Drie weken geleden was de onthulling van de Process Versie 2.0 een voorbode voor Kona’s nieuws voor 2014. Spoedig volgde ook de rest van het programma. Wij hadden afgelopen week de kans om de hele line-up in aanloop naar de EuroBike later deze maand, alvast in levende lijven nader te aanschouwen in het Europese hoofdkwartier van Kona in het Zwitserse Versoix, nabij Genève. |
Voor je het in de gaten hebt, ben je het voormalige industriële pand waar Kona zich in bevindt, al voorbij gereden. Genesteld midden in het dorp, onopvallend weggestopt in een woonwijk met wat flats en bungalows, zijn er slechts weinig hints aan de straatzijde die blijk geven dat hier een Europees hoofdkantoor van een groot fietsmerk gevestigd is. Een merk dat juist op de markt opvalt door… op te vallen! De voormalige remmenwerkplaats van de Zwitserse spoorwegen werd enkele jaren aangekocht en volledig omgetoverd tot een grote showroom annex kantoorruimte.
De voormalige industriele hal nu als kantoor annex showroom
Zo onopvallend als het pand aan de buitenzijde is, zo duidelijk is het dat je bij Kona bent zodra je achter de voordeur stapt. Daarbij is de scheiding tussen kantoor en showroom niet bestaand. De grote hal achter de voorgevel biedt plaats aan het volledige programma fietsen van Kona met daar tussen de bureaus voor een handje vol medewerkers. De omliggende tuin kleurt enerzijds oranje van de pop-up tentjes waaronder lange banken staan en een barbecue nauwelijks tijd krijgt om af te koelen. Anderzijds vormt de tuin achter het pand een oase van rust. Al is dat maar schijn; een forse tipi staat permanent opgesteld zodat bijvoorbeeld bezoekende dealers na de barbecue nog lang rond een kampvuur indianenverhalen kunnen uitwisselen…
De sfeer is zoals we die van Kona kennen; relaxt en gemoedelijk en dat ademt het Europese hoofdkantoor in alle facetten dan ook uit. Je vindt er dan ook geen 3-delige pakken achter de bureaus, maar fietskleding, fietsschoenen en aan de kapstok hangen helmen. Douches, een sauna en stalling/werkplaats kunnen natuurlijk niet ontbreken bij een bedrijf waarbij fietsers werken.
Vanuit deze vestiging wordt technische bijstand aan dealers verleend, worden de garanties afgehandeld en wordt het volledige distributiekanaal voor Europa bediend. De voorraad fietsen voor de Europese markt is overigens thuis in een Nederlands magazijn.
2014: Kona zet een tandje bij….
De volledige line-up staat in Versoix opgesteld en nadat we deze doorgelopen zijn komt ons een gedachte bovendrijven: Kona heeft een tandje bij gezet, een extra kransje toegevoegd, de ketting verder naar rechts geschakeld… Enfin, je snapt het idee. Deze veronderstelling werd onderstreept doordat er verteld werd dat er flink is geïnvesteerd in het ontwikkelteam aan de andere kant van de Grote Plas.
Het resultaat is niet alleen veel nieuws maar ook veel doordachte nieuwe details. Niet dat Kona’s producten er onafgewerkt uitzagen, maar het is voor 2014 allemaal net een tikkie strakker, net een tikkie doordachter afgewerkt.
Het meest in het oog springende nieuws is natuurlijk de vernieuwde Process line-up die naadloos aansluit bij die huidige markttrends. De modellen ogen verfijnd en zijn qua wielmaatkeuze (29″ en 27,5″), afmontage en prijsstelling (vanaf €2399 tot €4999) voor een breed publiek interessant. De verfijning zien we onder andere terug in de doorlopende en deels interne kabelvoering, de opening in de zitbuis voor de bedieningskabel van een dropper-post, de hol uitgevoerde aluminium dropouts en de CNC bewerkte en niet bepaald ondermaats uitgevoerd scharnierpunten die allemaal voorzien zijn van industrielagers.
De Process is geraffineerd. Opening voor een interne kabelgeleiding van de dropper post…
… en oversized scharnierdelen, voorzien van industrielagers om een stijf geheel te vormen.
Op een sticker op de achterzijde van de zitbuis vindt je niet alleen informatie over de framemaat, maar ook alle codes van de gebruikte lagers. Ideaal dus wanneer je op vrijdagavond ontdekt dat je achterbrug speling heeft en je zaterdagochtend bij de lokale lagerboer een lager met de juiste afmetingen kunt ophalen zodat je rond het middaguur gewoon weer op pad kunt zijn.
