Het maandelijks mountainbikemagazine dat weldra door de brievenbus ploft zal – mits de hond genoemd blad niet verscheurt – gevuld zijn met fotocollage’s van de nieuwste nieuwtjes, de kleurstelling voor het jaar 2013 en de onmisbare trends waarvan je nu je aandeel moet pre-orderen wil het tegen juni bij de dealer op je staan te wachten. De cynische klikker – want wie leest in de koffiepauze nou nog echt iets op het internet? – zou roepen dat al het opzienbarende voor volgend jaar toch al onsubtiel ‘gelekt’ was in de loop van het voorjaar, en wat er nog over bleef stond inmiddels in de EuroBike voorbeschouwing van het Duitse Bike Magazin. Nu in handige bijlage, om in je zak te stoppen op de beurs. Alsof je een gids nodig hebt…
De cynicus zou echter het ongelijk in zijn betoog gezien hebben als hij verder was gekomen dan de uitgestalde groepen op het Shimano paviljoen of de bodypaint bij Kelly’s (wat maakte Kelly’s eigenlijk, behalve blije fotograven?). Er zijn wel degelijk nieuwe producten te vinden die de aandacht trekken en smeken om meer info. Ook al hebben we de grof afgewerkte prototype’s eerder dit jaar gezien, het is altijd nog maar de vraag hoe het uiteindelijke product vorm krijgt. En soms sta je gewoon voor blije verrassingen, zoals bij Thomson, waar een eigen dropper zadelpen naast de reeds aangekondigde en eindelijk tastbare sturen stond. Soms ook verrassingen omdat het reeds vaak getoonde prototype… nog steeds een prototype blijft, zoals bij Hope. Maar dat maakt het niet minder saai. In tegendeel; de verhalen achter de subtiele wijzigingen die nodig bleken te zijn na diverse testfases herbergen vaak mooie verhalen.
Verrassingen zijn er ook voor wie al sinds Sea Otter dit voorjaar probeert te voorspellen welke trends zich gaan ontwikkelen. Een seizoen aan gelekte informatie ten spijt: 650b / 27.5″ gaat niet de wereld redden, laat staan veroveren. Of tenminste nog niet in 2013. Schijfremmen op racefietsen evenmin – slechts een enkeling waagt zich er publiekelijk aan en ziet een kans om zich daarmee te onderscheiden van de concurrentie. Die paar ‘grote jongens’ die een schijfrem op een racefiets gemonteerd hadden, hadden de fiets typisch genoeg midden tussen de andere fietsen staan zodat hij niet alle aandacht trok. Immers, de kans bestaat dat er over vijf jaar vingerwijzend gegrapt wordt; “weet je nog, toen BMC en Canyon een schijfrem op een fiets monteerde?!”
De trend naar meer capabele fietsen die niet enkel op rendement ontworpen zijn zet zich daarentegen wel volledig door, geholpen door een carbonproductie die volwassen is geworden en veerelementen die als prioriteit veren, en niet gewichtsbesparing, hebben. Waar je slechts een paar jaar terug blij mocht zijn met een racefully van 11 kg kan je nu bij vergelijkbaar gewicht met 50% meer (en bruikbare!) veerweg op vakantie, of je inschrijven voor een enduro wedstrijd. Resteert slechts keuzestress over de verschillende wielmaten…
Tot slot is Eurobike ook een plaats om de kunstenaars in de sector, en hun werk, te bewonderen. Of het nou de vloeiende lijnen zijn van het Taiwanese carbon van de Ibis Mojo of het artisanale werk van Chris King en zijn decipelen van de stalen Cielo framesets is. De nieuwswaarde hier is niet de innovatie op zich maar eerder de voortdurende inspiratie om telkens weer met iets moois te komen waarvan het vakmanschap af straalt. Daarmee bewijzen ze dat een jaarlijkse beurs ook interessant kan zijn wanneer er ogenschijnlijk weinig ‘nieuws’ is.
De boodschap die we mee kregen was dat het bedoelt is om een lagere zit te krijgen op je grotere-wielen-fiets. (We vermoeden echter dat Syntace en Ritchey uit dezelfde fabriek komen. Bij beide partijen zagen we immers riser stuurtjes onderste boven op de stand uitgestald omdat de belettering er andersom opgeplakt zat…)
Rocky Mountain is zeker van de zaak en weet waarvoor je de 27,5″ wielen moeten gebruiken; het all mountain segment en voegt daad bij het woord door een volledig nieuwe serie Altitude modellen in carbon neer te zetten met 150 mm veerweg.
