Het staat er echt in het perscommunique: The rebirth of XC. Nou heb ik GT best wel hoog zitten, het is een merk met historie, met grootse overwinningen in het verleden, zowel op XC als Downhill gebied en ze maken eigenzinnige, maar altijd lekker smoelende fietsen. Een nieuw model fiets aankondigen met de subtitel ‘Rebirth of XC’ doet mijn wenkbrauwen fronsen: aan de ene kant ben ik benieuwd naar hoe GT die toekomst ziet, aan de andere kant vraag ik me af of XC ooit dood was dan?
Wat dan die wedergeboorte moet inluiden is de nieuwe Helion. In basis een 110 mm fully, voorzien van 27.5 inch wielen en het vorig jaar bij de nieuwe Force en Sensor modellen geïntroduceerde AOS veersysteem. Qua geometrie is de Helion speels ingericht, met een flauwe balhoofdhoek, een langere bovenbuis in combinatie met kortere stuurpennen en een laag bracket.
27.5 inch
Als wielmaat heeft GT dus -opvallend genoeg- gekozen voor 27.5 inch (of 650b). In 2014 is dat al geen uitzondering meer, maar nadat de industrie massaal 29 inch wielen als dé heilige graal voor het XC segment uitgeroepen had, lijkt die iets-minder-grote-maat de maatstaaf te worden voor het XC+ segment.
GT overspoelt ons met argumenten waarom ze voor deze wielmaat gekozen hebben op de Helion, te beginnen met de vraag: wat is snel nu echt? Die vraag volgt men op met allerlei zaken zoals het gemak waarmee een fiets versnelt, het gemak waarmee een fiets remt, hoe makkelijk een fiets klimt, hoe ie daalt en hoe eenvoudig een fiets op snelheid blijft. De XC fietser heeft volgens GT dus voornamelijk oog voor snelheid. Daarna vervolgt men het perscommunique met het benoemen van de voordelen ten opzichte van 26 inch wielen en voordelen ten opzichte van 29 inch wielen -die we allemaal wel zelf kunnen bedenken- om af te sluiten met de opmerking ‘ideal for women’. Excuse-me?
Dat 27.5 inch wielen dynamischer aanvoelen dan 29 inch versies, snap ik ook nog wel. Dat iedereen, ongeacht lengte, met deze wielmaat overweg kan in verhouding tot de 1.5 inch grotere, geloof ik ook. Maar ideaal voor vrouwen…? Op basis waarvan dan? Het optimale gewicht in relatie tot hun BMI waarde?!
Ik verdenk GT ervan dat deze wielmaat simpelweg in hun frame ontwerp het best tot zijn recht kwam en dat ze zich in onmogelijke bochten zouden moeten wringen als ze een wielmaat groter hadden willen gebruiken, met effect op het framegewicht en de werking van het veersysteem. Ook prima, maar zeg dat dan!
Bottom line
Bij GT draait de marketingmachine op volle toeren en men probeert ons en de consument voor zich te winnen. Maar waarom zo? Als ik naar de plaatjes kijk, zie ik gewoonweg een mooie, strakke fiets. Eentje die ik best in mijn fietscollectie zou willen hebben. Het lichte gewicht en niet teveel veerweg maakt de fiets perfect geschikt voor XC/Marathon en gewoon een dagje (XC/Trail/All-mountain/Enduro/what-have-you) fietsen met je vrienden. Dat is toch precies wat 90% van ons zoekt in een mountainbike?! Ik heb de argumenten van GT niet nodig, ik heb die fiets nodig, een paar vrije weken en een lading mooie trails!
CJ
Klinkt als een fiets die iig voor mij heel veel vakjes afvinkt. Als je die tester hebt geregeld wil ik ook wel een rondje. ;-)