Trek Rumblefish: Een jaar later

 
Ik heb mijn ‘customized’ Trek Rumblefish inmiddels ruim één jaar. Met die fiets ben ik in wielmaat, framemaat én veerweg letterlijk een maatje groter gegaan ten opzichte van mijn vorige old skool XC  full suspension. Op frame en vork na zijn de meeste componenten op mijn fiets niet standaard, maar persoonlijk uitgezocht, zoals ik ook al beschreef in de eerste review. Hoe is hij dit afgelopen jaar bevallen? Goed. Hoe hij zich houdt? Wisselend. Tijd om de balans op te maken!

Waarschuwing: Dit vervolg op mijn eerdere review, bevat maar nauwelijks woordgrappen.

 

Pretmachine
Nog nooit had ik een fiets die qua maatvoering zo goed bij me past. De goed bruikbare 120 mm veerweg en moderne geometrie geven veel vertrouwen in ruw terrein. De grote en brede rol-over-alles-wielen verminderen de “scherpe randjes”. Door dit alles ben ik agressiever gaan rijden… Ik val grovere en steilere passages aan en ga sneller. Ik spring meer, ik drop meer. Pret! De fiets vraagt door zijn formaat wel wat body language, maar ook dat begint te komen. Elke keuze is echter een compromis en ook een aantal negatieve zaken begint op te vallen.

Fox F29 RLC 120 DRCV Voorvork.
De DRCV luchtkamer doet wat het belooft: Je gebruikt veel van de beschikbare veerweg, zonder dat de vork initieel te zacht aanvoelt. De vork lijkt wat minder fijngevoelig dan een standaard F29. Ik vermoed dat de extra afdichting tussen de primaire luchtkamer en de DRCV kamer dit veroorzaakt. Of ligt het aan de voorgeschreven luchtdruk in de vork? Deze is bij de DRCV-versies significant hoger dan voor standaard F29’s: bij mijn rijklare 75 kg 85 PSI versus 75 PSI! Die druk heb je wel nodig, want bij te weinig druk voelt de vork onprettig zacht bij het preloaden voor een sprong. De “good old” RLC dempingscartridge werkt adequaat, zonder dat je hem -zoals Fox het met de nieuwe CTD cartridge bedoelt- continu ‘moet’ verstellen. Bij een servicebeurt zag de vork er aan de binnenkant prima uit. De stijfheid is voor mij voldoende. Al moet ik bekennen dat ik ook wel benieuwd ben hoe een Fox F34 op 120 mm zou aanvoelen.

FOX RP3 DRCV achterdemper
Ook hier werkt DRCV als beloofd: je gebruikt je veerweg. Maar bij een Filthy Trails landing heb ik de demper te hard gebottomed. Ik reed toen nog met wat meer sag dan nu. In overleg met mijn LBS is de demper echter onder garantie gerepareerd toen bleek dat de air can had “geburped” op de montagedraad: deze was af fabriek niet strak genoeg aangedraaid! Opvallend: zelfs na de reparatie slurpt de demper enigszins, terwijl dat meestal betekent dat het dempingscircuit aan onderhoud toe is. Zowel demping als de dempingsinstellingen werken gewoon weer naar behoren. De lagering van de achtervork loopt nog als nieuw.

Rumblefish_Pacenti_001

Wielen: kadeuk!
Het relatief lichte achterwiel heeft het zwaar. Het wiel blijft aardig recht, maar de randen van de Pacenti TL28 velg zijn op meerdere punten ingedeukt en de DT Supercomp spaken moeten af en toe nagespannen worden. De nieuwste deuk -van een landing op een dikke wortel- is zelfs zo diep dat ik verwacht dat hij daar op den duur gaat scheuren. Eén rit vóór dat gebeurt, vervang ik hem door een dikke Notubes Flow EX. Die is breder, stijver, harder, heeft lagere velgranden en kan een hogere spaakspanning aan. De lagers lopen op dit moment rauwer dan ik van een Hope naaf had verwacht.

Het voorwiel draait ondertussen soepel door, is stijf genoeg en blijft strak. Wel heeft ook de voorvelg al een deukje.

Het kost moeite om mijn favoriete Schwalbes tubeless te maken. Velg en band zijn tubeless ready, maar zelfs met twéé lagen geel tape en een tankstation-compressor ontsnapt er tussen band en velg teveel lucht om de banden in de velgrand te laten ploppen. Oplossing: het Kwikfit luchtkanon! Eénmaal dicht blijven ze dicht, deuken of niet.

