SRAM Guide: nieuwe All Mountain remmen!

We hoeven er geen doekjes om te winden: al jarenlang zijn veel van SRAM’s Avid schijfremmen onderwerp van discussies met twee extreme standpunten onder de gebruikers. Om in internet-turbo-taal te spreken: likers and haters.

SRAM wil breken (of braken – Get it?) met het – in de ogen van sommigen – toch wel problematische Avid Juicy en Elixir verleden en introduceert een volledige reeks nieuwe remmen onder het SRAM label voor All Mountain gebruik ter vervanging van de Avid Elixir en SRAM Trail reeks.

Guide_Levers

Guide
Het persbericht over de nieuwe Guide remmen, zoals ze heten, gaat prat op de ontwikkel- en innovatiegeschiedenis van het merk waarbij men vaak met ogenschijnlijk tegendraadse insteken kwam en zodoende nieuwe denkrichtingen voor fietsers introduceerde. Dat poogt men nu ook te doen met de ontwikkeling van de nieuwe Guide remmen. Men is begonnen met een schoon stuk papier, aldus het persbericht. Toch werd er deels gebruik gemaakt van bekende en bewezen technieken, zo gaat het verder.

New brakes, new features…!
Het resultaat? In elk geval een aantal nieuwe ’technieken’ en dus termen. Zo is er de SwingLink. Deze constructie in de remgreep geeft een kleinere slag in de greep waardoor de remblokken sneller tegen de schijf komen. Normaal gaat dit ten koste van de modulatie, maar bij de Guide remmen zorgt het SwingLink principe er voor dat de remkracht meer te moduleren is zodra de remblokken contact maken met de schijf. Daarnaast kun je met de Contact Point Adjust het uh… ja, contact punt van de rem adjusten. Oftewel: je kan het exacte aangrijpingspunt van de rem in de greep verleggen en links en rechts identiek krijgen, zodat dat past bij jouw voorkeuren.

De nieuwe remgrepen zijn voorts voorzien van een PiggyBack reservoir voorzien van een Pure Bladder. Een ontwerp dat het ontluchten gemakkelijker moet maken (lees: minder gevoelig voor de introductie van lucht bij het afvullen) en door de symmetrische layout is één greep ontwerp toe te passen aan zowel de linker- als rechterzijde van het stuur.

Bij alle Guide remmen is de remklauw voorzien van 4 zuigers van 14 en 16 mm, waarbij SRAM graag vermeldt dat deze slechts 4 gram meer wegen dat hun cross country schijfremmen met 2 zuigers. De remklauw is overigens niet nieuw, maar is overgenomen uit de Trail reeks die de Guide nu vervangt.

SRAM_Guide_Caliper

Ook de schijven zijn geheel nieuw en heten voortaan Centerline Rotors. Het idee van dit schijfontwerp is dat het punt waar de frictie tussen remblokken en schijfoppervlak optreedt, meer consistent over de omtrek van de gehele schijf blijft, waardoor er volgens SRAM minder vibraties zouden optreden. Deze schijven zullen in alle gangbare maten verkrijgbaar zijn: 140, 160, 170, 180 en 200 mm.

Drie modellen
Van de nieuwe Guide remmen zullen drie versies verkrijgbaar zijn, met een met de prijs oplopend aantal extra features. Alle drie de remmen hebben dezelfde remklauw met vier zuigers.

Het topmodel is de Guide RSC, waarbij de R staat voor Reach Adjust, de S voor SwingLink en de C voor Contact Point Adjust. De grepen zijn voorzien van kleine lagers en alle verstellingen zijn zonder gereedschap uit te voeren. De RSC zal verkrijgbaar zijn in een gepolijste uitvoering of geheel zwart geanodiseerd voor een prijs van €177 en weegt 375 gram per rem.

De Guide RS heeft de Reach Adjust en SwingLink opties, maar met een prijs van €132 moet je het doen zonder de Contact Point Adjust optie. Deze rem weegt 380 gram en is enkel verkrijgbaar in het zwart.

Het instapmodel is de Guide R. Als instapper heeft deze rem dus enkel de Reach Adjust optie. De weegschaal blijft steken bij 375 gram en de rem zal ook alleen verkrijgbaar zijn in het zwart voor €115.

Alle Guide remgrepen zijn compatibel met de Matchmaker van SRAM en dus feilloos te combineren met je SRAM Triggers en RockShox Reverb dropperpost.

De nieuwe remmen zijn verkrijgbaar vanaf juni dit jaar.

Bron: www.sram.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments