De dagen dat een cyclocrosser samengesteld werd uit een derdehands frame en onderdelen die inmiddels al half afgeschreven waren voor de trainingsfiets op de weg, liggen inmiddels al heel wat jaren achter ons. Niet langer is cyclocrossen een ‘leuk intermezzo’ in de winterdagen, maar een volwaardige, volwassen sport geworden met dito inzet van de fietsindustrie. Toegegeven, de afzet is nog altijd vrij beperkt als je het vergelijkt met de verkoopaantallen van wegfietsen en mountainbikes. Cyclocrossen is dan ook niet echt een laagdrempelige tak van fietsen; het is vooral een aangelegenheid die in competitieverband beoefend wordt en daardoor minder breed gedragen wordt door het fietsende volk. Toch kunnen we gerust spreken van een stijgende populariteit en dat gaat ook hand-in-hand met de inzet van de fietsindustrie getuige het aanbod aan high-end materiaal dat specifiek ontwikkeld wordt.
Mike ‘The Bike’ Kluge stond aan de wieg van het fietsmerk Focus. Hij was verdienstelijk mountainbiker in zowel de cross country als downhill discipline, maar maakte vooral naam bij het grote publiek als cyclocrosser. Na de laatste jaren flink geïnvesteerd te hebben in de ontwikkeling van lichtgewicht carbon frames voor de groots gesponsorde wegploegen, was het een logische stap om de opgedane kennis aan te wenden voor een nieuwe cyclocrosser. Focus greep het afgelopen weekend gehouden WK Cyclocross in Hoogerheide aan om de vernieuwde Mares CX officieel voor te stellen.
De nieuwe Mares CX leent carbontechnologie van de weg-gaande Izalco Max broer. Met dat frame legde Focus zelf de lat op de hoogte van de grote concurrenten die met koolstofvezels de meest lichte frames bouwen. Dat kan nu ook gezegd worden van deze offroad telg. De frames wegen ruimschoots onder een kilo bij een 56 cm framemaat. Ik zeg frames in meervoud, omdat er ook twee versies beschikbaar zullen zijn. Hoewel schijfremmen hun intrede hebben gemaakt in het veld, is de cantileverrem nog niet ten grave gedragen. De canti versie weegt slechts 895 gram en de disc-only laat de weegschaal steken op 922 gram.
RAT – Rapid Axle Technology
Die laatst genoemde wordt ook, geheel 2014-conform, voorzien van steekassen in zowel de voor- als achtervork. Daarbij introduceert Focus met deze Mares CX haar nieuwe – en gepatenteerde – steekas concept. Gelukkig zijn deze wel gebaseerd op de algemeen als standaard geaccepteerde 142×12 mm en 100×15 mm steekassen. De vinding zou voor een snellere (de-)montage moeten zorgen. We hebben het hier over een Duits merk, dus is er een afkorting voor: RAT. Dat staat voor Rapid Axle Technology.
Het ‘rapid’-gedeelte komt voort uit het weglaten van schroefdraad op het uiteinde van de steekas en waarvoor een T-vormige haak aan het uiteinde voor in de plaats is gekomen. De losse inzetmoer in het frame is voorzien van een sleuf waar deze T-pen doorheen steekt, waarna een verdraaien van 90 graden van de snelspanhendel volstaat om de as vast te trekken. Door de snelspanhendel vervolgens dicht te klappen borg je het het geheel. Op papier lijkt dit concept inderdaad sneller te werken, maar crossers wisselen meestal compleet van fiets in de wedstrijd, dus de toegevoegde waarde is wellicht nihil. Het concept is echter universeel uitgevoerd en we verwachten dan ook dat de RAT steekassen snel hun weg zullen vinden naar de overige fietsen in het Focus gamma, en misschien zelfs wel daarbuiten bij concurrerende merken.
