Je weet dat er op zeer korte termijn wat aan zit te komen als je op het Amerikaans Nationaal Kampioenschap cyclocross zonder al te veel moeite foto’s kunt maken van nieuwe onderdelen van SRAM. Het cyclocrossnieuws van SRAM wordt de laatste weken natuurlijk vooral gedomineerd door de grote terugroepactie van de hydraulische schakel/remgrepen. De introductie van een nieuwe groep of delen van een nieuwe groep, zullen dan ook een welkome afleiding geven voor ze.
Dat deze delen ook zeker wel de nodige aandacht zullen krijgen, lijkt haast vanzelfsprekend. SRAM zet namelijk de trend van de aandrijflijn met een enkel kettingblad op de het crankstel voort en introduceert binnenkort een XX1 derivaat voor de crosser, die in op de bospaden (natuurlijke wandelgangen) al CX1 wordt genoemd.
Of dat de werkelijke benaming zal zijn zal daags voor het WK Cyclocross in Hoogerheide (1-2 februari) pas officieel door SRAM worden medegedeeld wanneer zij deze – als modeljaar 2015 betitelde – onderdelen officieel zullen presenteren. Tot die tijd kunnen we slechts wat speculeren over details die op te maken zijn uit de talloze not-so-spy-shot-anymore foto’s die via de nodige digitale kanalen al wereldkundig zijn gemaakt.
De vraag waarom SRAM een 1×11 groepset voor de cross uitbrengt kan haast enkel gesteld worden door zij die nog nooit op een crosser hebben gereden. Veel rijders reden al met eigen-gemaakte setups met een enkel voorblad, omdat dat al ruimschoots voldoende spreiding aan ratios gaf voor de gemiddelde cyclocrosswedstrijd. Het ontsporen van de ketting is daar al jaren het onderwerp van de nodige huisvlijt met kettingblad-randen, chainchatchers en zelfs kettingeleiders die normaal op een dikke downhiller gemonteerd zouden worden.
Het antwoord op de vraag ‘waarom?’ is dus heel simpel; omdat het een heel logische toepassing is!
Voor de cross heeft SRAM een nieuwe achterderailleur ontwikkeld die net als de XX1 en X01 versie een horizontaal georiënteerde parallellogram constructie heeft. De kettingkooi is uiteraard kort en zal voorzien zijn van een Type 2 clutch scharnier.
Foto: James Huang/Future Publishing
Bij een nadere studie van de achterderailleur valt op dat de kabelloop ‘des racefiets’ is. Dat wil zeggen; gewoon de kabel met een grote lus naar de derailleur toe. Dit omdat veel (maar niet alle) cyclocrossframes de schakelkabel onder de liggende vork hebben lopen. Echter, boven op de positie waar die kabel nu binnenkomt, lijkt zich ook een gat te bevinden zoals we die ook zien bij de mountainbike derailleurs, terwijl het onderste deel duidelijk een andere kleur heeft. Ons doet dit denken dat dit onderste deel straks een wissel deel zal zijn, waarbij je ook kunt kiezen voor een wieltje zoals op de XX1/XO1 derailleurs. Op die manier kan je ook een nog nettere kabelloop creëren wanneer de schakelkabel via de staande vork richting de dropout loopt.
Foto: James Huang/Future Publishing
Het lijkt niet meer dan logisch dan dat er specifieke schakel/remgrepen in de groepset opgenomen zijn wegens het niet hoeven schakelen van een voorderailleur. Getuige de veldtest-modellen zal de actuatie wel identiek zijn aan de huidige SRAM schakelgrepen en zou je dus strikt genomen ook je al eerder gekochte Red 22 greep toe kunnen passen.
Foto: James Huang/Future Publishing
Meer details volgen in het eerste weekend van februari!
JB