Eerder deze week berichtten we al over de vernieuwde SLX groep van Shimano. Inmiddels hebben we alle details boven water en is het tijd voor een gedetailleerde blik als ook het overige nieuws dat Shimano deze week wereldkundig maakte.
Alfine Di2
Naast de SLX groep kent ook de high-end toergroep met naafversnelling, de Alfine, een update. Een elektrische update wel te verstaan. Di2 staat voor Digital Intergrated Intelligence en maakt het mogelijk om met slechts het bedienen van enkele tiptoetsen van verzet te wisselen. Dat deze techniek, die overigens niet echt nieuw is (Suntour en Mavic deden dit in de jaren ’90 ook al eens), niet alleen toegankelijk is voor het profpeloton bewees Shimano vorig jaar al met een Ultegra versie van wat men in de 2 jaar daarvoor al hoog ingestoken DuraAce Di2. De componenten werden al met succes in het veldrijden toegepast door onder andere Sven Nys en Niels Albert en deden we al eens de uitspraak dat we wellicht snel een mountainbike derivaat zouden kunnen verwachten.
Shimano heeft echter nog een andere troef in handen die ze nu eerst op de markt zetten, door de high-end Alfine naaf te elektrificeren. Zowel de Alfine 8 speed als 11 speed versies zijn verkrijgbaar met een externe batterij, zoals we die kennen van de Ultegra en DuraAce setups, alsook een versie met een geïntegreerde batterij. Het systeem deelt – gelukkig – hetzelfde elektrische E-tube harnas van de andere Di2 groepsets. Twee shifter mogelijkheden zullen beschikbaar zijn. Enerzijds een tiptoets actuatie voor op de vlakke sturen en daarnaast een rem-/schakelgreep voor een racefietsstuur. Zeg maar een Alfine versie van een Ultegra greep. Daarnaast is er een losse display voor op het stuur, welke informatie geeft over het gekozen verzet.
Met de racefietsgreep opent Shimano zelf nu de deur om de Alfine onderdelen op een bredere groep fietsen toe te passen, maar primair blijven ze het nog een ‘city touring’ groep noemen. De naafconstructie is echter robuust genoeg dat méér ook kan… Daarover later deze maand meer…
De Di2 Alfine componenten zullen in dit najaar beschikbaar zijn.
Cyclocross schijfremmen
Shimano had al langer mechanische schijfremmen, maar deze waren vooral gericht op trekking-/toerfietsen. Nadat Shimano eerder dit jaar al met specifieke cyclocross crankstellen en velgremmen kwam, was het vooral speculeren of ze ook nog een hydraulische schijfrem in de pijplijn hadden zitten. Te meer omdat de UCI het gebruik van schijfremmen bij cyclocrossen vrij heeft gegeven en ook de concurrentie met zulks snel op tafel zou komen.
Een hydraulische versie is het niet, maar de BR-CX75 is wel degelijk een antwoord voor de vragende cyclocross-rijders. Tegelijkertijd wordt een weg-variant gelanceerd, de BR-R515. Beide versies hebben een compactere remklauw en zouden ruim 30% méér remvermogen en een betere doseerbaarheid hebben dan hun vorige generatie mechanische schijfremmen. Beide modellen zijn uiteraard ontwikkeld om samen te werken met SLR rem-/schakelgrepen.
Links de BR-CX75, rechts de BR-R515
Nieuwe mountainbike wielen
Carbon XTR prototype wielen schijnen links en rechts op verschillende plekken op de wereld reeds gesignaleerd te zijn, maar voorlopig mogen we het alleen even doen met het officiële nieuws over de nieuwe WH-MT66 en WH-MT68 (SLX niveau). Beide wielen zijn er in 26″ en 29″ versies en worden door Shimano, momenteel als een van de weinigen, neergezet als UST-compatibel.
De MT66 wordt neergezet als een all-round wielset, waarbij de 26″ versie 24 rechte spaken heeft in zowel het voor- als achterwiel en de 29″ versie achter 4 spaken extra heeft. Het velgprofiel meet 19 millimeter breed. De 26″ wielset weegt 1825 gram (840 gram voor het voorwiel, 985 gram voor het achterwiel). Bij de 29″ wielset weegt het voorwiel 945 gram en het achterwiel 1080 gram. Deze laatst genoemde is verkrijgbaar met een standaard 135 millimeter QR achternaaf en een 142×12 thru-axle achternaaf. Het voorwiel is er ook in een 15 millimeter thru-axle versie. Beide wielformaten zijn vanaf medio september leverbaar.
