s worden in Duitsland ontwikkeld onder leiding van engineer Jürgen Falke. Op onze navraag waarom de Ninety-Nine geen 142×12 steekas heeft, antwoordde hij;

“No, there won’t be 12/142 for this frame. The use of a 12/142 axle depends strongly on the frame-design and its purpose.

The major demands in XC racing drop-out design:
– Weight
– Stiffness
– Fast wheel-replacement (when suffering a flat during race)

We made proto-frames of the Ninety-Nine using 12/142 thru axle drop-outs. This added more than 50 grams system-weight, while the H/T stiffness just improved about 2%. Some frame designs gain significantly in stiffness when using a thru-axle, the Ninety-Nine not.

On the other hand, the rear-wheel change with QR is definitely faster under race conditions.

This is why we decided, to keep the regular QR drop-out for the Ninety-Nine.

12/142 makes mainly sense at bikes with 29er wheels. Due to the bigger wheel-dia, the influence on the whole system at 29ers is more evident than at 26” MTBs.”

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Erik
Erik
13 jaren geleden

Hoeveel van die Eclipse binnenbanden krijg je erbij, voor die 9999,- ?

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

Er was al een proto gespot op een Spaanse weightweenie site, maar toch: Klasse! Eerdere scoop dan Velovert en Bikerumor is toch wel netjes :-).

Dennis
Dennis
13 jaren geleden

Ninety-Nine…. het zal wel aan mij liggen als ik er vanuit ging dat het om 29ers ging. Vreemde naamgeving. Maareh, geen verkeerde fietsen. Iets teveel stiping in de lak, maar ziet er toch netjes uit.

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Ook in Mont Saint Anne reden de Multivan Merida’s nog niet op deze nieuwe fiets, trouwens.

Het ding zal wel weer supergoed zijn, maar mooi is anders… Wel interessant dat de faux bar door blijft zetten in ultralicht racefully-land.

Goede toevoeging over steekassen. Maar wat is h/t stifness eigenlijk precies?

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Gekke benaming, maar kan me iets voorstellen met een door snelspanner of steekas gefixeerde achtertrein en uitwijking bij een bepaalde kracht op het stuur. Maakt wel weer nieuwsgierig naar de testopstelling.