Lars zei het al in eerder; het slechte weer, de kou, de donkerte… fietsen lijkt niet zo evident als in de zomer. Slechts volharding krijgt je op de fiets, maar met een kop chocolade melk voor de open haard of een goede bak koffie voor de tv met een goeie cross op houdt je het ook wel vol tot de lente. Echter, er is niet altijd cross op de tv, of hij is dodelijk saai. En er is niet altijd een fiets gerelateerde expositie, of je wil gewoon niet weg van de open haard. Gelukkig zijn er dan nog steeds alternatieve methodes om de donkere dagen door te komen…
… en je kan zo’n methode winnen! Lees snel verder en vind uit hoe!
Begin dit jaar was ik in Bristol om daar de sfeer op te snuiven van de Engelse framebouw-school tijdens Bespoked Bristol. De Engelsen waren ooit zo groot en bekend als heersers in de verste uithoeken van de wereld en om hun industriële revolutie. Veel is daar heden ten dage niet meer van over behalve de vergane glorie. Vergane glorie die vrijwel dagelijks in alle geuren en kleuren nog te zien op de BBC. De Engelsen zijn trots op hun ‘heritage’… en eigenlijk ook terecht. Het was immers de Engelsman John Kemp Starley die de eerste fiets met de wielen achter elkaar en een kettingaandrijving maakte in 1885. Zijn oom, James Starley, was het die het concept van draadspaken patenteerde. Enfin; genoeg ‘bragging rights’ dus. Maar, zoals het met de algehele maak-industrie ging in de voorbije eeuw, verdween de fietsproductie ook uit Engeland. Een enkele zelfstandige framebouwer kon blijven bestaan, maar slechts weinig waren nog echt gekend op het ‘vaste land’.
Maar net als in de rest van de wereld is er in Engeland een heuze revival van de kleine ‘boutique’ framebouwers gaande. De creativiteit en kwaliteit van de jongste generatie verraste ons in Bristol zeer positief! Het saamhorigheidsgevoel onder de Britse framebouwers was ook merkbaar groots en dat wordt nog verder versterkt met het recent verschenen boek:
“Made in England – The Artisans behind the handbuilt Bicycle”
Onder het eigen label Push Projects hebben framebouwers Ricky Feather en Matthew Sowter in samenwerking met fotografe Kayti Peschke dit ruim 200 pagina dik boek gepubliceerd met daarin naast een overvloed aan sfeervolle foto’s ook volop ruimte voor het verhaal van de Britse framebouwers. In totaal komen 12 framebouwers aan het woord. Van onder andere – de in mijn ogen zeer getalenteerde – novice Tom Donhou en tot Brit-verworden Nederlander Tom Warmerdam van Demon Frameworks tot oude rotten als Dave Yates en Chas Roberts.
Het hele boek ademt een sfeer uit die passend is bij de framebouw-cultuur, zonder dat het typische Engels quirky wordt. De verhalen geven een goed beeld van de individuele insteek en drijfveren van de bouwers en hun visie op het hoe en waarom van een custom frame.
Nu te koop…
Made in England is inmiddels online te koop via Push Projects, maar makkelijker nog in verband met verzendkosten, via het Nederlandse Blue On Bike – bekend van De Frame Challenge – voor €43,50. Een prijs die in positieve zin niet in verhouding staat met de dikte en kwaliteit van het boek!
… en nu te winnen!
In samenwerking met Push Projects mogen we één gesigneerd exemplaar verloten onder de Velozine lezers! Om deel te nemen aan deze verloting vragen we je om het juiste antwoord te geven op de hier onder gestelde vraag middels een reactie onder dit bericht of op de de Velozine Facebook pagina.
Inzenden van antwoorden kan tot en met zaterdagavond 24 november, 20 uur. Onder de inzenders met het juiste antwoord wordt het boek diezelfde avond verloot!
Geef het antwoord op de volgende vraag:
In welk jaar patenteerde Engelse buizenfabrikant Reynolds het principe van het butten van stalen buizen?
JB
ff zeiken, dus het patent dat ze aanvroegen voor de Nederlandse markt. Kun je namelijk splitsen, weet niet of dat hier opgaat.
ok, wikipedia was vrij duidelijk, maar niet waterdicht of ben ik nu paranoia?
Nederlandse markt wordt toch helemaal niet genoemd in de vraag? En het gaat over Made in England…
Behalve op wikipedia, kan je natuurlijk ook op de site van Reynolds kijken. http://reynoldstechnology.biz/our_company_library.php
Het is aangevraagd in 1897 en in 1898 geaccepteerd.
Patent is in 1897 aangevraagd…
The patent for butted tubing is 1897 British patent no. 24931
Reynolds patenteerde het principe in 1897. In 1898 werd het gespecificeerd en goedgekeurd. Zie ook google patents: http://www.google.com/patents/US616357?pg=PA2&dq=reynolds+butted+tubing+24931&hl=nl&sa=X&ei=2X-vUNTeFO_N0AXjwYCICw&ved=0CDYQ6AEwAA#v=onepage&q=reynolds%20butted%20tubing%2024931&f=false
Maak er dus maar gewoon een loterij van…