Bij de jaarlijkse Sea Otter Classic in Monterey Californië, wordt niet alleen in diverse disciplines hard gefietst, het is inmiddels ook een heuze outdoor tentoonstelling geworden waar menig fabrikant alvast de nieuwigheden voor het volgend jaar voor het eerst laat zien. Waar Eurobike de showcase is van nieuwe productlijnen en de laatste verkooptrends, komt het echt smeuïge nieuws meestal wel met de Sea Otter Classic. Dit evenement combineert diverse fietsdisciplines in één wedstrijdformaat en het is voor Noord Amerika de eerste grote afspraak op het gebied van het mountainbiken. Dit outdoor event is sinds 1991 uitgegroeid tot een flinke publiekstrekker door alle standjes, demofietsen en een warenhuis aan goed en minder goed verhuld proto materiaal.
Het voorbije weekend vond het circus weer plaats en lieten velen alvast zien wat er in het verschiet ziet. We maken een round-up van de highlights.
Kappius Components
Onder de fabrikanten van componenten heb je legio die niet veel meer doen dan een nieuw kleurtje toevoegen en een grammetje meer of minder wegfrezen. En dan zijn er nog lui die het wiel opnieuw uitvinden. Kappius Components doet half dat werk en denkt een naaf opnieuw te definiëren. Met gigantische flenzen, een hol carbon naafhuls en een geïntegreerde cassette – alles om de lagers zo ver mogelijk naar buiten te plaatsen – is het resultaat een complete freakshow, maar tegelijk ook erg doordacht.
De rest van de specificaties liegen er ook niet om. Het meer doordenken (of overdenken) zit in een vergroting van de stijfheid en het vrijloopmechanisme: door de cassette uit te hollen is er ruimte ontstaan om de lagers verder naar buiten te plaatsen en om op een grotere diameter 240 aangrijpingspunten met 8 palletjes te creëren, die het zonder een los veertje doen en magnetisch opgehangen zijn. Jawel. Enig potentieel nadeel is dat even de cassette wisselen er niet meer in zit – voor nieuwe moet het freewheel terug naar Kappius. Voor grofweg $1300 voor de gehele navenset inclusief de gemodificeerde SRAM XX cassette ben je klaar om velgen en spaken erbij te kiezen.
This one goes to eleven
Jawel, retrofetishisten, consumentenbondleden en overige critici verenigt u: 11 versnellingen komen er aan. Shimano Dura Ace proto’s waren al voorzichtig genoemd (de foto’s van de definitieve onderdelen zijn inmiddels ook te zien op een Japans forum – gooi ‘m voor de grap door Google Translate!), in het betoog van Open Cycle werd gesproken over SRAM (1x)11 speed, en DT Swiss presenteert bij Sea Otter een reeks aan nieuwe wielen die in de loop van het jaar al leverbaar zullen zijn – met Shimano 11-speed cassettebody’s. Dit betreft overigens racefiets wielen, maar de ervaring leert dat de cassettebody’s over het gehele gamma vaak gelijk worden gehouden…
DT’s SPLine (Straight Pull Line) naaf van de XR1450-29 – Foto: Bikerumor.com
Wielen; DT, Mavic, SRAM
Over wielen gesproken: DT Swiss voegt er in het hogere segment een aantal nieuwe wielen toe, waaronder een 1520 gram wegende 29er wielset met rechte spaken en 24 millimeter brede velgen. Mavic was overigens al impliciet 11-speed compatible met ietsje bredere cassettebody’s. Zij komen tevens – kort op het spotten in Pietermartizburg – met een SLR wielset in 29 inch. Welliswaar 100 gram zwaarder dan het DT Swiss topmodel, maar volgens verhalen beduidend meer dan slechts een kleine SLR met een grotere omtrek. SRAM debuteert op de Sea Otter een 650b versie van de Rise 40, met een aluminium velg. Hiermee kunnen ze alvast aan de 650b trein aanhaken en kijken hoe snel deze trein gaat denderen zonder nu verstek te moeten laten gaan omdat de mallen voor carbon velgen nog niet klaar zijn…
Mavic’s 29″ Crossmax SLR
RockShox en Fox herdefiniëren…DT met platform
De twee grote spelers in het veringssegment komen – zoals was te verwachten – met tal van nieuwe features om het ons wat makkelijker te maken. Behalve dat RockShox en Fox 650b voorzichtig lijken te omarmen (Fox zelfs met 34 millimeter binnenpoten) is er vooral gesleuteld aan binnenwerken van vorken en achterdempers. RockShox laat Dual Air eindelijk los voor een zelf-instellend systeem met slechts één ventiel. Bij de Monarch achterdempers zijn zowel rebound- als compressiecircuits onder handen genomen; de rijden kan nu kiezen tussen gelockt, demping open, en iets er tussen.
