In dit eerste artikel leest u over onze eerste rij-ervaringen met twee nieuwe Focus modellen die we eerder statisch presenteerden: De Focus Spine en de Focus Sam C.
Derby pakte flink uit met haar testvloot. In dit beeld zijn al zo’n honderd Focussen en Cervelo’s gevangen
Focus Spine C0.0
De Focus Spine is een compleet nieuw model. Het is een 27,5″ trailbike met 120 mm veerweg rondom. De Spine komt in aluminium- en carbonvarianten. Op de demodagen stonden Spine C 0.0 topmodellen gereed, met carbon DT wielen (niet gemonteerd in de testfietsen), een XX1 aandrijving, Sram Guide RSC remmen en een RockShox RS1 vork. Veel chiquer dan dit wordt het niet en het schept meteen ook hoge verwachtingen voor het chassis…
Aan mooie fotolocaties geen gebrek in Ruhpolding
Lars: We zeggen het altijd tegen beginnelingen die hun eerste bike gaan kopen: Koop de juiste maat, want de beste fiets brengt je niks als hij te groot of te klein is. Mijn pech is dat veel demofietsen me te klein zijn. Zo ook de Spine in maat L. De reach van het frame is ruim, maar door een combinatie van een 75 graden steile zitbuis en korte stuurpen, voelde de cockpit toch wat kort aan. Vooral de stack van het frame was me te krap. Ergo: ik had op deze fiets een korte, maar vooral diepe zit. Daarbij bestond het testparcours uit grindweg met een flintertje trail. Geen goede omstandigheden om de fiets alles omvattend te beoordelen op de stuureigenschappen en de daalcapaciteiten. Er valt echter wel wat te zeggen over andere zaken:
Het Fahrwerk van de Spine voelde -zoals afgesteld door de Focus mecaniciens- zowel voor als achter straf gedempt aan, het lijkt duidelijk op Vortrieb (traprendement) gebouwd. De achtervering voelde erg neutraal aan tijdens het klimmen, de gemonteerde remote lockout leek volledig overbodig. Deze eigenschap, te samen met het lichte gewicht van de fiets en de -mits je de juiste maat neemt- voldoende ruime lichaamspositie vóór het bracket maken dat de Spine prima omhoog gaat.
Kijk je tijdens het klimmen omlaag en na naar achteren, dan blijven de aan de voorkant breed uitlopende bovenbuis (met daaronder de recht naar voren wijzende kabelinvoer) en brede staande achtervorken niet onopgemerkt. Deze vielen ons vóór de rit al op, en we zagen ons al denkbeeldig allerlei schaafsporen ontstaan… In de praktijk viel het mee. De bovenbuis zat me niet in de weg. En mijn schoenen kwamen -met mijn redelijk neutrale voetpositie- niet tegen de achtervork aan.
Stijfheid: De achtervork van de Spine is rondom voorzien van kogellagers, nabij de dropouts zelfs dubbele. Dit in dienst van de stijfheid. Die stijfheid zat voor mijn 70 kg volledig in het groene gebied. Aan de voorzijde viel de enorme buigstijfheid (voelbaar bij het remmen) van de Rockshox RS-1 positief op. De door sommigen genoemde matige torsiestijfheid van diezelfde vork kan ik op basis van de testrit noch beamen, noch ontkennen. Het voelt inderdaad iets “anders” dan een traditionele telescoop, maar niet schrikbarend.
Op basis van deze testrit, en de maatkwestie in acht nemend, verwacht ik dat de Spine goed geschikt is voor technische marathons. Maar dat is waarschijnlijk nog lang niet alles. Zorgt de steile zithoek voor een goede klimpositie, de 68 graden vlakke stuurhoek belooft een goed stuurgedrag op leuke trails bergaf. Stel de vork en demper wat zachter af en vervang de banden door wat grovers, en je hebt er een lekkere allrounder voor je vakantie in de bergen bij.
Mark: De Focus Spine C gaf mij duidelijk inzicht in wat een XC/Trail bike zou moeten zijn. Door de montage van de Rock Shox RS-1 vork neigt deze fiets meer naar de XC kant toe. De achterzijde van de fiets is goed ‘on the fly’ instelbaar met de remote en dat is de RS-1 helaas niet. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat de achterzijde van de fiets tot meer is staat was dan de voorzijde. Gevoelsmatig is de ‘balans’ uit de fiets als de achterdemper in de open stand staat. Ik ben ook zeer benieuwd hoe de ‘factory’ uitvoering van de Spine C zal rijden aangezien deze uitgevoerd is met een RockShox Pike voorvork: meer trail georiënteerd. In beide gevallen zal de Spine C een goede klimmer blijven. De achterzijde van de fiets blijft ongeacht demperstand aan de grond plakken, wat een zeer fijne eigenschap is.
