Bikemotion 2011 – goed weer!

Een week eerder gehouden dan de voorgaande jaren, trof de Bikemotion dit jaar een geduchte tegenstander: prachtig, zonnig herfstweer! Toch weerhield dat de fietsliefhebbers er niet van om in grote getale naar Utrecht te komen. Direct bij de opening op vrijdag om 12.00 stroomden de vier hallen vol.

De organisatie van de Bikemotion had dit jaar besloten de al maar populairder wordende e-bikes een eigen show te geven, de E-BikeXperience. In de naastgelegen hal waren de e-bikes verzameld en was er ruimte om ze te testen. Op die manier kan de Bikemotion trouw blijven aan het sportieve segment, waar volgens velen de e-bikes (nog) niet geheel onder geschaard kunnen worden.

Van een crisis in de fietsbranche kunnen we gezien de grote aanloop niet spreken. Goed, misschien is dat bij de stadsfietsen (nog altijd de grootste tak in de fietsindustrie) een ander verhaal, maar de hobby mag gelukkig geld blijven kosten. De verbouwing thuis daarentegen kan best een paar jaartjes wachten! In tegenstelling tot het mooie weer buiten en de daardoor wat tegenvallende aantallen bezoekers op zondag, is dit goed nieuws voor alle exposanten, die hun potentieel niet zien dalen, ondanks alle bezuinigingen in Nederland.

Golfbewegingen
Wat verder opvalt is dat de Nederlandse markt inmiddels wel aardig overspoeld begint te raken met allerlei fiets- en onderdelenmerken die menen hun plaats te hebben. Niemand kan om de grote Duitsers heen, niemand kan om de grote US/Taiwan merken heen, uiteraard hebben de echte kleintjes die iets speciaals bieden hun plaats, maar dan nog… Waarschijnlijk is dit een eeuwigdurende golfbeweging van komen en gaan. Toeval? Wij denken van niet. Het toont volgens ons aan dat veel merken zich op glad ijs bewegen wanneer haast alleen de prijs nog het verschil kan of moet maken.

Over golfbewegingen gesproken: zo ging dat ook met de drukte verspreid over de beurshallen. Aan het begin van de dag waren het vooral de voorste twee hallen die uiteraard de eerste ‘lading’ bezoekers opving. Langzaam druppelde dat door naar de twee achtergelegen hallen, maar gedurende het hele weekend was het met momenten in vooral de achterste hal erg, erg stil. Dat is jammer, want eveneens achterin deze laatste hal waren er juist de spectaculaire activiteiten te vinden.

Derde tijdperk?
Met de opkomst van diverse nieuwe wedstrijdsoorten momenteel – denk aan Enduro en Sprint Eliminator – en het standaard worden van 29 inch wielen, staan we mogelijk aan de vooravond van het derde tijdperk in de mountainbike geschiedenis. De jaren ’90 werden gekenmerkt door velgremmen, rechte sturen en hardtails, daarna kwamen de fullies met schijfremmen en nu dus het tijdperk met grotere wielen (helemaal als 650b de traditionele 26 inch wielmaat gaat opvolgen). Zelfs vanuit Europees perspectief beginnen die laatste nu een snelle opmars in het volgeveerde segment. En alhoewel een enkeling een 650b fiets liet zien, lijken de Nederlandse importeurs en fabrikanten over het algemeen vrij unaniem over dit fenomeen: een keuze tussen 29″ en 26″ wielen maakt het eigenlijk allemaal al lastig zat. Op de eerste plaats omdat 650b erg dicht tegen beide wielgroottes aanleunt en daarnaast vooral het praktische aspect van het op voorraad hebben van nog eens een extra maat van diverse producten…

Goed weer!
Als je 4 dagen nagenoeg de hele dag vertoeft in beurshallen, krijg je weinig mee van de buitenwereld. Zo ook van het weer. In beurshallen hangt echter ook zo een eigen klimaat. En dat klimaat was, net als het weer buiten, toch wel goed. Veel positieve gezichten, en plezierige gesprekken waren aan de orde van de dag. Ieder met zijn eigen reden. De een zag afgelopen jaar zijn marktpositie verbeteren, de ander had een mooi nieuw programma en een enkeling zag deze Bikemotion als de eerste voor het nieuw opgerichte bedrijf. Wij gaan graag mee in deze goed-weer-trend en kunnen ons nu al verheugen op al het leuks dat we de komende tijd kunnen gaan doen op het gebied van testen en andere leuke redactionele content…!