Een zeldzaam gezicht op de Demodag; een stand vol met stalen Ritchey’s die gretig aftrek vond. De rest van de dag bleef het rek leeg.
96er, 69er en nu ook 29,5er of 29,650ber…?
Het is dat we inmiddels wel weten dat Pinarello weinig lijkt te geven om rechte lijnen in een vork, je zou haast denken dat een constructeur de kracht van een schijfrem onderschat heeft.
Ryde (voorheen Rigida) maakt voor het Amerikaanse Lunasee een speciale velg met een fluorescerende rand. Een LED lampje ‘laadt’ de rand op waardoor een ‘glow in the dark’ effect ontstaat voor optimale zichtbaarheid in het verkeer.
Op de stand van Rose kon je je fiets zelf samenstellen op een iPad, of zeg maar iWall…
Ook een traditioneel gezicht op de DemoDag; wachtrijen voor je op een testfiets kunt stappen.
Onlangs reden we nog met een pre-productie modelletje. Daar kwam nog één slag overheen met subtiele aanpassingen aan onder andere de lay-up van het carbon op een paar plaatsen en het toevoegen van een titanium chainstay protector, voordat deze definitieve versie op de EuroBike getoond kon worden.
Stiekum hadden ze er wel een; BMC racefiets met schijfremmen.
Je kijkt naar de nieuwe Easton carbon cyclocross vork voor schijfremmen… en ondekt plots ook een vernieuwde, maar verder niet aangekondigde Avid BB7 mechanische schijfrem. Tot dusver hebben we enkel kunnen opmaken dat hij subtiel wat is afgeslankt en dat er titanium bouten gebruikt zijn in deze setup…
Tekst: Eric Wictor
Foto’s: Eric Wictor, Pieter d’Haens, Dennis Jöris
Zeg, ik wil niet lullig doen, maar heeft die BMC ‘racefiets’ niet minstens zoveel nop op de band als de gemiddelde crosser?
Die Syntace / Ritchey stuurtjes: Daphny rejoice! :)
Een crossfiets is natuurlijk ook een soort van racefiets ;-)
Een crosser is een racefiets met normale banden. Aan de ene kant ben ik wel blij met het uitblijven van de volgende revolutie. Kunnen we ‘ons’ eens concentreren op het werkend of begrijpelijk maken van de huidige producten. Want dat heeft het gros van de fabrikanten ook nauwelijks onder controle. Na een jaar of 10 weet nog steeds niemand hoe je een FS afstelt. Meer vindingen als ‘autosag’ dus graag. Daarnaast hebben we dan de tijd uit te zoeken wat de juiste wielmaat is. En gezien het niveau waar we nu zitten: is verdere verbetering nodig? Vergelijk het met auto’s:… Lees meer »
“nieuw” verkoopt gewoon natuurlijk.
Evolution not revolution. IMHO is de Enduro daar een perfect voorbeeld van – gaandeweg meer functie (lengte en quali van de veerweg, lager gewicht, meer stijfheid) inbouwen. De prijs stijgt natuurlijk mee, maar ook een halfje bruin kost wat anders dan vroegâh. De hele wielmaten discussie berust helaas ietsje te veel op hype en mist vaak rationele argumenten (behalve dat het verkoopt dus we doen mee). Ik blijf er bij dat iedere wielmaat z’n plaats heeft, maar ook een beperking qua nuttig inzetbereik. Schijfremmen op racers lijkt me een logische – qua aerodynamica en wielenbouw zijn er misschien wel voordelen… Lees meer »
Over schijremmen op de racer: Is de UCI al mee? Voor cyclocross wel, maar voor wegracen is het me niet helemaal duidelijk. Je ziet toch wel vaak dat dit soort dingen pas echt massaal worden als het profpeleton als uithangbord gebruikt kan worden.
By the way, dit lijkt me een leuke test: Welk bike magazine valt het meest in de smaak bij een flinke hond met deurmat terrorisme neigingen?
Ik vermoed dat SRAM en Shimano dusdanig korte lijntjes hebben naar de UCI homologatie club dat als schijven éénmaal geïntegreerd zijn in de Red en Dura Ace groepen ze gelijk of binnen hele korte tijd komen met een ‘UCI approved’ melding.