Voor het stevigere werk is er de MT68 wielset. Deze 26″ wielset krijgt een 21 millimeter brede velg mee. Uiteraard heeft zo’n wielset vooraan een 15 millimeter thru-axle naaf. Opvallend is echter dat het achterwiel, vooralsnog op basis van Shimano’s eigen informatie alleen in een 12 millimeter QR versie verkrijgbaar zal zijn. Dit achterwiel weegt 1050 gram. Het voorwiel laat de weegschaal steken op 910 gram. De MT68 wielset is verkrijgbaar vanaf juli dit jaar.
Beide wielsets zijn overigens in zowel een zwart als een wit design beschikbaar.
SLX revised; de Volkswagen-groep
Met die titel bedoelen we niet de VAG; dat is inderdaad de Volkswagen Group, maar meer de doelgroep die Shimano voor ogen heeft met de SLX groepset. Van cross-country tot all-mountain… en verder. De SLX groep is de meest brede en veelzijdige in Shimano’s line-up en is vanaf zijn introductie in 2008 met features van zowel de duurdere XT als XTR broertjes tegen een scherpere prijs toch wel het succes waar Shimano op hoopte.
Voor 2013 is de groep verder fijn geslepen. De Dyna-Sys aandrijflijn is er in twee versies wat crankstel betreft; double en triple. Het Hollowtech II triple crankstel heeft 42-32-24T als vertanding en de double is voorzien van een 38T en 24T vertanding.
De derailleurs en de nieuwe Direct Mount-montage bekeken we al in het eerder deze week gepubliceerde nieuws. Qua schakelen is er echter nog meer nieuws te melden. De shifters zijn namelijk herzien qua ergonomie en hebben een kortere lever. De losse shifter heeft een afleesbaar display welke de ISPEC versie, die de shifter en remgreep combineert, niet zal hebben. Beide versies hebben uiteraard de 2-Way release werking en de shifter voor de voorderailleur is middels een handmatige omschakeling voor zowel 2 als 3 speed cranks te gebruiken.
De remgrepen zijn verlicht en volgen de ontwerprichting van de XT en XTR versies. Ook bij de SLX zien we de Ice Tech schijven en is de remklauw compacter gemaakt en voorzien van een ceramische zuiger. De remblokken zijn ook leverbaar met de koelvinnen voor extra koelte. Zowel in temperatuur als looks, volgens sommigen. Deze wijzigingen geven meer prestaties bij een lager gewicht dan de vorige SLX-generatie. De center-lock schijven zijn er in 3 afmetingen: 160, 180 en 203 millimeter doorsnede.
Ten slotte introduceert Shimano nieuwe naven voor de SLX groep. Ook bij deze nieuwe naven blijven de Japanse engineers gebruik maken van nastelbare, losse, hoekcontactlagers. De achternaaf is er in een standaard 12 millimeter quickrelease versie en een separate 15 millimeter thru-axle. Jammerlijk genoeg is de naafconstructie niet dusdanig uitgevoerd dat middels een simpele wisseling van de asuiteinden beide standaarden mogelijk zijn met één naaf. Min of meer hetzelfde zien we bij de voornaaf. Er is een aparte quickrelease en 15 millimeter thru-axle voornaaf, waarbij de laatste ook een oversized naafhuls meekrijgt.
Een echte vernieuwing vinden we vooral terug bij de achternaaf. Daar is het aantal ingrijppunten van het freewheel vergroot door twee versprongen sets pallen toe te passen.
De vernieuwde SLX componenten zullen vanaf juli dit jaar verkrijgbaar zijn.
Bron: www.shimano.com
JB
Mechanische schijfremmen. Hmmm. Zou het daarbij blijven? Anderzijds: als ze echt goed werken, is dat helemaal niet zo erg!
Tja, Shimano naven zijn aftermarket nauwelijks nog een optie, omdat je niet van as-standaard kan wisselen. Jammer…