Maxle 142×12 steekas
De afstelling hiervan is kritisch. Dat komt door een combinatie van ontwerp en uitvoering. Om een kort verhaal lang te maken: Een Maxle klemt niet axiaal zoals een normale snelspanner, maar radiaal zoals een spantang. Je sluit de Maxle door hem als een vleugelmoer vast te schroeven tot een aanslag. Daarna druk je met het sluiten van de snelspanhendel de “spantang” uitéén zodat hij zich rondom in zijn zitting klemt. Te weinig voorspanning met de vleugelmoer geeft direct merkbare en hoorbare speling van het wiel in zijn zitting. Teveel voorspanning met de vleugelmoer verhoogt het risico op een gebroken as, deze is namelijk vanwege de sleuven in lengte richting niet erg bestand tegen torsie! Maar dat is nog niet alles. De afstelling van de sluitbeweging van de spanhendel moet af en toe worden nagesteld. Daarnaast is de spanhendel van het exposed-cam-type, dus gevoelig voor vervuiling. Dit alles is niet onoverkomelijk, maar wel een punt van aandacht telkens als je het wiel monteert. Opmerkingen: In 2013+ Trek’s komen met een axiaal klemmende Bontrager steekas. En RockShox voorziet haar voorvorken inmiddels van een nieuw type Maxle met axiale klemming en een closed-cam-snelspanhendel.

Specialized Command Post
De verstelbare zadelpen is zo onmisbaar dat je het eigenlijk geen accessoire meer mag noemen. Een opvallende constatering, één die niet vanzelfsprekend is voor een dropper: hij is betrouwbaar! Enkel tijdens het Limburgse kleifeest in juni kreeg de gasveer het zadel niet meer volledig uitgeduwd. Een fatsoenlijke schoonmaakbeurt was genoeg om de boel weer in gang te trekken, maar het wordt wel tijd voor onderhoud. De bediening van de pen kan helaas nog niet in de schaduw staan van een soepele Rockshox Reverb. De middelste van de drie standen is soms wat moeilijk te locken, maar is wel functioneel. De zadelklemming werkt goed.

Remmen
Functioneel zijn de XTR Trails perfect. Het ontluchten ervan bracht me echter op de rand van hysterie! Hebben meer mensen deze ervaring? –zoekt bevestiging-

Upgrades
Met mijn nieuwe rijstijl moest ook de fiets mee veranderen, zo bleek. Daarom heb ik begin 2013 wat onderdelen vervangen.

3 – 1 = genoeg!
Ik was nooit van de doubles. De beperkte overbrengings-bandbreedte schrok me af. Inmiddels heb ik -voor meer grondspeling- de 42t gedemonteerd, de 32t vervangen door een 34t Blackspire en de 24t door een 22t. Deze 22-34t lijkt misschien klein, maar komt overeen met 24-38t op een 26er. In combinatie met een 11-36t cassette geeft dat alsnog een acceptabele bandbreedte! Het is prettig om in de lagere landen nauwelijks nog vooraan te hoeven schakelen. In de bergen moet je echter eerder dan je gewend was terug naar de 22t. De originele triple derailleur schakelde deze combi wel, maar niet van harte. De kettinggeleiding liet te wensen over. Een specifieke double derailleur verhielp beide problemen.

De bracketregio is ten slotte opgebruut met KCNC “XTR-doppies” en op maat gesmolten RaceFace crankboots.

Rumblefish_XTR_001
Badass bracketregio

Voorband
De Nobby Nic 2.35″ moest wijken voor een Hans Dampf 2.35″ Pacestar. Fijne band. Veel grip (wederom verwijs ik met klei tussen mijn tandem naar de Trailz043 enduro), net iets breder dan de Nic en hij rolt nog best aardig. Op termijn volgt misschien de achterband. Even verrassend als vervelend: het karkas zou steviger moeten zijn dan dat van de Nic, maar toch werd ik –JRA– in een lichte stenenafdaling getrakteerd op een latexdouche uit een 6 mm lange scheur in het loopvlak. Hopelijk een gevalletje domme pech. Minstens zo hopelijk kan ik de band nog fixen.

Stuur
Gained 2.5 inches! Ik bouwde de fiets vorig jaar op met een 685 mm riser. Nu is daar 65 mm bijgekomen en daar heb ik geen spijt van! Het bredere stuur helpt me om die benodigde body language uit te oefenen op de fiets. Alleen op de smalste paadjes is het even oppassen.

Rumblefish_Easton_001
Raising Havoc

Kabels
De schakelkabels heb ik vervangen door een setje van Shimano. De goedkoopste upgrade ooit! De achterderailleur schakelde vanaf dag één belachelijk zwaar. De Jagwire buitenkabel in de achtervork bleek de boosdoener. 500 mm Shimano buitenkabel later en ineens heb ik aan één duim genoeg om af te schakelen.

Overdenking: DRCV – met de V van Voorkeurskwestie
Zoals ik het nu zie: Vooral lichtere en rustigere rijders kunnen er van profiteren. Zij halen het maximale uit de beschikbare veerweg. Maar zwaardere en agressievere rijders moeten oppassen voor overmatig doorslaan. Of het systeem bij je past is dan ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Het juist afstellen van DRCV componenten lijkt in ieder geval nog belangrijker en kritischer dan bij standaard Fox componenten.