Meer details
Er is echter meer. De canti-uitvoering heeft niet de RAT steekassen en is gewoon compatibel met 100 en 130 mm quick-release naven zoals tot dusver gebruikelijk. De rest van de details wordt wel door beide uitvoeringen gedeeld. Zo wordt er gebruik gemaakt van een 1-1/8″ – 1-1/4″ balhoofdbuis met volledig geïntegreerde balhoofdlagers, full carbon dropouts en een PF30 bottom bracket montage. Anno 2014 zijn intern lopende kabels gewoon standaard, waarbij de Mares CX geschikt is voor gebruik van zowel mechanische als elektrische derailleurs. De bekabeling wordt onder de bottom bracket door gelegd in een af te sluiten ruimte, waardoor deze ook daadwerkelijk tot aan de derailleurs volledig beschermd zijn tegen de elementen.
Focus levert bij dit frame een eigen vork die 418 gram zou wegen. Of dat dat gewicht voor zowel de disc-only als de canti-versie gelijk is, laat het persbericht niet duidelijk weten.
SRAM introduceerde afgelopen jaar met de onthulling van de XX1 groepset de term chain management. Ook Focus gaat mee in deze management-cultuur en heeft de nieuwe Mares CX voorzien van een geleideplaat rondom de trapas. Deze zit gemonteerd op montagenokken volgens de ISCG05 richtlijnen en werkt samen met crankstellen voorzien van twee kettingbladen. Een ketting die bij een schakelactie of door impact van een hobbelige ondergrond van het binnenste kettingblad op het frame valt, moet daarmee verleden tijd zijn.
Getallen
Als Duits merk tel je niet mee als je geen stijfheidsgetallen presenteert. Zo claimt Focus een stijfheid in het balhoofd van 100 Nm/°, een stijfheid tot gewicht verhouding van 100 Nm/° per Kilogram, een bottom bracket stijfheid van 65 N/mm en een ‘comfort waarde’ van 200 N/mm. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat dat exact betekent zoeken we liefst zelf uit on the trail en laten dan onze persoonlijke sensoren spreken. Wat het vermelden waard is, is dat de Focus ingenieurs hun best hebben gedaan om deze waarden naar verhouding gelijk te houden per framemaat. Uiteraard heeft dit een afkorting: SSPS, wat staat voor Stable Stiffness Per Size.
In het persbericht licht men verder nog nadrukkelijk de keuze voor een minimale schijfrem diameter van 160 mm toe. In samenwerking met Magura deed men een uitgebreide laboratoriumtest met een constant remvermogen van 800 Watt op een 140 en 160 mm schijf. Bij die laatst genoemde werd de temperatuur 170°C, terwijl bij de kleinste schijfdiameter dit nog 20°C hoger lag. De smelttemperatuur van de remleiding ligt volgens Focus en Magura op 190°C. Nu raakt de remleiding natuurlijk niet de schijf en is de lucht rondom de schijfrem nogal isolerend, voor Focus is het toch reden genoeg om de 160 mm schijf als minimum te definiëren.
Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Verwacht wordt dat de Mares CX een zelfde line-up zal krijgen als de huidige serie, wat betekend dat je een uitvoering met Shimano 105 groep zult kunnen krijgen rond de €2000,-. Daarbij verdient het op te merken dat Focus niet werkt met een ‘goedkopere’ layup van het carbon voor haar goedkoopste modellen. Dus of je nu het instapmodel of de high-end teamversie koopt, het frame is hetzelfde. Focus grijpt met de nieuwe Mares CX ook de gelegenheid aan om de net-niet gemiddelde mensen op een Focus crosser te krijgen en zal daarom nu ook een 48 cm frame aanbieden, waar ze voorheen niet compacter gingen dan een 51 cm frame. Aan de andere kant wordt nog een 60 cm frame toegevoegd. Voorheen was 58 cm het grootste wat men aanbod.
De nieuwe Mares CX zal verkrijgbaar zijn vanaf juli.
Bron: www.focus-bikes.com
JB
Hmm, waar heb ik die steekas-truc eerder gezien? …. ahja, hier bij Manitou:
Inderdaad, dat doet wel denken aan de Manitou Hex lock… :)
Die ISCG geleider op een crosser had ik nog niet eerder gezien. Wauw! Dat lijkt me niks voor de Hollandse klei, maar ik vind het wel een tof idee.