Crisis?
Iedereen heeft het er over. Het gaat slecht met de economie. En hoe vervelend ook, we hebben er allemaal mee te maken. Zo ook de fietsenbranche. Het kost menig bedrijf de kop of men weet nog maar met moeite overeind te blijven. Dat kun je in een verzadigde markt onder andere doen door te stunten met prijzen, maar dat is slechts levensverlengend met alsnog een grote kans op de uitgestelde executie.
Laten we reëel zijn. De Bikemotion is ingericht om plaats te bieden aan sportieve fietsen. En die hebben vaak een flink prijskaartje. En hoe zeer we ook een fietsland preken te zijn, sportieve fietsen zijn een luxe. Geen basis levensbehoefte. In een crisistijd draait een supermarkt daarom nog steeds een relatief goede omzet waar dat met luxe artikelen toch echt een ander verhaal wordt.
Neem een economische crisis verspreid over meerdere jaren en het resultaat tekent zich ook zeker af op een beurs als de Bikemotion. Veel stands waren kleiner en minder extravagant ten opzichte van eerdere jaren. Sommige merken bleven zelfs helemaal weg en van uitdelen van kleine presentjes moest je het deze beurs misschien ook niet zo hebben. Maar dat is eigenlijk wel een erg typisch Nederlandse opmerking. Al was er natuurlijk de Velozine Puzzeltocht, waarvoor je toch wel enige moeite moest doen en door velen als een uitdaging werd gezien. Daarover later deze week meer…
Als de fietsenbranche in een crisis verkeerd, waren dit ramptoeristen. En dat waren er veel…!
Passie!
Dat is eigenlijk wat onze redactie samenvattend opviel aan deze Bikemotion. In plaats van een klaagzang wil ik deze reflectie op het voorbije weekend dan ook tot een lofzang verheffen. Een lofzang voor dat wat dus eigenlijk de echte brandstof is van onze sport, de branche, de industrie: passie. Ook al lijkt het aanbod misschien af te zijn genomen, zij die nog wel een stand op deze beurs hadden, hadden bijna altijd wel een verhaal. Een verhaal of een visie die het verschil maakt, niet langer of niet slechts de prijs alleen. Ik wijd dat aan de crisis. In een crisistijd zijn de traditionele, in te studeren verkooppraat en verdienmodellen niet langer meer levensvatbaar en men weet dus niet zo goed meer wat te moeten roepen op een beurs. Door het uitblijven van het geroep drijft automatisch de boodschap meer naar boven van hen die niet de scherpste prijs of grootste stand hebben.
Als er dus iets is wat de crisis ons brengt, is dat het een katalyserende werking heeft in deze verzadigde markt en dat dat wat overblijft meer vanuit een oprechte passie gedaan wordt. Maar passie is een lastig grijpbaar ‘iets’. Passie is niet iets wat je leert of wat zich makkelijk laat vangen in een verdienmodel. Passie zit in het hart en is niet te maken zonder dat het een fragiel toneelspel wordt.
Zonder oprechte passie zijn je dagen in deze crisistijd in de fietsenbranche mijn inziens geteld. En ik durf dat gerust hier ook zo te zeggen. Diegene die zich hierin aangesproken zouden voelen, lezen zeer waarschijnlijk dit verhaal toch niet. En indien wel, doe er je voordeel mee…
Maar ik zou er geen klaagzang van maken. De sfeer was er dan ook niet naar. Ik heb me deze Bikemotion dan ook, nog meer dan eerdere edities, opperbest vermaakt. Met hen die we spraken, zowel branche-insiders als consumenten, hadden we opbeurende gesprekken over het plezier in de sport en het mooie materiaal dat we toch ook hier in de Benelux aangeboden krijgen. Immers, tussen de grote spelers als bijvoorbeeld Specialized, Giant en Cube stonden ook gewoon Lynskey’s en Seven’s te over alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En verder…
…de occasionele 27,5″/650b fietsen, een overdaad aan 29ers en sporadisch een cyclocrosser en racefiets met schijfremmen. Gewoon een voortzetting van het verhaal dat we op de EuroBike al konden aanschouwen. Om nog meer te vergelijken, of eerder tegen te stellen aan de EuroBike en eerdere trends op de Motion was de absentie van veel-veerweg-fietsen. Het was dit jaar meer nog dan eerdere jaren vooral een cross-country feestje. Men lijkt dus in deze crisistijd ook vooral te willen blijven voeden wat er vooral geconsumeerd wordt. Eigenlijk logisch, toch?
Een andere trend van voorgaande jaren die we niet meer terug zagen; QR-codes. Smartphones leken het ideale middel om te kunnen bezuinigen op uitleg bij een product; zoek het maar op op internet middels een te scannen code. Dit jaar leek men toch de voorkeur te geven aan meer menselijk contact. Een positieve ontwikkeling als je het mij vraagt.
