Ingezonden: kappen met bochtjes afsnijden!

Meningen. We hebben allemaal wel ergens een mening over. Sommigen houden die voor zichzelf, anderen uiten ze op een feestje, Facebook of – net als wijzelf – op een website. We zijn fietsers met een mening en daarin zijn we niet alleen. Ook jullie hebben meningen en die horen we graag.

Zo kregen we afgelopen week van een trouwe Veloziner onderstaande tekst binnen op ons redactie email adres met de vraag of we dit wilden delen met de lezers van Velozine.

Wij mountainbikers, zelfs race fietsers, zijn een vreemd volkje. We staan zondag ’s morgens heel vroeg op om een rondje te fietsen. Niet om ergens heen te gaan, maar gewoon voor de lol. En dan niet eens ergens naartoe, maar een rondje. Je komt dus weer uit waar je begon. Beetje nutteloos eigenlijk, behalve dan voor het scoren van je wekelijkse dosis adrenaline.

Waarom doen we het?

Vraag 100 fietsers waarom ze fietsen en je krijgt 100 verschillende antwoorden. Sommigen kicken op de snelheid, sommigen doen het voor de conditie, sommigen doen het uit gewoonte en sommigen doen het voor de adrenaline. Ik persoonlijk vind het fijn om door bochtige paadjes te vliegen, hierbij mijn grenzen opzoekende. Heerlijk hoe je voelt hoe je banden driftend door de bocht gaan, op het randje van de grip. Van rechte stukken baal ik en omhoog fietsen of tegen de wind in zijn echt mijn minst favoriete bezigheden op de fiets. Gelukkig is Nederland redelijk vlak, dus omhoog fietsen hoeft niet vaak.

Wat is er dan mis?

Het viel me al langer op dat op veel vaste MTB routes soms bochtjes afgesneden worden ten voordele van een recht pad. Maar toen ik afgelopen zondag de route in Eersel reed viel me dit nog meer op. Ik denk dat ik wel een tiental afgesneden bochten tegen ben gekomen. Paadjes die voorheen leuk en bochtig waren, zijn getransformeerd in een snel, recht stuk. Boring! Soms is het al zo erg dat het originele pad vrijwel niet meer zichtbaar is, laat staan dat het nog te berijden is. Soms is de omleiding zo vers dat het bochtige, originele pad nog wel te rijden is, maar vaak ga je toch in trance rechtdoor. Want rechtdoor rijden is immers minder inspannend dan een bocht maken. Het vreemde is dat in sommige gevallen de afgesneden route zelfs langzamer is dan het originele pad. Dit is goed te merken op een gedeelte van de Aalsterhut route bij de Hut van Mie Pils.

Rechtdoor01

Waarom?

Deze vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kan alleen speculeren naar de reden waarom deze bochten afgesneden worden. Is het om langzamere collega’s in te halen? Is het om een persoonlijk recordtijd op Strava te behalen? Is het luiigheid? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik er behoorlijk van baal, zelfs zo erg dat ik vaak even terug fiets om het juiste pad te berijden (mocht ik weer eens op de automatisch piloot rechtdoor gegaan zijn). Vaak om dan ook nog even de juiste weg te accentueren door middel van een aantal boomstammen. Vreemd genoeg zijn die na een paar weken allemaal weer verdwenen, dus er zijn fietsers die echt per se daar rechtdoor willen fietsen.

Rechtdoor02

Oproep

Dus hierbij een oproep aan allen die gebruik maken van de officiële MTB routes. Als het niet lukt om je tijd op Strava te verbeteren, ga dan alsjeblieft niet overal bochtjes afsnijden. Of als je niet zo snel als je collega de bocht kunt nemen, ga dan alsjeblieft wat doen aan je techniek in plaats van de bocht maar af snijden. Het feit is namelijk dat hoe meer mensen ergens een pad rijden, hoe meer het lijkt alsof dit zo hoort en dus vergaat de originele route en daarmee de lol (voor mij in ieder geval). Ook in dit geval zou ik willen voorstellen om niet buiten de paden te fietsen en alleen de aangegeven paden te volgen. Daar valt dus ook onder dat je geen paden bijmaakt door bochten af te snijden.

Rechtdoor03

Veel fiets plezier!

Dennis J.

Heb je net als Dennis ook een mening of verhaal dat je met mede-Veloziners wil delen, mail het naar de redactie via:

redacmail

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
ekwant
ekwant
10 jaren geleden

Dit is wel een zorgelijk punt ja. Ook voor terreinbeheerders. Juist hierom zijn een hoop terreineigenaren ook terughoudend om routes aan te leggen. Het begint met een smal pad en eindigt met een pad van 5 meter breed. Daarna wordt er vaak door de gebruikers geklaagd dat de route niet meer aantrekkelijk is en saai!
Spreek anderen er op aan.
Voor routebouwers…zorg ervoor dat de weg NIET afgesneden kan worden!

RayS
RayS
10 jaren geleden

Blijft moeilijk: behalve dat ik de Strava-ridders er van verdenk om op deze manier records te breken, is het ook zo – ik constateer dat bij de route in Best- dat vooral in de natte periodes een alternatieve track gecreëerd wordt om waterplassen te omzeilen. De afkortingen zijn gelukkig onlangs met takken weer “gebarricadeerd”, en voila: men gebruikt weer netjes de originele track.

Gene
Gene
10 jaren geleden

In een paar routes uit mijn omgeving zie ik dit ook. Uiteraard is het afsnijden van routes onwenselijk gedrag voor een terreinbeheerder. Toch is dit niet alleen maar vanwege het record op Strava. Ik zie veel olifantenpaadjes (google deze term maar) vanwege obstakels die lang in route blijven liggen. Vaak is dat een omgevallen boom, maar een grote plas of uitgesleten watersleuf zorgen ook voor alternatieven. Dus wil je als terreinbeheerder er wat aan doen, onderhoud dan die paden! Wat naar mijn idee verder gaat dan het neerleggen van een paar boomstammen.

Erwin Seerden
Erwin Seerden
8 jaren geleden
Reply to  Gene

Omgevallen bomen of andere obstakels dienen uiteraard verwijderd te worden maar plassen rijdt je gewoon doorheen!