Prijsvraag
Nog meer positieve gezichten: later deze week zullen we opvolging geven aan onze eerder aangekondigde prijsvraag. De video’s zullen dan hier en/of op Facebook zichtbaar zijn, waarna er gestemd mag worden wie de beste imitatie doet van een fiets of een fietsonderdeel! De winnaar wint zoals gezegd een mountainbike clinic voor zichzelf en vijf vrienden bij MTB School.


Gazelle’s Peter Cijs toont vol trots de laatste iteratie van de Champion Mondial. Dit maal uit Reynolds 931 roestvaststaal!


Yep, ze zijn er: cyclocrossers met schijfremmen. Wanneer zien de eersten in het profpeloton?


Misschien geen schijven, maar het blijft toch wel lekker…


Creatief met hout! Jan Gunneweg bouwt er ook fietsen mee!


De aanhouder wint? Hoewel nog niet op iedere straathoek te vinden blijft GT toch aftrek vinden in Nederland. Goed nieuws: ook de titanium Xizang 29er komt naar Europa!


Bij Nishiki hebben ze een aparte kijk op ergonomie…


Nu ook in Nederland: White Brothers vorken. Zowel in 29″ als 26″ versies. De laatstgenoemde is ook geschikt voor 650b!


Voor 1499 euro heb je ook een crosser bij Koga.


Als je Nederlands Kampioene wordt, hoef je je fiets niet te poetsen…


Nog maar een paar jaar geleden opgestart, maar in een korte tijd heeft het Amerikaanse Niner de wereld veroverd. In Nederland komen er ook steeds meer dealers bij.

Tekst: Coen de Jongh & Jeroen van den Brand
Foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
26 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

Was gezellig!

Maarre…, een kleine kritische noot: Zie ik hier een kleine poging tot 650b hype creëren vanuit ‘de media’? Driekwart alinea voor een wielmaat die op een enkeling na niet op de beurs te vinden was?

Sorry hoor… we kunnen er over twisten of het alweer dood is of nog geboren moet worden, maar feit is dat het niet leeft. In Nederland tenminste. Ik verwacht zelf dat de fabrikanten eerst een paar jaar de 29er ‘ontdekking’ helemaal uitmelkt.

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

Dat is net mijn punt. Volgens mij moet het nog een paar jaar geroepen worden door enkele fanaten, voordat de fabrikanten de tijd rijp achten om, volgens hun eigen agenda ‘het volgende nieuwe’ (lees: Idee wat al lang op de plank lag) op te pakken, waarna de fanaten kunnen roepen dat ze het altijd al wisten. Het is simpelweg nu niet echt actueel… de ‘buzz’ die er om enduro, de totale uitbouw van het 29er gamma bij de grote merken en de ontwikkeling van 29ers richting Freeride hangt, verstomt het lichte gebrom van die paar Pacenti banden op de beursvloer.… Lees meer »

Erik
Erik
13 jaren geleden

Ik ben helemaal vergeten op zoek te gaan naar 650b…

Coen
Coen
13 jaren geleden

Ontwikkeling is uitstellen van nieuwe richtingen… zo simpel is het toch, anders was men een paar jaar geleden al overgegaan naar 29 inch door de hele range (afgezien van de discussie of het wel of niet goed is)

Dennis
Dennis
13 jaren geleden

Puntje van kritiek: Volgende keer ff de witbalans van de foto’s goed maken :)

Gene
Gene
13 jaren geleden

Sow, Mirre heeft inderdaad geluk gehad met de modder. Haar Cube is nog enigszins herkenbaar. Mijn bike was vooral bruin, heel bruin!

Wat betreft de beurs: dank voor het kaartje heren van Velozine! Ik miste alleen nog 1 ding: een stand met de presentatie van het Velozine fan wielertruitje! Wol/ nylon, tight/ loose fit, het mag allemaal :)

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

@Gene, pssst… dat was niet Mirre’s fiets, maar die van Sander Bouwens en die heeft voortijdig de koers verlaten. Niet doorvertellen! ;-)

Gene
Gene
13 jaren geleden

@JeroenK: ik hou mijn mond! ;)

Exar
Exar
13 jaren geleden

Is er ook ergens een ploatie van de crossert die bij Hope stond?

Dennis
Dennis
13 jaren geleden
Reply to  Exar

In het Eurobike topic misschien?

Lars TB
Lars TB
13 jaren geleden

650b… Ik kan één voordeeltje bedenken aan die maat en dat is dat je met een 2.25 dezelfde rolomtrek krijgt als met een 26″ 2.4 versie, waarbij 2.25 wel in frames en vorken past en 2.4 niet altijd. En dan heb je dus wel een fractie van de 29″ voordelen. Ten opzichte van een 2.25 in 26″ dan… Of dat verschil echter voelbaar is??? Ten opzichte van een 2.4 heb je gewoon nog de normale nadelen van smallere banden… Beter dus gewoon een normale vork kopen waar een echte band in kan dan een complete nieuwe wielmaat introduceren… Overigens zal… Lees meer »

shiverer
shiverer
13 jaren geleden

Alsjeblieft niet! Voor je het weet is de conclusie dat we allemaal beter een cyclocrosser kunnen kopen..

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Die crosser hebben we toch al? ;) Maar misschien moet er een bij, want die Ritchey is wel echt heel gaaf. Enige puntje: de verbinding staande achtervorken-zitbuis moet beter/sterker/stijver kunnen.

GT was heel erg leuk! De mevrouw van Cannondale/GT had ook een prima verhaal, ik heb hoop dat dat merk ook in de Benelux weer iets kan opkrabbelen!

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Naast dat: die meneer van Nishiki had helaas betere reclame gemaakt als ie weg was gebleven. Gezicht als een oorwurm en fietsen waarbij de pedalen nog aan de demper getyrapt waren (transport)… Hebben jullie nog een gunstige foto weten te schieten! Een showtje te veel gehad de afgelopen maand misschien?

Gene
Gene
13 jaren geleden

Die chagrijnige gezichten heb ik helaas op meer plekken gezien, terwijl ik op vrijdag de beurs bezocht. Dat waren dus vier lange positieve dagen. Beetje jammer. Wat ook jammer was, is de waardeloze belgen “grap” die de speaker bij de Rabobank bus maakte. Totaal onnodig en verdient de “schop onder z’n reet” award. Opvallende dingen die ik leuk vond: van Nicholas 29″ frame, Shimano Di:2 Ultegra schakeling, de Hope stand (waaronder enkele prototypes), de testbaan bij Sandman bikes, de leuk uitziende fixer van Rose, GT, de stand van Bikeboutique met Turner, Independent Fabrication en Genisis, de ijskraam en wat bekende… Lees meer »

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

Een van mijn hoogtepunten: Het hier uitgelichte Tailored Bikes. Wat een fraai Blacksmith 29er frame!! Typisch voorbeeld van hoe een foto het geen recht aan doet.

Ook de Swisscross vond ik erg fraai. Tevens respect voor enkele grote fabrikanten. Cube, Focus, het zijn niet mijn merken, maar ze hadden allebei fietsen met in mijn ogen fraai, opvallend en zeer uitgebalanceerd kleurengebruik.

mek-prut
mek-prut
13 jaren geleden

Over GT gesproken, kan je zo’n iDrive nou wel of niet SiSp rijden?

Exar
Exar
13 jaren geleden

De oude i-Drive kon je singlespeed rijden als je het EBB vastzette.

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Dan heb je toch gewoon een URT? Op zoek naar een Klein Mantra!

Lars TB
Lars TB
13 jaren geleden

Wacht effe. Je wilt SS rijden omdat je óf pijn wilt lijden óf vanwege de eenvoud. Hoe komt een FS ineens in beeld???

mek-prut
mek-prut
13 jaren geleden
Reply to  Lars TB

omdat het kan! :) nooit dingen gedaan om andere redenen.