Giant stapt voor 2014 volledig in in de ‘nieuwe’ 650b of 27.5 wielmaat. Waar de trend vorig jaar nog leek te zijn, dat de meute deze wielmaat wel zag zitten voor de mid-sized geveerde mountainbikes (100-140 mm), laat Giant die gedachte compleet varen en omarmt de wielmaat door de hele range. Dit betekent dat de XtC, Anthem en Trance modellen voor een groot deel uitgevoerd zullen worden in de 650b variant. Natuurlijk houdt Giant ook de XtC, Anthem X en Trance X modellen in 29-inch variant in het programma, al geven ze aan die na 2014 alleen te handhaven als de markt er om blijft vragen. Eerlijk gezegd denk ik dat met name de 29-er hardtails niet snel zullen verdwijnen, ondanks de nadelen… Ha, zei ik nadelen?! Zo zie je maar hoe het inzicht (of de marketing werking) na een aantal jaar compleet kan veranderen, aangezien 29-ers jaren geleden uitsluitend voordelen toebedicht werden…
Het spreekt natuurlijk voor zich dat aan de andere kant van de range (>140 mm veerweg) de 650b wielmaat zal volgen zodra deze in de Enduro evenementen helemaal ingeburgerd is. Men wil er nu nog even niet aan, afgezien van merken als Intense en Santa Cruz, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Emil Lingren is een van de kleine mannen uit het Giant Pro XC Team die zich senang voelt op de kleinere wielmaat…
Waarom 650b?
Maar waarom kiest Giant ineens met zoveel overtuiging? De redenen die ze aandragen zijn de volgende:
1) Lichter: inkopper nummer 1, natuurlijk is een 650b wiel lichter dan zijn evenknie in maat 29 en ook frames voor een 650b fiets kunnen lichter geconstrueerd worden. Als deze reden echter doorslaggevend is, dan zouden we allemaal nog op 26 inch rondrijden, toch…?!
2) Efficienter: 650b wielen voelen en accelereren zoals een 26 inch wiel en hebben niet het slome gevoel wat veel 29 inch wielen je wel geven. Daarbij rolt een 650b wiel net even iets makkelijker over obstakels dan een 26 inch wiel.
3) Betere controle: hoe groter de wielomtrek is, hoe groter het contactoppervlak tussen band en ondergrond. Een groter contactoppervlak is prettig als je grip zoekt in een klim of juist tractie in bochten of steile afdalingen. Dat is juist een van de grote voordelen van 29 inch wielen. Een 650b wiel heeft een dergelijk voordeel ook ten opzichte van de 26 inch variant. Daarnaast, maar dat hangt weer samen met het gewicht verhaal, kan een frame voor kleine wielen net even wat stijver gebouwd worden, zodat je fiets ook preciezer doet wat jij wil.
Voor bovenstaande argumenten is zeker wat te zeggen, waarbij de argumenten ‘voelen als 26 inch’ en grotere wielomtrek = makkelijker over obstakels en meer contactoppervlak voor mij de bepalende zijn, om zelf momenteel op 650b wielen rond te rijden. De rest is eerlijk gezegd geneuzel in de marge en wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de framebouwer en de gebruikte onderdelen en je eigen budget.
Adam Craig rijdt sinds het begin van dit seizoen al met een 650b Trance in Enduro set-up rond en wil niet anders.
Modellen
Maar liefst 11 modelseries voorziet Giant voor 2014 in de 650b wielmaat. Dat zijn samen zoveel fietsen, dat ik me hardop afvraag of ze daar uberhaupt nog 29 inch modellen bij kunnen zetten.
Het betreft de volgende modellen:
- XtC Advanced 27.5
- XtC 27.5
- Anthem Advanced 27.5
- Anthem 27.5
- Trance Advanced 27.5
- Trance 27.5
- Talon 27.5
En de Liv/Giant dames modellen:
- Obsess Advanced
- Lust Advanced
- Lust
- Intrigue
De race-fully: Anthem Advanced 27.5
De race hardtail: XtC Advanced 27.5
De all-mountain fully: Trance Advanced 27.5
CJ
Fietsfoto’s: Jake’s Point of View
[zeikmodus]
Als ik wat simpele gonio-sommetjes maak, kom ik op hele andere resultaten mbt. angle-of-attack dan wat de grafiekjes hier tonen. Het angle-of-attack verschil tussen 650b en 26 is gewoon 40% is van het verschil tussen 26 en 29…Proportioneel met wielmaat dus, ipv, de 66% die ze heir claimen. (die zou impliceren dat het met de wortel van de wielmaat schaalt)
In diezelde lijn, vind ik de ‘contact patch’ claims al even dubieus…
[/zeikmodus]
Ik heb overigens niets tegen 650b, óf tegen Giant, óf tegen deze nieuwe modellen. Alleen tegen misleidende marketing blabla…
Dank u, Gillis. Zoals bijna altijd in de fietswereld: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Vergelijk dit eens met de infographics van Trek. ;)
Naast de marketing-machinaties: ’t zijn wel weer mooie fietsjes. Maar wanneer kunnen we nu eens een Giant in ‘proto’-kleuren kopen? Gewoon blanco dus, met in decente witte lettertjes merk en evt. modelnaam?
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/anthem.advanced.27.5.1/14823/66146/
Alleen missen de decente witte letters.
[…] Giant’s 650b offensief – Velozine | Online Mountainbike … – Giant stapt voor 2014 volledig in in de ‘nieuwe’ 650b of 27.5 wielmaat. Waar de trend vorig jaar nog leek te zijn, dat de meute deze wielmaat wel zag zitten voor … […]