Zouden ze even gevloekt hebben bij Fox, toen Rockshox een kleine twee weken geleden de nieuwe Pike aan wat geselecteerde pers liet zien? Best mogelijk, want de producten die Fox nu naar buiten brengt, zijn bijna perfecte spiegelbeelden. Fox komt namelijk met een evolutie van de 34 Talas en met een nieuwe demper, de Float X air.
34 Talas
Om met die vork te beginnen: Het 34 platform werd in 2011 gelanceerd voor 29” en in 2012 voor de andere wielmaten als compromis tussen de lichte vorken met 32mm binnenpoten voor cross country en de zware, maar stijve en sterke 36 mm serie. Voor 2014 lijkt er aan het chassis niets te zijn aangepast. Fox volgt dus nog steeds haar gebruikelijke pad van de stapsgwijze evolutie, ook als de stappen elkaar tegenwoordig vlugger opvolgen dan vroeger. Even terzijde: merk op dat vorkfabikanten samen inmiddels alle diameters tussen 32 en 36mm voor binnenpoten wel in gebruik hebben en dat de tussenstapjes steeds kleiner geworden zijn. Nog niet zo gek lang geleden ging de Rockshox SID van 28 naar 32mm… Dat waren nog eens tijden!
Het binnenwerk van de vork is doorontwikkeld. In de linker poot is het Talas systeem om de veerweg tijdens het rijden te veranderen op de schop gegaan. De kritiek op het oude systeem was dat de vork door het grotere aantal pakkingen minder soepel aansprak dan de eenvoudiger F-serie. Fox zegt dat dat probleem nu verleden tijd is. Hoewel het interne leven van de vork nog even terra incognita blijft voor de rest van de wereld, stelt Fox dat de veer (luchtkamer dus) nu meer op die van de gewone F lijkt. De veerwegverstelling gaat met een hydraulisch circuit. De vork heeft standaard 160mm veerweg en kan teruggedraaid worden naar 130mm. Ongetwijfeld kan met relatief eenvoudige methodes de veerweg nog beperkt worden door de tuning-bazen.
Tegelijk met het 34-platform, introduceerde Fox vorig jaar in de rechter vorkpoot de demper met CTD (Climb-Trail-Descend) instelling. In feite gaat het daarbij om drie vaste instellingen voor de compressiedemper, vooral bij langzame doorvloeisnelheid van de olie (dus als de vork traag in veert). De net aangehaalde tuning-bazen treuren nog steeds dat ze niet meer zelf via een externe knop de compressiedemping nauwkeurig bij kunnen stellen, maar daarnaast was er ook specifieke kritiek op de fabrieksinstellingen: de Climb-instelling was te hard en de Descend te zacht, waardoor de vork te snel te diep in de veerweg dook. Vooral op ruige en steile afdalingen is dat laatste een groot nadeel. Fox reageert daar nu op en past de CTD-instellingen aan. Overigens kan je bij de sjiekste modellen nog steeds drie instellingen kiezen binnen de Trail-stand.
Float X
Tot zover de vork. In het hierboven aangehaalde bericht hadden we onze focus gelegd op de nieuwe Rockshox Pike en geen woorden vuil gemaakt aan de vernieuwde Monarch Plus demper. Dat is feitelijk een gewone Monarch demper, zoals die in zoveel XC- en lichte AM-fietsen gebruikt wordt, maar dan met een varkensruggetje (eh, wat?), zodat er extra olie kan circuleren. Dat zorgt voor een consistentere demping, vooral op lange, zware afdalingen, waar lichte dempers met weinig olie aan hun limieten kunnen komen. Nog steeds tamelijk licht, door voldoende platform toch goed omhoog te trappen en daarnaast gladjes en belastbaar op weg naar beneden: ideaal voor Wunderkind Enduro, kortom. Rockshox optimaliseerde haar Monarch Plus demper al, Fox komt nu met de helemaal nieuwe Float X demper. Die X staat nu dus niet voor een Terralogic cartridge, zoals soms bij de XC vorken, maar voor de extra piggyback. Het merk met de staart had natuurlijk al een luchtdemper met rugzakje, de DHX Air, maar die is duidelijk zwaarder en echt afgestemd op downhill gebruik. Weinig efficiënt om vooruit te trappen en mee te klimmen dus. Enter de Float X. Ook die X kent de CTD-standen en binnen de Trail-afstelling kan je nog je favo tune kiezen uit drie (in de Factory Series).
Spiegel
Zoals het Fox betaamt, worden de nieuwe technologieën voor alle lijnen ingezet. Ook de 32 en 36mm Talas vorken krijgen dus de nieuwe cartridge en de CTD-tune wordt op alle vorken aangepast. Bij de eerste introductie wordt nu echter maar één platform naar voren geschoven, namelijk het Enduro-gerichte. Logisch. Opmerkelijk genoeg wel voor 26” en 650b en niet voor 29”. Op Sea Otter worden komend weekend meer details en de prijzen bekend gemaakt.
Opvallend is dat de marktleiders in suspension-land voor de innovatiefste markt met zulke vergelijkbare producten komen. De nieuwe Pike en de nieuwe 34 Talas hebben beide een licht, oversized chassis met 160mm veerweg, tuurlijk, uiteraard. Maar ze kunnen ook beide on the fly 30mm teruggeschroefd worden. En ze hebben allebei een volledig gesloten demper. Rockshox kwam met een compleet nieuwe vork, bij Fox was het meer een kwestie van doorontwikkeling. Voor de achterkant van de fiets bieden beide merken een lichte, efficiënte en (hopelijk) betrouwbare luchtdemper met piggyback. Daar was Rockshox eerder en pleegde het slechts wat fine tuning voor ‘2014’. Fox komt hier weer met een heel nieuw product. Opmerkelijke convergentie, kortom. Hebben de productmanagers van de grote fietsfabrikanten hele duidelijke wensenlijstjes neergelegd bij beide constructeurs? Hebben die een onderling uitwisselingsprogramma voor hun ingenieurs? Of weten de rijders zo goed wat ze willen en leidt er maar één pad naar singletrack-zen?
Bron: www.ridefox.com
MG
Rest mij na dit artikel alleen nog de vraag: Wat is de impact van aankondiging van 2014-onderdelen in April-2013? De gemiddelde LBS met Fox on stock zal nu toch wel wat meer uitdaging hebben om 2013 materiaal te slijten met deze zaken in het vooruitzicht.
Dat is een terugkerend thema, al lijkt de frequentie opgevoerd te kunnen worden.
If the price is right… Hoeveel mensen kopen uberhaupt nog een vork los? En hoe vaak verlangen zij dat die op voorraad is bij hun dealer?
Daarnaast hoeft een modeljaarwisseling niet perse op 31 december te vallen. Komt Fox niet standaard rond Sea Otter met de nieuwigheden? En wat er dan nog overblijft met Interbike…
En de levering van nieuw materiaal laat tegenwoordig sowieso op zich wachten tot februari het jaar er op… .