BBB Forcemount Ti pedalen

Ze zijn minstens zo persoonlijk als een helm en schoenen: pedalen. Ze vormen met je zadel en je stuur de contactpunten met je fiets en je mag er dan ook met recht de nodige eisen aan stellen. Functionaliteit, duurzaamheid, je wil toch op z’n minst die twee samen en als het even kan liefst ook nog bij een laag gewicht en scherpe prijs.

Een set versleten pedalen op mijn cyclocrosser (annex wegracer), creëerde de behoefte naar een nieuwe set pedalen zonder speling in alle denkbare vrijheidsgraden. Inmiddels ben ik ruimschoots een jaar op pad met een setje BPD-13 pedalen van BBB. Nu klinkt BPD-13 niet heel spannend, daarom dat BBB – wat eigenlijk ook niet bepaald spannend klinkt en we vanaf nu gewoon Triple B zullen noemen – de pedalen ook voorzien heeft van de zelfverklarende benaming Forcemount Ti.

De Forcemount Ti pedalen zijn SPD compatible en worden geleverd met BBB, uh, Triple B Click & Go schoenplaatjes. De marketeers bij de Leidense firma houden van duidelijke benaming. Eens zien of de prestaties ook zo duidelijk en zelfverklarend zijn.

De pedalen bestaan uit een behoorlijk open geconstrueerde aluminium body voor de afvoer van modder. In deze body huist een glijlager aan de crankzijde en een kogellager aan de buitenste zijde en daarmee draait het geheel rond een titanium as. Dat liet zich al raden door de toevoeging ‘Ti’ in de benaming… De titanium nitride coating geeft een lagere wrijving en minder slijtage bij het glijlager en de rubberen seal, maar de extra bling-factor van de gouden kleur is minstens zo belangrijk natuurlijk. De overige hardware, inclusief de klembeugels zijn ‘gewoon’ uit staal vervaardigd en verchroomd voor een roestvaste afwerking, met uitzondering van de roestvaststalen strip in het midden boven op de body. De veerspanning van de klembeugels is uiteraard instelbaar, waarbij het bereik voldoende toereikend is om naar ieders smaak in te stellen.

Die titanium as en het open design van de body maken dat de weegschaal niet verder komt dan 243,5 gram voor een complete set pedalen. Dat is naar huidige SPD-begrippen licht. Ter vergelijk; het XTR M980 pedaal weegt 310 gram. Dat lage gewicht maakt echter wel dat Triple B de pedalen niet geschikt acht voor rijders boven de 85 kg… Zit je boven die grens, kies je beter voor de standaard Forcemount. Deze heeft dezelfde constructie, maar draait rond een stalen as. Dit model weegt 294 gram en is met een adviesverkoopprijs van €65,00 wat zachtaardiger voor je portemonnee dan de €189,95 kostende Ti versie.

Plassenstampen
Pedalen in een duurtest; testmateriaal waar je per definitie tegenaan moet trappen! Heerlijk! Dat deed ik dan ook en in het kader ‘alles voor de wetenschap’ het meest smerige weer afgewacht en de ergste blubber en plassen opgezocht. Niet om er doorheen te rijden… maar om te lopen. Vooral stampen eigenlijk. Hoe oud je ook wordt, in plassen stampen blijft gewoon leuk en ik zie niet in waarom we daar op een bepaalde leeftijd mee zouden moeten stoppen. Net als huppelen, maar dat terzijde.

Nu had dit stampen ook nog een ‘wetenschappelijk’ nut; achter de modder lagen dennennaalden en ander restanten flora die maar wat graag onder mijn schoenzolen bleven plakken. Ook de dikste modder en klodders droog zand die ik op pikte achter een plas weerhielden de pedalen niet van een snelle en duidelijke klik-actie, zodat je zonder twijfel na de elegante opsprong weer door kunt met onvervalst pedaalduwen vanaf de eerste pedaalslag.

Click & Go dus?
Wat moddervrijheid en het inklikken is het antwoord op deze vraag dus te beantwoorden met “ja”. Precies zoals de verpakking dus zei. Hebben de Forcemount Ti pedalen dan met vlag en wimpel het test-jaar doorstaan? De afdichting is nog steeds in orde en de pedalen draaien nog altijd licht rond en er is geen enkel spoor van slijtage op de lagers te merken. Ook daar een “ja” dus.

Sinds jaar en dag heb ik op al mijn fietsen Time pedalen zitten in verband met knieproblemen in het verleden. Deze hebben net wat meer vrije rotatie slag en staan wat zijdelingse beweging toe, waardoor mijn knieën niet snel opgesloten worden. De Forcemount Ti pedalen staan 4 graden vrije rotatie van de voet toe en dat bleek na wat precisie afstelwerk voldoende te zijn voor mijn knieën. Die 4 graden is weliswaar gelijk aan andere SPD pedalen, maar toch vond ik de vrije slag met momenten wat schokkerig en stroef.

De voorste haakbeugel is in het midden gedeeld en een nadere beschouwing wees uit dat één van de zijdes van de voorste haakbeugel van het rechter pedaal 0,3 millimeter lager stond dan het andere deel… Hierdoor ontstond aanzienlijk meer wrijving en een minder egale vrije slag van de schoenplaat. Dit resulteerde bij een rit op de weg, tijdens lang duw- en sleurwerk op een net wat te groot verzet (…), in pijn in mijn rechter knie. Met wat huisvlijt met een vijl en een flinke tang was het euvel aan de pedalen relatief snel en voldoende opgelost. Het euvel aan mijn knie was slechts op te lossen met algehele rust.

Het is logisch te denken dat de verbuiging het gevolg is van een flinke stoot tegen het pedaal van een steen of stronk. Ik kan me alleen niet herinneren dat me dat is voorgevallen. Zoiets voel je. En zo’n gevoelloze jongen ben ik toch niet? Ik zal het wel verdrongen hebben… Hoe dan ook; door de deling in de voorste haakbeugel is de kans op verbuiging een stuk groter dan wanneer deze uit één doorlopend stuk is vervaardigd. Deze deling heeft ongetwijfeld een productietechnische achtergrond, maar mijn inziens loont het zeker de moeite om te kijken of het uit één stuk gemaakt kan worden. Tot die verbuiging beviel het pedaal namelijk in alle opzichten goed en liet het me zien dat ik toch ook met SPD compatible pedalen uit (onder) de voeten kon…

Meer informatie: www.bbbcycling.nl

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Die voorste haak in twee delen was het eerste wat me opviel bij het plaatje. Ze zien er verder goed uit, goed om te lezen dat ze behoorlijk goed bevallen! Dat geeft een Shimano fan die slechte verhalen hoort over de nieuwere series spd’s en toch eigenlijk een setje of drie vervangen moet weer wat hoop…

Mark
Editor
Mark
11 jaren geleden

Is de 2 deling van de voorste plaat niet gemaakt om druk/grip te houden op de cleat bij, lichte, rotatie? Gezien de 2 veren die eronder zitten zou ik verwachten dat deze 2 plaatjes onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Sub XTR gewicht en €65 voor de non-ti versie? Hmm…