Tijden en inzichten veranderen. Toen Gary Fisher onder de Trek-vleugels aan zijn 29er kruistocht begon, liet ze hem lekker zijn gang gaan. In 2010 kwam daar echter een einde aan; de merknaam werd geschrapt en Trek begon ‘zelf’ 29ers te vermarkten onder een label dat nog wel de historie enigszins in stand hield: de “Gary Fisher Collection”. Hoewel nog steeds vermeldt in het persbericht, lijkt dit label langzaam naar de achtergrond te verdwijnen en is er slechts nog weinig in de collectie dat rechtstreeks terug doet denken aan die flamboyante man met zijn snor en hippe kledij. Of toch…?
Met een andere aanvliegroute dan voorheen, lanceert Trek de herziene Fuel EX en Remedy modellen voor 2014. De aanvliegroute betekende in dit geval dat dealers de fietsen al op voorraad hebben nog voordat ze breeduit via de media aan het publiek worden voorgesteld. Reden voor deze methode is dat men in het verleden de nieuwe modellen toonden en vraag creëerde maar de dealers vervolgens klanten met een ‘even wachten nog’ terug naar huis moesten sturen. Dat is dus nu anders; dat wat je hier ziet is nu gewoon al leverbaar!
Wat is er dan vernieuwd? De wielmaat: 29″, voor zowel de Fuel EX als de Remedy. Beide waren tot afgelopen jaar nog voorzien van de inmiddels pre-historische (…) 26″ wielen en Trek lijkt nu nog duidelijker het Fisherisme unaniem te willen uitrollen.
Project One
Tegelijkertijd kondigt Trek ook aan dat het ‘custom paint’ programma, Project One, ook beschikbaar gaat zijn op een aantal topmodellen mountainbikes; de SuperFly, SuperFly SL en ook de nieuwe versie van de Fuel EX in de twee absolute topmodellen, de 9.9 29.
Binnen het Project One programma kun je uit een aantal basis ontwerpen kiezen die je vervolgens qua kleurcombinaties kunt customizen. Ditzelfde geldt ook voor de afmontage en pasdelen zoals stuur en stuurpen die je in samenspraak met je lokale Trek dealer kunt afstemmen. Betalen en even wachten is alles wat dan nog rest. Let wel; het betreft hier de topmodellen uit de reeks, dus ook al kun je de afmontage afstemmen op je budget, dat budget zal nog altijd relatief stevig zijn. Iets met werk- en luxepaarden…?
Fuel EX 29
“Als enkel de wielmaat opgekrikt is naar 29, dan is de Fuel EX met 120 millimeter veerweg voor- en achteraan toch gewoon een Rumblefish?” Deels; hoewel de getallen inderdaad overeenkomen, zijn het niet geheel dezelfde fietsen. De Rumblefish heeft bijvoorbeeld niet de floating dempermontage zoals we die bij de Fuel EX zien. Maar, toegegeven, dat is dan ook wel zo ongeveer het enige echte verschil. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de Rumblefish uitgezwommen is en uit de vijver zal verdwijnen met de intrede van de herziene Fuel EX’en.
Hoewel die Rumblefish nog als een reliek uit het Fisher-tijdperk gezien kan worden, is de Fisher-legacy niet helemaal verdwenen. De custom vork offset die Fisher toepaste bij zijn ‘eigen’ frames (G2 genaamd) wordt ook toegepast bij de vernieuwde Fuel EX. Zowel Fox als RockShox leveren nu dus vorken aan Trek met een vergrootte vorksprong van 51 mm.
“…for precise handling at low speed without compromising high-speed stability. It’s why Trek 29ers handle better than any others.” – Aldus het persbericht.
De nieuwe Fuel EX 29 reeks bestaat uit 6 modellen, waarvan de drie topmodellen, respectievelijk de Fuel EX 9.9 29, 9.8 29 en 9.7 29 uitgevoerd zijn met een OCLV carbon frame. Bij deze die twee laatst genoemde is de liggende vork overigens nog wel van aluminium.
De gehele reeks is qua prijsstelling evenwichtig verdeeld, met de Fuel EX 7 29 voor €2.499,00 en de Fuel EX 9.8 29 met een prijs van €4.799,00. Is je budget nog meer rekbaar, kun je opteren voor de 9.9 die er met een XX1 afmontage is voor €7.799,00. Een XTR 10 speed groupset op deze fiets moet €7.999,00 kosten. In beide gevallen komen deze fietsen in aanmerking voor een custom finish in het Project One programma.
Van de instap Fuel EX 5 is ons nog geen prijs bekend, evenals de beschikbaarheid in Nederland. De Fuel EX 5, voorzien van een RockShox vork, die in het persbericht vermeldt wordt en op diverse internationale websites getoond wordt, zal vooralsnog niet in Nederland leverbaar zijn.
Uiteraard zijn de details van de 26″ Fuel EX ook terug te vinden op de 29″ versies, zoals geïntegreerde kabels, een 142×12 achternaaf, ISCG 05 chainguard montagevoorziening, kabelgeleiding voor een dropper zadelpen en bij de carbon modellen de extra rubberen beschermingsplaten op cruciale framedelen.
Fuel EX 9.8 29 – €4.799,00
- OCLV carbon voorframe en staande vork. Aluminium liggende vork.
- Fox Performance Series Float 32 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong
- Fox Performance Series Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano XT afmontage
- RockShox Reverb Stealth dropper zadelpen
Fuel EX 9.7 29 – €3.699,00
- OCLV carbon voorframe en staande vork. Aluminium liggende vork.
- Fox Evolution Series Float 32 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong
- Fox Evolution Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano SLX/XT afmontage
Fuel EX 9 29 – €3.799,00
- Alpha Platinium aluminium frame en achtervorken.
- Fox Factory Series Float 32 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong en Kashima coating
- Fox Performance Series Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano XT afmontage
- RockShox Reverb Stealth dropper zadelpen
Fuel EX 8 29 – €2.799,00
- Alpha Platinium aluminium frame en achtervorken.
- Fox Evolution Series Float 32 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong
- Fox Evolution Series Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano SLX/XT afmontage
Fuel EX 7 29 – €2.499,00
- Alpha Platinium aluminium frame en achtervorken.
- Fox Evolution Series Float 32 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong
- Fox Evolution Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano Deore/SLX afmontage
Remedy 29
Infected by the Enduro virus? Trek has the Remedy…! De Remedy gaat nog eens 20 mm verder dan de Fuel EX. Qua veerweg, bedoelen we dan. (Gelukkig niet qua wielmaat; kappen nou…). Waar anderen eerder lijken te neigen naar 27,5″ wielen gaat Trek voor maximaal en is dit daarmee is dit Trek’s eerste gooi naar een veel-veerweg fiets met grotere wielen.
Op de prijslijst van Trek Nederland vinden we tot dusver enkel nog de Remedy 8 en 9. Of de Remedy 7 dus ook niet in het Nederlandse programma wordt opgenomen is ons op dit moment nog niet medegedeeld.
Zowel de Remedy 8 als 9 zijn beide voorzien van een aluminium frame. Het licht echter in de lijn der verwachtingen dat er ook nog een carbon über-Remedy zal komen. Voor nu moeten we het even doen met de volgende twee modellen:
Remedy 9 29 – €4.299,00
- Alpha Platinium aluminium frame en achtervorken.
- Fox Factory Series Float 34 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper, Kashima coating en custom 51 mm vorksprong
- Fox Performance Series Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano XT afmontage
- RockShox Reverb Stealth dropper zadelpen
Remedy 8 29 – €3.199,00
- Alpha Platinium aluminium frame en achtervorken.
- Fox Evolution Series Float 34 vork met CTD (climb-trail-descend), Fit demper en custom 51 mm vorksprong
- Fox Evolution Float DRCV achterdemper met CTD
- Shimano SLX/XT afmontage
Bron: www.trekbikes.com
JB
Nog twee dingen als aanvulling: De Fuel EX heeft een andere geometrie dan de Rumblefish. Voorbeeld; een iets flauwere balhoofdhoek en 1cm grotere reach geven de 21.5” EX een ~15mm langere wielbasis dan de 21” RF. Tegelijkertijd zijn zitbuis en stack korter geworden. Langer en lager dus De bij 29ers veelbesproken achtervorklengte en trapashoogte zijn niet gewijzigd. Trek stopt na 2 jaar met de speciale Fox DRCV voorvorken. Volgens Trek past de standaard ’14 Fox vork al zo goed bij de DRCV demper, dat de DRCV luchtkamer in de vork niet meer nodig is. En nog wat dingen terzijde: De… Lees meer »
Hoe custom is een G2 vork nog tegenwoordig? Ook als GF daar ooit mee begonnen is?
De carbon Fuel EX modellen zien er wel erg goed uit!! Ook al hoopte ik stiekem een beetje op het tussenmaatje wielen.
De 51mm G2 29 vorksprong was tot en met 2011 een Trek exclusive. Vanaf 2012 is het vrij en zie je het bijvoorbeeld bij Cube (genaamd “agile ride geometry”).
Hoe de beschikbaarheid van de 51mm is bij losse vorken, is mij niet bekend.