De wip, of rocker, die de staande vork, de zitbuis en demper verbindt, is grotendeels uitgevoerd in aluminium. Bij alle modellen is echter het horizontale verbindingsstuk in deze rocker uitgevoerd in carbon. Daarmee wordt niet alleen gewicht bespaard, maar is de maatvastheid beter te garanderen dan wanneer men deze uit losse delen samenstelt middels lassen. Een full-carbon versie zou op zijn beurt snel erg duur worden voor alle modellen.
Meer carbon: binnenkort een carbon Process?
Toch zette het ons aan het denken, zeker toen we de erg dik uitgevoerde aluminium staande achtervork van achteren bekeken. De hydrogevormde buizen hebben een extreme vormgeving die je eerder bij carbon zou verwachten. Het deed ons denken dat een full-carbon versie van de Process wellicht snel zal volgen. Immers, veel merken introduceren aluminium modellen die de lijnen van de high-end carbon modellen volgen. In dit geval zou dat dan omgekeerd zijn. Wat dan weer typisch Kona-tegendraads genoemd kan worden… Op expliciete vraag naar een carbon model kregen we een aarzelend stilzwijgen.
Aluminium-carbon rocker, ook bij de twee Operator modellen
Kona was relatief laat met het introduceren van carbon in hun programma, maar de voorbije modeljaren zien we het aantal in sterke maten toenemen. Ook in het downhillsegment. Zo kregen de Operator en Supreme Operator een carbon voor-frame. Eén die er wat slanker uitziet dan zijn aluminium voorganger die we nu enkel nog als Park Operator en Entourage terugvinden. Slimme details zien we hier onder andere terug in de kabelinvoernok voor de interne kabelgeleiding die tevens dienst doet als bump-stop voor de voorvork en ook de aluminium rocker met carbon tussenstuk.
Het prijsverschil tussen de enige twee Operators (respectievelijk €3699 voor de Operator en €6999 voor de Supreme Operator) met carbon voorframe blijft echter wel erg groot. Onder de Operator zijn de gaten minder groot en we moeten de Supreme Operator dan ook gewoon zien zoals ie betiteld is: als suprematie.
Niet alles dat te zien was in Versoix zal in Europa leverbaar zijn, zoals – jammerlijk – deze enorm dikke carbon crosser met SRAM Red22.
Alterego
Het imago van een merk heeft een grote invloed op de clientèle. Veel merken gooien het op hun ‘race heritage’; de talloze wereld beker overwinningen of Tour zeges. Kona volgt al jaren een andere route. Een die het beste te omschrijven valt als “heb lol!” Daarmee is niet gezegd dat het geen race-waardige fietsen zijn. Ze hebben zeker ook wedstrijdkanonnen in het programma. Kona richt zich echter vooral op het publiek dat ‘gewoon graag op de fiets zit’. De line-up moet vooral een hoog ‘fun for your buck’-gehalte hebben, waarmee ook de beginnende biker met een krantenwijk als magere geldboom niet per definitie op een compromis-fiets hoeft te rijden.
Passend in deze gedachten worden de nieuwe Precept en Precept DL uitgerold. Voor €1399 heb je met de Precept al een dikke fully met 120 mm veerweg voor- en achteraan en een zinvolle afmontage die past bij het beoogde (ruigere) gebruik. Voor €400 méér heb je de Precept DL die 130 mm veerweg achteraan heeft via een RockShox Monarch R demper en 140 mm veerweg vooraan in de vorm van een RockShox Sektor vork. De liggende achtervork van de DL is geleend van de Process en heeft dus ook dezelfde 142×12 dropouts en is daarmee volledig up-to-date volgens de huidige standaarden, inclusief de 27,5″ wielen.
Als vader wil je natuurlijk dat zoon- of dochterlief niet op een supermarkt-fully rijdt die bij het zien van een offroad trail al uit elkaar valt. Kona voorziet ook de kleinsten van fietsen die er meer dan kèk uitzien, tot zelfs een dikke Stinky fully met 24″ wielen aan toe! Nu maar hopen dat junior niet al te snel senior te kakken zet…
Bij Kona is er ook altijd wel plaats voor oddballs die al dan niet hun eigen niche definiëren. Denk aan de iet wat eigenwijze 29er ‘speel hardtails’ zoals de Taro en Honzo. Die hebben, net als de Explosiv en Unit, understated, transparante kleuren meegekregen voor 2014, waarbij je bij de stalen frames (Honzo en Explosiv) de subtiele verkleuring van het solderen van diverse nokjes door de lak heen ziet. Dit zien we ook terug bij de vernieuwde Rove – de vorig jaar geïntroduceerde cyclocrosswegtoerfiets – die we later die dag ook konden uitproberen in de achtertuin van Kona.
En zelfs die achtertuin klopte bij het Kona-gevoel en de line-up: een mix tussen strakke wegen, smalle singletracks met wortels, wat gravelpaden en een eindeloze flowy trail met een dikke smile van oor tot oor als resultaat.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor