WorldTour punten voor de cyclocross?

Van Sven Nys, al jaren de Belgische patriarch van het internationale cyclocrossveld, is bekend dat hij niet alleen graag overwinningen oogst maar ook aan de toekomst en ontwikkeling van zijn eigen sport denkt. Zo gaat hij volgende week in Zwitserland met de atletencommissie van de Internationale Wielerunie UCI praten over een idee dat voor meer (internationale) interesse voor de cyclocross zou moeten zorgen.

Nys stelt voor dat crossers ook WorldTour punten kunnen verdienen. Daardoor zou het voor grote wielerploegen interessant worden om zich buiten het wegseizoen ook in het crossen te mengen, iets wat volgens Nys nodig is om het niveau van de sport duurzaam op een hoger niveau te krijgen.

Het puntensysteem bepaalt welke ploegen de WorldTour-status krijgen en is daarom van grote waarde voor de wielerploegen. Alleen met die status kunnen ze immers meedraaien in het circus van alle grotere wielerwedstrijden. Een neveneffect is ook dat door het toekennen van World Tour punten aan de cross de cyclocrossers zelf interessanter worden voor wielerploegen. Het zou er ook toe kunnen leiden dat verschillende super(multi)talenten, zoals onze eigen Lars Boom, in hun wintermaanden eerder geneigd zijn om zich met de top van de crosswereld te gaan bemoeien.

Het voorstel krijgt van diverse kanten bijval. Onder andere de ploegleider van Quick Step, Wilfried Peeters, is enthousiast. Hij heeft Zdenek Stybar, de huidige wereldkampioen veldrijden, onder contract. Ook UCI coördinator voor de cyclocross Peter van den Abeele ondersteunt het idee. Nys stelt voor om dit ook toe te passen voor het baanwielrennen, zodat ook die discipline zich kan verbreden wat deelnemers en ondersteuning betreft.

Ook een brug met mountainbikers?
Je zou je af kunnen vragen of zo’n idee ook de mountainbikesport terug uit het slop kan halen. Want laten we eerlijk zijn, met de recente ontwikkelingen nog vers in gedachten, kunnen we niet bepaald stellen dat de sport er op vooruit gaat. Nys’ idee is breed toepasbaar en zou dus niet alleen cyclocross, maar ook alle andere disciplines positief kunnen beïnvloeden vanuit de grootste en vooralsnog commercieel meest interessante discipline, de weg.

Het is afwachten hoe breed het draagvlak voor Nys’ idee werkelijk zal blijken te zijn wanneer het puntje eenmaal bij het paaltje komt. Maar mogelijk dat juist dit soort ideeën de grondslag kunnen vormen voor een algehele verbetering van de wedstrijdsport. Verbetering over de gehele breedte, over alle disciplines dus. Het zou zelfs een algehele herziening van de wielerwedstrijdsport in algemene zin en specifiek van de definitie van een ‘wielerploeg’ kunnen zijn. Eigenlijk zoals het in het verleden ook wel eens voor kwam en bij uitzondering nog steeds: teams met rijders voor allerlei disciplines. Dat is misschien, vanwege de ploeggrootte en de benodigde specifieke ondersteuning, alleen voorbehouden aan de echt grote ploegen, maar die zijn typisch kapitaalkrachtig genoeg en trekken alleen daarom al meer aandacht van zowel publiek als van andere investeerders in de sport…

Tekst: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Mark
Editor
Mark
13 jaren geleden

Nys moet haast gedacht hebben “waarom zie ik altijd overal die oranje rabo shirts?”
Het idee is prima denk ik.

Exar
Exar
13 jaren geleden

Uitbreiden naar elke tak van de wielersport zou prettig zijn, maar de noodzaak van WorldTour-punten voor mountainbikers ontbreekt – Tenzij ze b.v. in plaats komen van een WorldCupklassement. Het lijkt ook een goed idee om op deze manier meer geld te laten vloeien naar ‘secundaire’ sporten (veldrijders inlijven bij je wegploeg om punten te scoren) maar gezien de staat van sommige wegploegen (HTC dat stopt, Geox dat stopt) is het de vraag hoeveel geld er nu eigenlijk ‘over’ is.

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

De noodzaak voor mountainbikers zou kunnen zijn dat ze aantrekkelijker worden voor grote ploegen. Inderdaad, een sportieve noodzaak zou ook leuk zijn, maar dat kan het gekke bij-effect hebben dat renners of ploegen in wedstrijden bevoordeeld worden op basis van resultaten in een andere discipline, wat volgens mij onwenselijk is. Leuk idee en waarom niet doortrekken naar de continentale ploegen? Tuurlijk, sponsorgeld is schaars, maar door zo’n constructie wordt je als ploeg wel weer aantrekkelijker voor sponsoren die baat hebben bij meerdere disciplines. De grote fiets merken bijvoorbeeld. Je zou tevens met discipline-specifieke subsponsoren kunnen werken, waardoor minder geld van… Lees meer »