Als jij net als ik graag eens op een cyclocrosser rijdt, mag je hopen dat je tijdens al je ritten in het bos op diverse strategische plaatsen een mechanieker (zo heet dat, vraag maar aan Wuyts) hebt staan. Het liefst met een reserve fiets, of op z’n minst met een vrachtwagenlading aan wielsets met andere ’tuubs’. Wanneer je namelijk met je tuubs lek rijdt is ‘even een binnenbandje’ wisselen er niet bij. Als je echter net als ik bent, heb je niet een vrachtwagen vol met reserve wielsets. De kans is zelfs groot dat je, eveneens net als ik, omwille van het lek rijden en het geklungel met het lijmen van tubes gekozen hebt om gewoon traditioneel met een normale velg en draadband met binnenband of vloeibare latex te rijden.
Gelukkig is de keuze aan cross banden voor de gewone velg tegenwoordig momenteel reuze. Wat heet, vrijwel elke respectabele bandenfabrikant heeft tegenwoordig minstens één crossband in het programma. Eens te meer met een profiel dat afgeleid is van een mountainbike band. Zo ook Vredestein. Zij zagen in de Black Panther een geschikt profiel om in een 700x33c versie uit te brengen. Ik bestelde een setje en begon mijn eerste cross-meters dit najaar op deze cross-versie van de band die ik tot dan toe enkel als een fijne allrounder op mijn mountainbike kende.
Het was even wennen, een 33 mm brede – of liever smalle – band te monteren. Voorheen pakte ik graag de 35 mm banden voor net wat meer volume. Maar ja, als je een comfortabel ritje wil fietsen had je de crosser maar niet moeten pakken. Een band breder dan 33 mm zal je tegenwoordig bij de start van een crosswedstrijd linea recta een diskwalificatie opleveren. Met als gevolg dat dus menig bandenfabrikant nu nagenoeg geen banden meer maakt breder dan 33 mm.
De Black Panther CX meet op mijn 19 mm smalle DT Swiss RR440 velg exact 33 mm over de noppen en 31 mm over het karkas. Het gewicht van 390 gemeten grammen is geheel in lijn met banden van de concurrenten. Bij de montage valt het op dat de band vooral aan de zijkant wat stugger is dan ik gewend ben. Niet heel veel, maar voldoende om op te vallen. In plaats van het tubeless maken met vloeibare latex verkies ik om ditmaal eens met latex binnenbanden te rijden. Vooral omdat ik even geen zin had in het gehannes met vloeibare latex en eveneens omdat ik dit seizoen met meerdere banden op pad ben. Overigens lijkt de Black Panther CX mij uitstekend geschikt om tubeless te rijden, hoewel Vredestein het zelf niet officieel als een tubeless-ready band vermarkt. De zijwanden zijn 0,5 mm dik en dit lijkt vooral veel rubber te zijn, waar bij concurrerende banden je vooral karkas met een beetje rubber ziet en voelt. Dit verklaart ook deels het al eerder gemelde iet wat stuggere aanvoelen van de zijkanten.
En om daar meteen op door te pakken; die stugheid was merkbaar tijdens het rijden. En dat bedoel ik in positieve zin. Het gaf me de mogelijkheid de druk op de Brabantse zandgronden tot 1,8-1,9 bar te verlagen, zonder dat het ooit een gezwabber werd. Het loopvlak bleef echter voldoende ‘mee geven’ zodat tractie nooit echt een probleem was, ook niet op obstakels zoals boomwortels. Boomwortels die op mijn lokale ronde in overvloed aanwezig zijn. De kleine nopjes op de schouders van de band worden in de bocht goed benut en geven een vertrouwd en stabiel gevoel. De nagenoeg doorlopende middenrij zorgt daarbij dat de band rechtuit vrij licht loopt. Nu waren de eerste weken van dit najaar vrij droog en gaf me dit geen problemen, maar met de komst van het water die het Brabants-loszand omtoverde in glibberige modder, verdween de tractie van de Black Panther CX ook. In de klimmetjes waarbij de band rechtuit loopt en dus vooral op zijn doorlopende middenrij noppen afrolt was het snel gedaan met de tractie. De druk nog verder verlagen was een optie, de nopjes net uit het midden hielpen dan zeker mee. Echt doorstoot-proof was de combinatie met een binnenband bij dergelijk lage drukken niet meer.
Diezelfde noppenrij in het midden geeft de band wel een allround karakter. Op de verharde paden op weg naar de lokale vaste route loopt de band licht en is mede door de relatieve stugheid ook stuurzeker. Daarbij dus wel de nuance dat ‘stugger’ vooral betrekking heeft op het vergelijk met bijvoorbeeld een Schwable Racing Ralph in cross-uitvoering. Bij een echt stugge band moet je denken aan de band op je stadsfiets. Zo stug is de zwarte Panther dus niet. Op verharde ondergrond ontdekte ik ook geen nadelig gedrag in de overgang tussen rechtuit rijden en het ‘over gaan’ op de gespatieerde nopjes op de schouders zodra je een bocht in gaat.
Enigszins lui van aard ben ik dan ook wel; in plaats van het monteren van een wielset met wegbandjes, reed ik ook enkele ritjes naar kantoor op deze cross band. Met 2,5-3,0 bar rolde het zelfs gewoon erg goed zonder de typische trillingen die je ook bij sommige mountainbike banden ervaart op verharde ondergrond.
Samenvattend typeer ik de Black Panther CX dus als een allrounder die bij droge tot licht modderige omstandigheden stuurzeker is, licht rolt en vooral voorspelbaar is. Vooral die laatste is een eigenschap die ik liefst altijd in een band terug vind. In glibberige en diepe modder wordt het de band echter snel te veel en is het snel zoeken naar tractie. Je zou in dit soort omstandigheden eerder een band opteren met meer schoepen op het middendeel van het loopvlak. Eigenlijk verhoudt de band zich dus identiek aan de mountainbike versie waar dit profiel hetzelfde karakter vertoont; een allrounder voor alle omstandigheden anders dan de ergste natte drab.
De adviesverkoopprijs: €42,95
Meer informatie: www.vredestein.com
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Dat fabrikanten ook voor clinchers 33mm aanhouden als maat is natuurlijk onzin. Wie in een wedstrijd onder UCI reglement start, rijdt toch op tubes. Nogal flauw om de gewone rijder wat extra breedte/lekbestendigheid te ontzeggen.
Bandje ziet er uit als een goeie voor natte grasomlopen (tenzij met klimmen, waar tractie ineens een issue wordt en niet enkel bochtengrip).
Oh, en als een goed bandje voor de Veluwe, natuurlijk…
Gras (en de resulterende gladde prut) zat ik ook aan te denken. De MTB versie prikt daar ook heel mooi doorheen.