Het zat er natuurlijk aan te komen: een carbon Instinct. In 2012 presenteerde Rocky Mountain al een aluminium twentyniner met 130 mm veerweg, geïnspireerd door het Element platform. Nouja, eigenlijk gewoon het grote broertje. Genoemde Instinct bleek een sleeper in het assortiment: grote wielen en betrekkelijk veel veerweg maakte er een ware all-rounder van, hoewel niet direct voor Nederlandse begrippen. De introductie werd echter overschaduwd door gelijktijdige intrede van de Altitude, voorzien van de hippe wielmaat en gericht op de doelgroep. Het dikke broertje met een grote mond die alle aandacht krijgt op het feestje…
Met de komst van een MSL versie van de Instinct gaat in de eerste plaats een hoop massa verloren op het frame. De veerweg blijft grotendeels (ja, daar komen we zo op…) gelijk, de aard van de afmontage is ook in lijn met het de 2013 modellen: een 2×10 aandrijving, 180 mm schijven, relatief brede banden en een moderne cockpit inclusief dropper pennen op duurdere modellen. BB92 trapas, Ride9 demperophanging voor variabele geometrie, ISCG05 nokken voor wie een chainguide gebruikt, interne kabelgeleiding (tot en met de leiding voor de zadelpen) maken het plaatje compleet. De insteek lijkt duidelijk: de ultieme allrounder (hoewel niet voor Nederlandse boscrossbegrippen). Meer capabel dan de 100 mm x 29″ of 120 mm x 26″ varianten van de Element, niet zo lomp als de 150 x 27,5″ Altitude. De officiële intro video laat er geen twijfel over bestaan: de Instinct MSL is de meest veelzijdige fiets in het assortiment, afhankelijk van geo en afmontage keuzes geschikt voor alles van dagdeel durende wedstrijden tot all-mountain ragwerk.
Het assortiment bestaat uit vier modellen. Het duurste 999 MSL model heeft als basis een (eveneens los verkrijgbaar) full-carbon frame dat is voorzien van Kashima Coat vork en demper, RaceFace Next afmontage en XX1 aandrijving. Het totaalgewicht moet op 11,3 kg blijven wat het allrounder beeld vooral onderstreept. Goedkopere varianten doen het ook goed op dit vlak: 12,6 kg voor de 970 MSL (eveneens full-carbon frame, Shimano XT aandrijving en RaceFace Turbine componenten) en 12,8 kg voor de 950 MSL (aluminium achtervork, uiteraard prijsbewuste afmontage en zonder dropper pen).
Precies zoals bij de Element 29 is er ook een ‘BC Edition’ voorzien van het 970 model, welke is uitgerust met een aluminium achtervork (schijnbaar om de prijs te drukken) een chainguide, en bredere banden, velgen en stuur. Oja, en een 140 mm Fox vork, bij uitzondering uit de Float 34 reeks. Dit is dan ook ons enig punt van aanvankelijk kritiek (zonder maar een meter op een Instinct te hebben gereden): 34 mm binnenpoten zouden op een fiets van dit kaliber in de rest van de reeks ook niet misstaan. Ja, 32 mm vorken zijn lichter maar….
Tekst: ELW
Brute bak!
Ride 9 is wel een mooie vinding hoor. Een effectief en eenvoudig systeem om zelf je vering te tunen.
Ik heb nog niks kunnen vinden over de vork offset. Meer en meer fabrikanten schakelen over op de “G2” 51mm. Jullie iets gehoord?
Zo ver ik weet is het 46 mm, hoewel RMB geen officiële getallen geeft – da’s ook de standaardconfiguratie voor 32 mm vorken.
Ride9 is inderdaad een goede vondst, met een heleboel finetuning. Zie ook hier de micro-site met meer info: http://ride9.bikes.com/ Voor de praktijktest: stay tuned….