Dit jaar is overduidelijk het jaar van Enduro. Hoewel het in beginsel terug gaat naar de essentie van het mountainbiken uit de tijden van Mount Tam en cruisers (beetje rondrijden met je maten en naar beneden om het hardst rijden), is er in die paar decennia juist veel veranderd. Versnellingen zijn toegenomen… en weer afgenomen. De veerweg is van nul, via 45 mm nu op zo’n 150 mm als mainstream voor trialbikes uitgekomen en de wieldiameter heeft een drietal itteraties gezien en lijkt op één van de grotere maten uit te komen.
Velozine gaat de komende tijd een all-mountain/enduro/do-it-all mountainbike samenstellen op basis van de huidige inzichten. Doel daarbij is om een lichte fully te bouwen, die dankzij de gebruikte componenten zowel geschikt is om over snelle XC rondjes in Nederland (lees: Dorst) te boenderen, zonder je daarbij het gevoel te geven met teveel veerweg op pad te zijn, maar tevens zijn mannetje staat op stevige enduro parcoursen en zelfs in Bikeparken! Dat wordt zeker een uitdaging en daarom gaan we het ook precies doen. XC meets gravity zit dus zowel in de toepassing waarvoor we de fiets geschikt willen maken, als ook in de onderdelen die we voor de build gaan gebruiken. Deze week lichten we alvast de eerste tip van de sluier op…
Om zo’n project goed te begeleiden heb je een beschermheilige nodig, toch? Daarom kiezen we voor een Shimano Saint aandrijflijn. Verrassend, maar verklaarbaar: de nieuwe generatie Saint M820 achterderailleurs werkt namelijk prima met zowel racecassettes als met mountain cassettes. Wij gaan voor de grootste variant daarvan binnen het Shimano arsenaal, een 11-36. ‘WTF? Geen XX1‘ hoor ik je denken, want dat gaat toch hand in hand met Enduro fietsen? Juist omdat de Saint primair als downhill racegroep in de markt gezet wordt, willen we eens kijken in hoeverre deze bevalt op een Enduro fiets. Als we Pinkbike mogen geloven is een 1×10 setup namelijk perfect geschikt daarvoor. Alleen over dat enkele voorblad… daar twijfel ik nog over…
CJ
Twijfel over 1×10?!? HTFU! :D
Juist! Dat zijn de projecten. :) Als Enduro écht terug naar de essentie van het mountainbiken gaat, kom je op de (natuurlijke!) trails zowel omlaag als ook omhoog toffe, uitdagende passages tegen, en wil je dus een fiets die net zo effectief en handelbaar is uphill, als downhill. Zeker geen halve-downhillbak met racecasette en cadillac-vering dus… Besides, hoeveel lompe jumps en drops ga je uberhaubt rijden in die enduro-etappe die voor iedereen nieuw en onverkend is? Ik vraag me wel af, of het gravity-element in de huidige Enduro’s niet een beetje de overhand lijkt te nemen…? My take op een… Lees meer »
Wat is eigenlijk de essentie van mountainbiken?
:)
Uiteindelijk zijn er ooit ergens mensen begonnen te fietsen, berg op, berg af, groot, klein, licht, zwaar, snel langzaam… Met of zonder vering, versnellingen, droppers, protectie, hulpmotor, GPS, uplift of dope, uiteindelijk is elk pad ooit ‘aangelegd’, en toen ineens was ‘Enduro’ (whatever that may be) een hype!
En dreigen we een discussie te starten over wat de essentie van het mountainbiken is… Zijn we dat dan allemaal vergeten ooit vast te leggen? :o)
Goed punt.
Een dubbel schakelen met een korte kooi achter derailleur? Wordt krap. Ik ben benieuwd. Denk dan eerder in de richting van een Hammerschmidt, waar de verzetten met een 29er perfect uitkomen! Alleen het gewicht dan weer niet… .
Laten we hopen op een frame met weinig kettinggroei.
Vind het idd wel een verrassende keuze, een xt of xtr shadow+ had ik eerder verwacht. Die hebben misschien minder ‘features’ dan de Saint, maar de vraag is of je die in eerste plaats al nodig had.
Wacht je niet te lang met een vervolg?
Begint zo’n project normaal niet met de echte basis: een frame? Al iets op het oog?
Je moet ergens beginnen toch? En die basis bewaar ik tot het laatst ;-)
En natuurlijk komt er regelmatig een vervolg!
Bij mij begint een project simpel met wat onderdelen die ik over heb. Wielen, vork, frame, remmen, kan van alles zijn, rest bouw ik er wel omheen. Saint debrie-jeurtje vin ik dus een prima basis!