Het systeem is wel te tunen. Trek en Push leveren spacers waarmee je de DRCV kamers in dempers en vorken –en hiermee feitelijk het DRCV effect- naar voorkeur kan verkleinen. Ik zou hier graag eens mee experimenteren!

In 2014 stopt Trek met de DRCV vorken. Trek’s argument: “De 2014 Fox vorken passen qua veercurve en demping al zó goed bij de DRCV demper, dat de duurdere DRCV vorken overbodig worden.” Wellicht. Gezien de mixed reviews die met name de vorken kregen, kan ik me persoonlijk ook goed voorstellen dat deze keuze gemaakt is om marketingredenen.

Tevredenheid?
Trek was blijkbaar nog niet tevreden en vervangt in 2014 de Rumblefish door een 29er variant van de Fuel EX. Ik ben echter nog steeds erg blij met de ‘Fish. De fiets is voor mij bruikbaar van Nederland tot de Alpen. Ik pas er goed op en hij geeft me veel vertrouwen!

Het gevolg is daardoor wel dat ik vooral de lichtere componenten wel erg zwaar belast. Misschien moet ik mijn rijstijl verder verfijnen… Tegelijkertijd zou ik bijna gaan verlangen naar nóg meer stevigheid en nóg meer veerweg. Tevredenheid is een groot goed… ofzo. Hopelijk blijft dat dus nog even zo! Ik zie anders maar één remedie

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Eric Wictor

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
9 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Mooi, eerlijk verhaal!

Moeite met XTR Trail remmen ontluchten? Kwestie van de juiste spulletjes gebruiken en netjes én geduldig elke stap van de handleiding volgen ;-).

Erik
Erik
11 jaren geleden

Heb je ook punten die positief opvielen of verrasten?

XTR remmen ontluchten zou niet echt een probleem moeten zijn. Ik had laatst wel ineens geen druk meer toen ik de blokjes van mijn achterrem verving, maar een beetje olie erbij en het werkte weer.

Gene
Gene
11 jaren geleden

Goeie review. Ook mooi om te lezen welke upgrades je hebt gedaan om die extra fine tuning te doen. Met meer psi in de Fox voorvork dan staat voorgeschreven, doe ik ook. Ik rij wel met een normale RLC, maar ik vind de vork te zacht met de voorgeschreven druk. Overigens verhelpt 5 tot 10 psi extra al het “deinende” effect. Als XC-marathon rijder ben ik sinds maart overgestapt van een 11-34 9speed 42-32-22 triple set-up naar een 11-36 10 speed 36-22 double setup en ervaar hetzelfde wat betreft het verzet en rijgemak. Ik kan echter niet zonder m’n 22… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Is die DRCV vork een beetje zelf te servicen? Het lijkt me allemaal wel wat ingewikkelder dan je standaard enkele luchtkamertje. En kan je die DRCV (in je vork) ook nog vervangen voor een standaard luchtkamer, eigenlijk? Op het eerste gezicht heb je alleen andere ‘guts’ nodig voor je linker vorkpoot. De kosten zullen wel een beperkende factor zijn, gok ik. ;)

Naar deukje in die velg trouwens…

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Mijn XTR Trail’s raken ook wel eens (tijdelijk) hun drukpunt kwijt als ik de fiets lang gedragen heb. Ik heb echter geen andere symptomen van lucht in de olie: Na wat pompen komt het drukpunt terug, is het weer keihard en ik heb geen fading. Het zou me daarom niets verbazen als het geen ontluchtingskwestie is, maar een andere oorzaak heeft. Bijv. het expansie reservoir dat zich (zonder dat het echt nodig is) vult? Zo voelt het. Conti Protection heeft de soepelheid van een tuinslang. Bovendien heb ik iedereen die er mee rijdt horen klagen over onzekerheid op gladde wortels/rotsen.… Lees meer »

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden
Reply to  JeroenK

‘Dit soort deuken’ zijn ook wel eens een gevolg van domme pech, he… ;)

Qua banden moet iedereen zijn eigen compromissen maken, gelukkig zijn er tegenwoordig mogelijkheden zat!! Meer dan Snakeskin heb ik zelf nog nooit nodig gehad, trouwens. Maar ik zit al op hellend vlak, want ik overweeg nu ook al versterkte banden als standaard setup op mijn xc hardtail…

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Ik val in dezelfde categorie als Matthijs: Conti ProTection of Bontrager XR3 tubeless-ready thuis op de hardtail. Ik kon geen merkbaar verschil voelen tussen Conti ProTection of Schwalbe Snakeskin qua lekbestendigheid.

@JeroenK: De MountainKings zijn inderdaad niet bijzonder goed op natte ondergrond (hoewel modder geen punt is). Gelukkig is er in Black Chli ook de Rubber Queen in 29×2.2″ :)