RockShox Pike… Een oude bekende

Kent u de Pike nog? Deze vork was samen met de Reba de grootste RockShox hit van het eerste decennium in dit millennium. In de jaren daarvoor was de reputatie van RockShox ernstig geschaad door kwaliteitsproblemen, totdat SRAM het bedrijf overnam. De Reba en Pike waren de eerste vorken die door de SRAM engineers werden ontwikkeld en – hoezee – ze bleken kwalitatief wél hun mannetje te staan. Terwijl de Reba sindsdien altijd een belangrijke hoeksteen is gebleven in het assortiment van RockShox, werd de Pike uitgefaseerd en vervangen door de Revelation (‘Reva’) en Argyle – afhankelijk van welke kant je op wilde. Dat deed echter maar weinig af aan de populariteit van de vork! De handel in tweedehands Pike’s is altijd levendig gebleven en nog steeds rijden er talloze rond op de dirts, trails en in het bikepark. Betrouwbare vorken, niet te zwaar, niet te duur, goed werkend. Fijne evergreen.

In de tussentijd is er wel wat veranderd: veerwegen zijn gegroeid, vorken zijn lichter geworden en er zijn wat wielmaatjes bij gekomen. Met de Reva en Lyrik kon RockShox een tijdje in deze behoeften voldoen, maar met de sterke opkomst van Enduro en Enduro-achtige fietsen, ontbrak daar iets tussen. De Reva is immers wel lekker licht, maar blijft uiteindelijk een opgeblazen Reba en voelt dus voor de doorsnee downhiller niet heel vertrouwenwekkend. De Lyrik daarentegen is zoveel vork als je je kan wensen bergaf, maar ja… Niet erg licht. Tijd voor een nieuw platform! En we noemen het Pike.

RSPikeMY14_02

De nieuwe Pike lijkt in niets op zijn voorganger. Het is een vork uit het hoogste segment met features die high performance uitschreeuwen. Net als bij het Lyrik chassis meten de zwart geanodiseerde binnenpoten 35mm in doorsnede. De Pike wordt echter uitgevoerd met een 15mm steekas, 20mm is geen optie. Wel werd die steekas vernieuwd: waar de oude Maxle light nog vertrouwde op een wigje dat het ingesneden uiteinde van de as deed expanderen, gebruikt RockShox nu net als Fox en anderen gewoon zijdelingse voorspanning op de schroefdraad om te voorkomen dat de as loskomt. Logischerwijs worden alle wielmaten door deze nieuwe Enduro vork afgedekt: 26” en 27,5” met een veerweg van 150-160mm, de 29” versie is instelbaar op 140 of 160mm. Overigens kan met de optionele dual position air cartridge ook nog on the fly de veerweg 30mm teruggeschroefd worden. Het hele chassis is nieuw en één van de plaatsen waar flink wat gewicht bespaard is ten opzichte van de Lyrik.

RSPikeMY14_01

Écht nieuw voor RockShox is de zogenaamde ‘Charger’ demper. In de motorcross-wereld was het al langer gebruikelijk en Fox introduceerde het principe in de FIT demper met de nodige poeha in de mountainbike scene: een geheel gesloten cartridge demper waar geen lucht in komt. Daardoor vermengen olie en lucht zich niet in het dempingscircuit door cavitatie, wat zou moeten zorgen voor een betere en vooral constantere werking van de demper, ook bij lange, zware afdalingen (Enduro, iemand?). Net als Fox maakt ook RockShox gebruik van een rubber blaas die expandeert als de vork inveert, zodat de olie ruimte heeft om te bewegen. Bijkomend voordeel van zo’n cartridge systeem: gewichtsbesparing… Er is veel minder olie nodig om de demper te vullen en dat scheelt grammen.

http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=zQHFSjCLlJI

De Rockshox Pike is een high tech vork, duidelijk gericht op Enduro. We kunnen het beschouwen als een antwoord op de Fox 34mm serie en er zijn zeker overeenkomsten. Dat RockShox de competitie aan wil met deze vork blijkt misschien wel uit het gewicht van de vork: ietsje minder dan de Float 34. Een grammetje of 1850, ongeveer. Enkel de vergelijking met Fox maken lijkt me echter niet terecht: het is toch duidelijk de markt – en of dat vooral de industrie is of de uiteindelijke gebruiker mag je zelf weten – de markt die vraagt om dit soort producten. De prijs die daarbij hoort is uiteraard stevig, afhankelijk van het model €878 tot €949.

http://www.youtube-nocookie.com/watch?v=nYFppCaosOo

Zoals gezegd, de nieuwe Pike lijkt in niets op de oude. En dat is een mooie ontwikkeling. RockShox en ook anderen hebben inmiddels de basiskwaliteit van hun producten zo goed in de hand, dat ze met zelfvertrouwen steeds ingewikkelder vorken kunnen ontwikkelen. Dus ook als je de vraag ‘of je dat nu allemaal wel nodig hebt’ negatief beantwoordt: de nieuwe Pike is goed nieuws.

De vorken zullen over krap een maand, in mei dus, al leverbaar zijn.

Bron: www.sram.com

MG

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Een rubber blaas. Moet ik toch weer grinniken, omdat ik denk aan de meest briljante zin uit de Fox manual: “Squeeze the bladder gently” :D

Benieuwd of dat ook in de RS manual zal staan :).