SAM C Team
De SAM C is een doorontwikkeling van de in 2014 geïntroduceerde SAM. Focus noemt de SAM haar Enduro bike, en bij Focus betekent dat: Hart im Nehmen, laufruhig und Schluckfreudig. Een nieuw carbon hoofdframe brengt het gewicht met 500 gram omlaag. Ook voor deze demo stonden topmodellen gereed, met DT wielen, XX1 groep, Guide RSC remmen, Pike voorvork en Monarch Plus achterdemper. Gelukkig kregen we nu wel een fatsoenlijk testparcours, wat heet: de gids loodste ons vanaf de top van de Rauschbergbahn door grove rots- en vooral wortelstukken terug naar het dal. Hierbij reed zelfs de grootste daredevil van de groep maximaal 95% van de route.
Mark: Deze daredevil werd gelijk met de neus op de feiten gedrukt. Nimmer een enduro gereden en gelijk een pad voorgeschoteld wat voor een deel zelfs wandelend een behoorlijke uitdaging was. Waar ik mij eerder afvroeg waarom je nou zo’n plushe vering voor nodig zo moeten hebben, werd me dit binnen 30 meter bergaf duidelijk! Die is er om grote klappen op te vangen en zodoende je fiets onder controle te houden, als je durft. Want de SAM C Team kan het allemaal met gemak aan. Na het eerste deel van de trail kwamen er gelukkig iets minder ruige paden en zodoende kon ik beter kennismaken met de SAM C Team. Het eerste wat mij opviel is dat voor- en achterzijde van de fiets volledig in balans zijn. Je kan de fiets gemakkelijk manoeuvreren en de lijn berijden die je kiest. Mocht je alsnog een onverwacht obstakel tegen komen: wees niet ongerust, je nieuwe vriend Sam helpt je deze met gewenst resultaat te overwinnen.
Detail van de achterveringsconstructie: Breed en stevig
Lars: Wederom de disclaimer: De SAM was me een maat te klein. In de krappe serpentines was dat erg prettig, op steilere stukken en sprongetjes maakte het lage stuur het lastig om mijn gewicht achterop te houden. In mijn dagelijks leven rijd ik op een 29’er trailbike. Ik waardeer vooral het grote voorwiel in steile afdalingen. Een 27,5″ voorwiel is dan even wennen, het rolt merkbaar minder goed door. Je houdt dan ook het best snelheid, om te voorkomen dat obstakels je blokkeren.
Maar laat snelheid bergaf nou hét sterke punt van deze fiets zijn. Een korte achtervork, lange front-center en vlakke balhoofdbuis geven de fiets een hoop rust. En de 160 mm soepele veerweg maken dat je gerust de grove lijn kunt pakken. Of de lijn met off camber wortels. De SAM heeft veel reserves en veel grip. Wel gebruikt de achterzijde, ingesteld op een ruime, maar bij dit soort fietsen niet ongebruikelijke 35% sag, wat veel veerweg bij de grotere klappen. Af en toe sloeg hij door. Wat verder opviel: op een technische, licht op- en neergaande trail gaf de soepele achtervering de fiets veel controle, en hielp om lastige passages te doorkruisen, snelheid te houden en zo korte klimmetjes vlot te kunnen nemen. Zeer prettig.
Tot slot: ook de SAM heeft een steile zitbuis, om het klimmen te vergemakkelijken. Dit, noch het relatief lage gewicht van dit topmodel betekenen dat SAM ook je grootste vriend wordt bij lange klimmen. Nee, het best peddel je gewoon rustig zittend omhoog. Want alles wat je er meer in stopt dan dat, verdwijnt in de achterdemper. Zelfs als je de compressiehendel dicht flipt. Maar hé, wie won er ooit een enduro bergop?
Focus Spine C 0.0: €7.199
Focus Sam C team: €6.699
Tekst: Lars Vogelenzang & Mark ten Napel
Foto’s: Mark ten Napel