Na mijn allereerste kennismaking met het fenomeen Enduro (racing) in oktober 2012 tijdens de Roc d‘Azur schreef ik het al: “Dat smaakt naar meer! ”
In 2013 wil ik meer enduro wedstrijden gaan rijden. Het precieze lijstje staat nog niet vast, maar de Roc d’Azur staat zeker op het programma. De Blast #3 in de Vogezen en de Easyphone Enduro in Ovifat worden in het voorjaar nog aangedaan. Ook hoog op het verlanglijstje staat de Super Enduro PRO in Finale Ligure eind oktober en wellicht pik ik nog een Bluegrass Enduro in Noord Frankrijk mee…
Vorig jaar reed ik mijn eerste Enduro op m’n licht verbouwde Focus FSL 4.0 en hoewel dat dat best aardig ging, is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling van een XC marathon fully. Dit seizoen zal ik een aantal van de genoemde endurowedstrijden op pad gaan met een Canyon Strive SL 9.0 Race. Ah, ‘race’ dus. Mooi!
Met het aantrekken van Fabian Barel gaat Canyon hoge ogen gooien in de rap groeiende Enduro scene. En wat goed genoeg is voor Barel, zal toch ook goed genoeg zijn voor mij?
Die vraag ga ik dit wedstrijdseizoen proberen te beantwoorden onder de best denkbare omstandigheden: races! Een betere showcase voor de potentie en duurzaamheid van een enduro fully kan ik me niet voorstellen.
Met zijn 160 mm veerweg voor en achter, de nieuwste SRAM drivetrain XX1, Rockshox Reverb stealth dropper zadelpen en de standaard afmontage met Spank onderdelen en Maxxis’ super tacky compound ‘dikke banden’ is de fiets met een prijs van € 3799,- niet enkel het topmodel van Canyon… ‘Meer’ enduro krijg je je fiets niet.
Eerste indrukken
Na een weekje proberen in het Zuid-Franse Massif des Maures, kan ik al concluderen dat de SRAM XX1 drivetrain ruim voldoende versnellingen biedt ondanks het enkele voorblad. De beste feature is nog dat je maar met 1 shifter tegelijk bezig hoeft te zijn. Dus meer handen vrij voor sturen, remmen en eventueel een remote bediening voor de verplichte verstelbare zadelpen. Tegelijkertijd geeft het een mooie ‘cleane’ look van de cockpit.
Een kleine kanttekening wil ik zetten bij het 34 tands voorblad, dat voor mijn rijsteil en klimcapaciteiten een beetje groot is. Als ik 34 tandjes nodig heb (met een 10t kransje achter), zit ik dan wel op de goede trails?
De voorvork en demper van Fox verdienen een dikke plus met de nieuwste CTD technologie met remote control. De dubbel uitgevoerde hendel op het stuur laat je supersnel tussen de instellingen van vork en demper switchen. Tegelijkertijd! Snel, accuraat en simpel; precies wat je wilt als het om seconden gaat. Eigenlijk heb ik de Climb stand alleen op het asfalt (…) gebruikt. Offroad voelt de Trail al zo rustig en toch smooth, dat ik die prefereer zodra er echt ’terrein’ onder het rubber ligt. Ook de meer flowy afdalingen kunnen prima in deze stand gereden worden. De Downhill stand is natuurlijk een no brainer… Het mag lomp!
Op naar de eerste Enduro wedstrijd! Wordt vervolgd….!
Tekst: Kiona Harbers
Foto’s: Eric Wictor
Maarehhh… vanwaar die chainguide? Dat was toch juist het USP van XX1? En als Jerome Clementz het zonder kan…
Ja, en ook nog onder EN boven. Canyon doet dat standaard?
Yep… Dit is de fiets zoals Canyon ‘m zelf standaard levert. Vandaar dat ie ook zo op de foto staat, @Coen.
Ga je het nog wel proberen zonder chainguide en/of met een ander voorblad?
Dat zit wel in de planning ja :-).
Wat een kleine wieltjes. LOL
Kleine wielen laten meer ruimte voor de geest. Maar goed ook, als je Kiona op snelheid nieuwe lijnen ziet bedenken met dit ding.
(NB: heb je de memo gemist dat grote wielen + grote veerwegen beter samen gaan bij grote framematen?)
brute bak! knallen :-)
Heel gaaf! Succes!