De duisternis was al enkele weken ingevallen en met vroeg opstaan, vroeg naar je werk en laat pas weer thuis is daglicht slechts een vage herinnering aan tijden die achter je liggen. Althans, in mijn geval gaat dat momenteel toch wel op. De door Triple B georganiseerde Editor Ride kwam dan, in de vorm van een night bike sessie, als een welkome onderbreking van de duisternis.
Foto: Michiel Rotgans
Tijdens de samenkomst twee weken geleden in Bart Brentjens’ nieuwe Service Course voor zijn wedstrijdteam, gehuisvest in een prachtig gerestaureerde boerenschuur, werd gedurende een korte presentatie de nieuwste lamp in het assortiment voorgesteld. Gelukkig zijn de marketing lui bij Triple B niet zo van langdradige Powerpoint presentaties gevuld met technotermen als Turbo Super Hyper LED Technologic light emitting diode system unit 3000 X. Mark II… Ultimate… Evolution… Enfin, you get my point. De nieuwe lamp met externe accu heet gewoon simpel Scope 1300, waarbij het getal staat voor het aantal Lumen dat de lamp je te bieden heeft. Na toch een korte uitleg over de ‘features’ van de lamp – want die zijn er wel – was er maar één goede echte kennismaking en dat gebeurde in de achtertuin van Bart.
Meteen was daar mijn vaststelling dat het niet echt een Night Ride zou worden. Ik bedoel, zet 20+ journalisten op een fiets en zet ze elk een lamp met 1300 Lumen op de helm en ga dan eens het bos in. Het kan bijna niet anders dan dat de lokale fauna van slag raakte door de indruk dat plots de dageraad kortstondig terug was. Fietsend in al dat licht zette mij aan het hallucineren overpeinzen. Als het donker wordt bij een zonsverduistering, waarom wordt het dan niet licht bij een maansverduistering? Hmm, ik kreeg niet snel een bevredigend antwoord gevonden en de singletracks in Barts’ achtertuin vroegen ook nog enige concentratie. Minder malen met het hoofd maar met de benen dus!
Dat werd dan ook gedaan; de singletracks lagen er goed bij, maar iedereen was onbekend op dit terrein. Juist dan is het extra opletten op de kuilen en obstakels; op je vaste rondje weet je die wel te liggen. Dat ’thuisvoordeel’ ging hier alleen op voor Bart die als gids voorop reed. Maar thuisvoordeel of niet, Bart zou toch wel winnen van die journalisten, zoveel was wel duidelijk. De afwezigheid van dat thuisvoordeel bleek dus meteen een goede testcasus te zijn; je moet echt op je zicht kunnen vertrouwen om op een redelijk tempo over onbekende singletracks te razen.
Met de ervaringen van onze verlichtingstest begin dit jaar nog in het achterhoofd kon ik snel een paar conclusies trekken. De Scope 1300 heeft een duidelijk geconcentreerde lichtbundel die te typeren valt als een spot. Echter, wel een spot die vrij breed is, wat ongetwijfeld het resultaat is van de dubbele LEDs met elk een eigen lens. Op circa 10 meter voor je heb je een spot van pakweg 4 tot 5 meter breed. Eigenlijk is dat nog best breed en op de gemiddelde singletrack kom je met deze lamp op de helm beslist niet te kort. De zijuitlichting is vrij breed, maar beduidend minder sterk. De overgang tussen de geconcentreerde lichtbundel voor je en de lichtval aan de zijkant is vrij abrupt. Op de korte draai- en keerrondjes die ik met de Triple B lampenset op snelheid reed stoorde me dat eigenlijk niet en had ik ook niet strikt het idee in een smalle tunnel van licht te rijden. Wat hier ook aan bijdraagt is dat de lamp mooi wit licht produceert. Met name goedkopere LED lampen hebben een blauwe tint die, zelfs bij hoge Lumen waarden, niet echt een helder lichtbeeld produceren. Niets van dat bij de Scope 1300, die voorzien is van duurdere, wit licht producerende LEDs.
Teveel van het goede…?
De lamp heeft 4 standen. Bij het inschakelen begin je met de maximale opbrengst van 1300 Lumen. Door de knop nogmaals te bedienen schakel je achtereenvolgens terug naar 825, 550 en 270 Lumen. 1300 Lumen is veel. Hoeveel? Misschien wel teveel. Maar kun je eigenlijk wel zoiets als teveel opbrengst hebben? Feit is dat ik tijdens de avondritten tot dusver nog niet de minste neiging had om de maximale lichtopbrengst in te schakelen. Niet omdat ik het extra spannend wilde maken, maar simpelweg omdat ik nergens op de lokale singletracks de indruk had met de tweede stand (825 Lumen) licht te missen. Bijkomend voordeel is dat de lamp met een volle accu in die stand dan ruim 2,5 uur licht geeft.