Fox (nu niet langer met Racing Shox erachter) doet vrolijk mee en introduceert CTD: “climb-trail-descend”. Met één hendeltje schakel je tussen hard, zacht of nog zachter. Wie zijn of haar stuur nog niet vol genoeg heeft kan voor de CTD demper een remote hendel monteren, desgewenst in duo uitvoering om de CTD functie van de vorken – leverbaar op modellen tot en met 160 millimeter veerweg – ook aan te sturen. Helaas heeft Fox nog geen stagair aangenomen om een fatsoenlijke hendel deze taak te ontwerpen – het lijkt immer op een (uit de kluiten gewassen) Acera-X STI uit 1997…
Fox brengt ook eindelijk hun dropper post op de markt, genaamd DOSS wat staat voor Drop On Steep Stuff. De DOSS is verkrijgbaar met 102 en 127 millimeter drop en in 30,9 en 31,6 millimeter diameter. Beide met een tussenstand waarbij het zadel 40 millimeter lager staat. Het systeem is gebaseerd op een slim ontworpen vergrendelsysteem dat het geheel spelingsvrij is wanneer de pen in een van zijn blokeerpunten staat. Middels een luchtkamer kan de de opgaande snelheid gefinetuned worden en blijft de pen, mede door de afwezigheid van olie, eenvoudig en robuust. De pen wordt op afstand middels een kabel. Opvallend is de positie van deze kabel; aan de zijkant. Nu maar hopen dat je er niet met je baggy shorts achter blijft hangen…
Last but not least; DT toonde de X313. Hun eerste platform demper. Een schakelaar laat je kiezen tussen volledig open, volledig dicht of het platform. Een remote-versie zal ook beschikbaar zijn, die net als Fox’ ‘Acera-X’ combinatie hendel via een dubbele remote simultaan met de vork bedienbaar is.
EW & JB
Jah had al wat gelezen over die Kappius naaf. Lijkt mij eerlijk gezegd een enorm groot probleem maken voor het opschuiven van je lager met nog geen centimeter…:D
Ik wil graag twee Kappius achternaven voor mijn fatbike! :D
Voor de mensen die geen Latijn spreken: Kappius is Latijn voor “bankroet”.
Wel een prachtig mooi ding, moet ik zeggen.
Ik vraag me alleen af wat zoiets doet in de modder… Nou ja, het kan er in, dus ook vast wel (ooit) uit ;-)
Dat of dicht tapen…
Mooi spul. Het argument dat de lagers verder naar buiten staan zal allemaal wel .. bij mij gaat doorgaans het non-drive lager kapot vanwege zooi er in. Wat juist gaaf vindt is de ontzettend simpele manier van cassette monteren/demonteren. Waarom we daar bij de standaard 2 tools voor nodig hebben, is eigenlijk grote onzin.
Pfff.. heb nog zeker 2 koppen koffie nodig, voordat mijn Nederlands weer op pijl is…
Uhhh lees nog niets over OPEN?
Daar was een paar dagen terug al een artikel aan gewijd:
https://www.velozine.nl/2012/04/20/open-cycle-lightest-29er-mountainbike-hardtail/
Nee, dat topic is alweer DICHT ;-)
Coen, ben je road2trail nou aan het wegjagen??
Subtiel hendeltje ook, voor die Fox dropperpost…