Shimano vernieuwt SLX groep; introductie nieuwe derailleurmontage

Het is nog vrij warm het nieuws, zo warm dat we nog wachten op meer concrete informatie uit eerste hand. De collega’s van Bikeradar hebben reeds de details uit de doeken kunnen doen van Shimano’s ‘revamped’ SLX groep.

Met de introductie van de SLX groep in 2008 werd de Deore LX groep omgetoverd tot een toergroepset en had Shimano er eigenlijk een concurrent voor de eigen Deore XT groep bij, maar dan uit eigen koker… De SLX groep kreeg technologieën mee die nog maar net bij de XT en XTR groepen geïntroduceerd waren tegen een spaartarief en bleek het zelfs dat de SLX cranks sterker waren dan de XT versie, voor amper een gewichtspenaltie.

Voor 2013 heeft Shimano de groep opnieuw opgefrist. Dat wil zeggen, de looks zijn wat bijgeslepen. De enige echt opvallende technologische verandering vinden we bij de achterderailleur. De eerder bij de XTR geïntroduceerde ‘rem’ mogelijkheid van het scharnier van de onderste kooi vindt nu ook zijn weg naar de SLX Shadow Plus derailleur. Deze remfunctie moet er voor zorgen dat de ketting een pak minder klappert ‘when the going gets tough’

Naast de Plus zal ook een gewone Shadow derailleur ook leverbaar zijn.

Het crankstel toont ook nieuwe looks, nog altijd het sjiek gevonden two-tone thema met het geanodiseerde en geslepen delen, maar meest in het oog springt de nieuwe spider. Nog niet zo zeer in de constructie zelf. Die is nog relatief traditioneel wat bladmontage betreft en ben je niet zo beperkt in de keuze van vervangingsbladen. De kleurkeuze maakt echter dat her crankstel in eerste instantie wat rommelig en druk over over komt.

BikeRadar weet ook te melden dat de voorderailleur aangepast is om de problemen die er bij 29ers vaak zijn met bandvrijheid, op te lossen.

Nieuwe derailleurmontage
Als dan toch geen enkele industriestandaard meer heilig is, waarom dan niet nog een wijziging doorvoeren? Shimano herziet de montagebevestiging van de achterderailleur.

Het doel is hiermee een stijver geheel te krijgen wat de schakelprecisie ten goede komt. Helaas betekent het wel dat nu het frame bij het ongeveer nog enige ongewijzigde deel ook aan de beurt is; de derailleurhanger. Bij de Shadow derailleurs was er nog een korte link toegepast tussen de montage op de dropout en het ‘hoofdscharnierpunt’, de B2-link genaamd. Bij de nieuwe standaard (die dus ogenschijnlijk al langere tijd in de pijplijn zat), vervalt die B2 link. De derailleur komt dus op dezelfde plek onder de cassette, maar vergt dus een veranderde framemontage. De B2 link is echter nog wel toepasbaar. Dat betekent dus dat de nieuwe achterderailleurs met een B2 link uit te rusten zijn en dus op ‘oude’ frames passen. Andersom is ook waar. Dat wil zeggen dat bij elke Shadow derailleur de B2 link te verwijderen is en op de nieuwe framemontage-standaard past. Naast de SLX geldt dit dus voor zowel de XT als XTR Shadow derailleurs.

Later meer…

Bron: www.bikeradar.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Toine
Toine
12 jaren geleden

Ik ben zeker geen fan van de nieuwe looks… ook die achterderailleurmontage mag me gestolen worden.

Michiel
Michiel
12 jaren geleden

Ehm, maar dan vervalt dus het hele nut van een derailleurpad en kan je voortaan een nieuw frame kopen waar je vroeger alleen je derailleurpad hoefde te vervangen?

Dennis
Dennis
12 jaren geleden
Reply to  Michiel

Een bout die afbreekt zou afdoende moeten zijn om het frame te beschermen tegen beschadigingen. Als je dan een reserve boutje mee neemt onderweg, kun je ook gewoon doorrijden na een ongeval, terwijl je met een verbogen derailleurpadje meestal veroordeeld bent tot het terug lopen, of op zijn minst met gereduceerde snelheid terug fietsen.

Qua looks, het eerste wat me te binnen schoot bij het zien van die SLX crank was dat ie er niet op vooruit gegaan was. Nu heeft XT een concurrent als het aan komt op de lelijkste crank. Goed gedaan Shimano!

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden
Reply to  Dennis

Die crank kan mij ook niet bekoren. Het arm-gedeelte vind ik echt fraai, maar die spider past er totaal niet bij. Niet qua kleur en niet qua vorm.

@Michiel, als ik een fietsenmaker was, zou ik het pad voor de direct mount achterderailleur ook afneembaar maken… Volgens mij schept dit alleen maar de vrijheid voor fabrikanten tot 2 ontwerprichtingen van het pad. Waarom je dat zou willen, ontgaat me.

Erik
Erik
12 jaren geleden

Dat direct mount achterderailleur heeft nog lang geduurd… Of het ook echt nuttig is, dat weet ik niet.

Quote van een ander forum, ooit:
“Geplaatst: Za Jun 16, 2007 12:03 am door MavErik
Onderwerp:
Ben benieuwd naar de eerste weight weenie die zijn padje gaat aanpassen zodat dat hele bovenste gedeelte van het derailleur niet meer nodig is :) ”
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?p=394308#394308

Lars
Editor
Lars
12 jaren geleden

Ziet er wel stabiel uit, die DM.

Het pat is duidelijk een deel dat aan het frame geschroefd wordt en heeft nog steeds breekfunctie, verwacht ik.

Al met al twee onderdelen geintegreerd tot één. Niet verkeerd.

Matthijs
Matthijs
12 jaren geleden

Ik ben ook niet zo sceptisch… 1/ je kan voor frames met vervangbare patten twee soort en maken: een voor direct mount en een klassieke. Ook kunnen voor oude frames gemakkelijk nieuwe pats gemaakt worden. 2/ wiel verwisselen was met de Shadow (en ook met Sram derailleurs) een betrekkelijke crime, het ziet er uit alsof dat ineens weer een stuk makkelijker wordt. 3/ juist de verbinding b2-link – ‘hoofdscharnierpunt’ was m.i. het zwakke punt van de Shadow: om te beginnen al niet zo heel erg stijf, en het ding krijgt ook verreweg als eerste speling. Als dat nu opgelost is,… Lees meer »

DiDaDunlop
DiDaDunlop
12 jaren geleden

Meh. Bij “oude” derailleurs was het dus al direct mount…:D Alleen nu een iets andere plaatsing. Extra inkomen voor de patjesmakers. Laat ze er dan gelijk eentje maken waar het patje war verder naar buiten zit. Dit voor shadow derri’s op 1×5 setups etc.

JeroenK
JeroenK
12 jaren geleden
Reply to  DiDaDunlop

DiDa, welke grote fabrikant heeft al iets gemaakt voor de bevlogenen die een minimale niche opzoeken? ;)

DiDaDunlop
DiDaDunlop
12 jaren geleden

Jah ik had dat laatste stukje ook verwijderd uit mijn eerste versie. Maar VZ houdt niet van achteraf editten zie ik..:D

Mijn eerste punt blijft. Leuk dat DM maar de oude derri’s waren al DM.
comment image?osCsid=gld2vooftm6ghdooal2cttvtd2

Met een iets andere geo was je er wsl ook geweest. Zonder specifieke mount etc.