Specificaties (fabrieksopgave)
Triple B Scope 1300 | |
Lichtopbrengst | 1300 Lumen maximaal |
Batterij | Accupack met 2x 22650 Li-Ion, 3300 mAh, 7.4 V |
Opladen | Via netstroom adapter |
Standen |
|
Prijs | Setprijs zoals getest: €229,95 Extra accu: €59,95 |
Zeker in koud weer willen accu’s nog al eens sneller leeg gaan. Om onderweg niet voor verrassingen te komen te staan hebben is het accupakket voorzien van een aantal LED lampjes die met een druk op een knop de status van het pakket weergeeft. Handig! Die LED lampjes kun je ook permanent aan laten staan waarmee je ze ook meteen in kan zetten als achterlamp. Nog handiger!
Het mag tegenwoordig geen verrassing meer zijn dat ook dit accupakket opgebouwd is uit Lithium ion cellen. Triple B heeft ze netjes samen gepakt in een kunststof omhulsel waarbij de uiteinden een dikke laag rubber hebben. De accu kan zodoende rechtstreeks op je stuurpen of frame worden vastgesjord met de meegeleverde riempjes. Een verlengkabel geeft echter ook de mogelijkheid om het accupakket achter in een zak van je shirt of jas te stoppen. Naast de aansluiting van de kabel van de lamp (via welke je ook het pakket weer oplaadt) is ook een 5 volt USB poort voorzien. Deze is alleen bruikbaar als output zodat je je bijna lege smartphone kunt aansluiten mocht je de behoefte hebben om een muziekje te luisteren of om een route te volgen op je navigatie app.
At the business end is de lamp zelf compact gebouwd en voorzien van een aluminium behuizing. De koelribben doen ons terugdenken aan die van de Strike 500. Ze doen overigens perfect hun werk. Tijdens de ritten hebben we nooit last gehad van oververhitting. De lamp schakelt overigens bij een te hoge temperatuur zelf terug naar een stand met minder opbrengst. Als je een tijdje stilstaat, zul je dit merken, maar tijdens het rijden heb ik dit geen enkele keer meegemaakt.
In de leveromvang is standaard een helmmontage kit opgenomen. Deze is eenvoudig en doeltreffend. De lamp is ook licht (110 gram) en ik kan niet echt zeggen dat ik hem op mijn helm in nadelige zin opmerkte. De hoekverdraaiing van de lamp is snel af te stellen doordat de montagebeugel voorzien is van een bout die met de hand goed te bedienen is. Het geheel geeft, mede door de alu behuizing, gewoon een solide indruk.
Kritisch belicht
Ik heb de Scope 1300 exclusief als helmlamp ingezet voor deze test. Er wordt echter ook een beugeltje voor montage op je stuur meegeleverd. Deze is van hetzelfde type als de versie die we tegen kwamen bij de Strike 500. Helaas moest ik constateren dat ook deze voorzien is van een klembout die je enkel met een inbussleutel goed vast kunt zetten. De boutkop is namelijk glad en rond en geeft daarmee te weinig grip om met de vingers voldoende strak gedraaid te kunnen worden. Dat is soms toch wel erg lastig tussen al je kabels op het stuur… Een kartelrandje of beter nog, een kunststof knop zoals aan de lamp zelf, zou hier een uitkomst zijn.
Een ander punt waar ik bij die Strike 500 ook al om maalde, komt helaas ook terug bij deze Scope 1300: de bediening. Boven op de lamp zit één knop waarmee je de lamp aan en uit zet en ook tussen de verschillende lichtstanden schakelt. Dat idee is perfect. De knop bij de Scope 1300 is weliswaar groter uitgevoerd, maar de beweging is nog altijd marginaal en tamelijk gevoelloos. Dat is onderweg, zeker met handschoenen aan, niet echt handig. Toegegeven; echt veel schakelen tussen de standen deed ik niet veel, maar het weerhoudt me ervan om deze lamp tot lichtende perfectie te benoemen.
Conclusie
Tijdens de beschouwing van de serie lampen begin dit jaar, gaven we al aan dat het exacte aantal Lumen niet doorslaggevend is. Het is vooral het lichtbeeld van de lamp in combinatie met de kleur die uitmaken in hoeverre je de geproduceerde hoeveelheid licht nuttig kunt gebruiken. De Scope 1300 scoort wat mij betreft erg hoog wat nuttige lichtopbrengst betreft!
De 1300 Lumen is in absolute zin erg veel en ik durf de uitspraak ook wel aan dat in de praktijk 825 Lumen van deze lamp ruimschoots voldoende is voor een flinke solorit offroad op een uitdagend parcours. Als je met je kompanen op pad gaat en ze zetten allemaal eenzelfde lamp op, dan kun je het ook nauwelijks meer een night ride noemen!
Dus: fiets je erg graag, maar heb je een hekel aan night biken; vraag de Sint om een Scope 1300!
Tekst, foto’s & video: Jeroen van den Brand
Meer informatie: www.TripleBcycling.com