Magura RT8 TT; de ‘revelatie’ onthuld!

Er hing wat in de lucht… en eigenlijk hangt er nog steeds wat in de lucht. Daarmee doel ik niet zo zeer op smog, regen of gewoon koude lucht, maar geruchten. Geruchten dat schijfremmen bij cyclocross en wellicht op de racefiets eindelijk op het punt van doorbreken staan. Diverse partijen zijn bezig met ‘oplossingen’ die deels gebruik maken van bestaande componenten van andere leveranciers en daarnaast zijn de geruchten meer dan hardnekkig met betrekking tot volledig geïntegreerde systemen van de grote spelers.

Uit al deze geruchten durven we inmiddels wel concluderen dat we aan de vooravond staan van de introductie van hydrauliek op de racefiets. In de jongste weken zijn daar nog eens wat teasers van twee grote partijen bij gekomen. Cervélo plaagde al enige tijd met de nieuwe P5; deze zou een ‘revolutionaire’ rem krijgen. Kort daarna volgde de Duitse remmen- en vorkenfirma Magura met een teasercampagne over een ‘grote innovatie’ voor de racefietswereld, wat voor menigeen voeding gaf aan de gedachten dat zij misschien als eerste met hydraulische schijfremmen en, zelfs nog een stap verder, met een volledig hydraulische groepset voor de racefiets zouden komen. Magura praatte immers over een samenwerking met nog een andere grote speler in de branche. Voeg daarbij dat Magura de hydrauliek-expert is en dat zowel Sram als Shimano met ‘iets’ bezig is… Shimano heeft echter een strikte policy niet met branchegenoten samen te werken. Sram zit daarentegen met een grote ontwikkelingsclub praktisch om de hoek van Magura.

Een integratie van een hydraulische zuiger in de schakel/remgreep met een mechanisch indexeersysteem voor een ’traditionele’ derailleur is niet direct evident en dus werd er driftig verder gespeculeerd. Een Di2 compatibel systeem, zoals TRP schijnt te ontwikkelen? Zie echter opnieuw de opmerking over Shimano in de vorige alinea. Misschien zouden connecties met het eveneens Duitse Acros, fabrikant van het A-GE hydraulische schakelsysteem, een logische stap zijn?

Eerder deze week lekten foto’s uit van Cervélo’s nieuwe P5. Een tijdritmachine. Een tijdritmachine met een innovatieve rem. Nee, geen schijfrem, wel hydraulisch… en niet geïntegreerd met het schakelgerij. Maar… wat nog niet is, kan altijd nog komen.

MAGURA RT8 TT: Bremsen-Revolution für Triathlon und Zeitfahren
Weltweit leichteste und schnellste hydraulische Felgenbremse für die Straße

… kopt het persbericht dat Magura vandaag uitstuurde. Aangezien het de enige hydraulische rem is voor deze discipline klopt het statement dat ze de lichtste en ‘snelste’ zijn, automatisch…

De RT8 TT is, anders dan menigeen wellicht hoopte, een velgrem die samen met de Canadese racefietsfabrikant werd ontwikkeld, of zoals ze het zelf zeggen: „Aerodynamics by Cervélo, Hydraulics by MAGURA“

De redenen voor deze ontwikkeling zijn divers. Enerzijds wordt een hogere doseerbaarheid behaald door het werken met hydrauliek. Anderzijds hebben triatlon en tijdritfietsen vaak sterk beperkte mogelijkheden voor het mooi en geleidelijk wegwerken van de remkabels, omdat de frames zo aërodynamisch mogelijk zijn uitgevoerd. Een hydraulische leiding heeft echter geen last van krappe bochten of scherpe overgangen.

De remgreep is in carbon uitgevoerd en kan minimalistisch worden uitgevoerd, omdat het hydraulische systeem een gesloten systeem betreft. Bij een schijfrem warmt de olie op en daarvoor moet ergens een expansievaatje worden ingebouwd, typisch in de remhendel, om het uitzetten van de olie op te vangen zonder dat dit de remprestaties beïnvloedt. Bij een velgrem wordt de olie nauwelijks warmer omdat deze minder direct bij de effectieve remwerking aanwezig is. Een expansiereservoir is dus niet nodig, waardoor de remgreep erg compact kan worden uitgevoerd. Dit resulteert in een gewicht van 495 gram per rem (remgreep en remtang).

De UCI heeft de rem reeds goedgekeurd en Magura geeft te kennen dat er naast een gunstiger geprijsde RT6 TT ook versies in de pijplijn zitten voor de ‘gewone’ racefiets. Meer details over die laatste zijn vooralsnog niet bekend. Of deze dus wel schakel- en remfuncties in één combineren, laat zich voorlopig nog raden.

Misschien dat dit nieuws voor sommigen tegenvalt. De racefietsbranche is echter conservatief en zelfs traag wat echte innovaties betreft. Men kan nu alvast wennen aan hydrauliek… die schijfrem komt daarna van zelf wel…

Bron: www.magura.de

JB

Geplaatst in Nieuws.
8 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Lache. Het is misschien een manier om ietsje meer designvrijheid te krijgen bij het ontwerpen van frames, maar vooralsnog toch eerst en vooral een gimmick (waar een hippe tijdritfiets natuurlijk vol mee moet zitten). Voor de tijdrijders die ik ken zijn remmen geloof ik ongeveer het laatste onderdeel waar ze over nadenken…

Gene
Gene
12 jaren geleden

Het begin is er. Is het ook niet zo dat betere remmen staat voor later remmen en dus een beetje tijdwinst voor de specialist?

Exar
Exar
12 jaren geleden

Magura HS66/HS77 anyone? Het wordt toch pas echt interessant als er een STI-a-like shifter bij komt kijken?

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden

Ik denk dat we de komende jaren de STI-alike shifter zien verdwijnen! Wat er voor terug komt: Demontabele electronische schakelbuttons op remgrepen. Wie weet zien we er zelfs een interface ‘standaard’ voor verschijnen (of zoals het de fietsindustrie betaamt: Meerdere standaarden).

Zou mooi zijn of niet? “Deze Magura remset is compatible met SRAM, Shimano en Campa shift buttons”

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden
Reply to  JeroenK

En welk belang hebben Shimano, Campa en Sram daar bij? Als ik hen was, zou ik mijn zut niet compatibel maken met andermans remmen, eerlijk gezegd.;)

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden
Reply to  Matthijs

En ziedaar de markt voor de adapters ;-)

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Misschien…

James Huang is inmiddels behoorlijk enthousiast: http://www.cyclingnews.com/features/magura-rt8-tt-first-look. Lijkt me overdreven.