Fatbikes zijn in opmars. Of het daadwerkelijk een verkoophit wordt zal de tijd leren, maar het aanbod en de interesse was duidelijk groter dan voorgaande jaren. Een andere trend is er een die lokaal is; beachbiking. In Nederland en vooral in België een tak van de fietssport die langzamerhand ook eigen specifieke producten krijgt, gevoed door veelal productmanagers met een, daar is ie weer, passie.
De Bikemotion door de ogen van onze huisfotograaf Dennis:
‘Color matched’ Rohloff Speedhub en Son dynamo naven bij Santos
Een nieuwe lampenset bij Philips, geschikt voor offroad gebruik. 800 lumen en de bundel is in 3 standen te zetten afhankelijk van de paden waar je rijdt. Het Li-ion accupack is handig om het frame te bevestigen. Het bijpassend achterlampje maakt dat je ook vanaf de zijkant meer zichtbaar bent.
“Hoe veel zou het meer wegen?” vraagt de ene ‘opa’ aan de ander. “Ik denk toch gauw 500 gram meer, kijk maar hier en daar” zegt de ander, wijzend naar de TRP Parabox converter en de schijremklauwen. Over de voor- en eventuele nadelen leek niemand het te hebben…
27,5″/650b, gewoon op de beurs aanwezig al was dat vooral in cross country-gedaante passend bij de Nederlandse markt.
Van Nicholas Tuareg, met 27,5″ wielen…
… en bij Lynskey zijn ze ook voorstander…
… 27,5″, vergeet de hype, het is nu al een poldermaat!
Eerder zagen we al een 3D geprinte proto versie; nu is ie er aluminium en leverbaar.
Elk jaar staat de Holland Sport renbaan op de Bikemotion. En elk jaar weer een moment voor velen om hun kracht te tonen. Zo ook Velozine-Finetic-Racing-Bas… waardige tegenstand ook.
Seven, ook ‘gewoon’ te zien op de Bikemotion…
Of je stelt de volgende keer de lasmal wel op de juiste dempermaat in…?
Hope toont graag dat ze flink aan ontwikkeling doen. Zo ook met deze naaf; de naafhuls is een 3D geprint prototype. Naar het schijnt ook daadwerkelijk belast, al lijkt ons dat met het eerder brosse kunststof een tikkie bizar…
Hypes, trends, ’the next big thing’, Stan maakt het niet zo veel uit. Hij rolt z’n velgen gewoon op maat naar believen.
Geen carbon frames meer verkrijgbaar met v-brake nokken? Volgens Carbon Reparatie geen probleem.
Cranks van B.O.R. met een overbrenging speciaal voor 29ers voor de normale stervelingen die geen 26/36 rond getrapt krijgen…
Green Oil, groene gedachten. Men neme gebruikte frisdrankdoppen en hergebruik die.
… je kunt je afvragen hoe dronken je moet zijn om in het donker geholpen te worden om je handvatten te vinden…
Banden- en velgfabrikanten en ook wielenbouwers klagen steen-en-been over de wielmaten-hypes. Toch schakelt iedereen bij en zijn er nu al veel high-end, lichtgewicht producten verkrijgbaar. Zo ook bij Reynolds.
Bij Salsa ligt de nadruk op fun en adventure. Niet alleen bij hun fatbikes, ook bij deze Fargo Ti.
Birzman toonde een inventief snel koppelbare slang-kop voor pompen.
Santos’ vernieuwde 4.29c in een strak mat-zwarte afwerking, met typische Santos-afmontage; Rohloff en starre vork, maar een niet typische-Santos-weightweenie-insteek!
Na de lovende reacties op de EuroBike is Corratec klaar voor een global domination. U ook…?
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris
Nou ja, met die Corratex hoef je op je zondagse appeltaarttoer iig geen slot meer mee te nemen. Het meest shockerende vond ik dat de banden op de Olympische fiets van Geoff Kabush niet tubeless gemaakt waren…
Over het gebrek aan dikke fietsen: niks nieuws toch? Op de Giant stand voerden ze de tegenvallende verkoopcijfers op. Vanwege Hart hadden ze een Glory staan en verder nog een Reign, maar van de nieuwe Trance X 29er ontbrak elk spoor. Terwijl dat toch echt hun grootste innovatie is dit jaar…
Het kan natuurlijk dat de wielen in die fiets niet de raceday wielen waren?
Tuurlijk, maar dan hadden ze iig nog wel de moeite gedaan om er even mee te rijden. Het ging om Syncros carbon wielen.
Het blijft een klein landje met kleine verkoopaantallen, bij veel merken zelfs verkleind assortiment dat hier aangeboden wordt en dus een klein fietsenbeursje.
die Hopenaaf ziet er uit als een nabewerkt http://en.wikipedia.org/wiki/Fused_deposition_modeling modelletje. Daar wil je niet mee fietsen…
Over Giant: De Trancex29 stond er niet, maar is wel leverbaar. Sterker nog: de meeste modellen die niet in de Nl folder staan, zijn op aanvraag wél leverbaar! Hierover binnenkort meer in een video-interview dat ik voor VZ met Jan Weevers heb gehouden.