Wie de – al dan niet virtuele – marktplaats afstruint voor een paar nieuwe goggles zal bij de Airbrake MX één ding absoluut niet ontgaan zijn: de prijs. Die begint bij €170,- (advies) voor het basismodel met een blanco glas en loopt snel op richting de €200,- voor iets met een tintje of een printje (bijvoorbeeld van Troy Lee Designs).
Seriously?
Wie nu koffiespetters van zijn of haar scherm aan het poetsen is ben ik enige uitleg verschuldigd. Ik denk namelijk dat ik de prijs kan rechtvaardigen – hou daarbij maar in gedachte dat ik goggles alleen tijdens wedstrijden (enduro’s) gebruik. En dat ik me regelmatig helemaal suf trap in weer en wind, en bijna even regelmatig moeite heb met op de fiets te blijven.
De Oakley Airbrake MX is domweg de crossbril die aan alle eisen probeert te voldoen die je maar kan verzinnen. Superbe ventilatie, om zo min mogelijk dicht te wasemen. Hard Plutonite glasmateriaal dat beter beschermt, krasbestendiger is dan een vel Lexan, en zich makkelijk laat wisselen. Een reeks aan verschillende tinten is verkrijgbaar. De vorm van het montuur biedt een enorm gezichtsveld – naar het luidt het grootste dat momenteel verkrijgbaar is. Door de uitsparingen staar je niet meer tegen het montuur aan; je neus wordt eveneens niet meer dicht gedrukt. De meeste onderdelen zijn verwisselbaar en het geheel wordt geleverd met een draagtas, poetsdoek, twee extra opplaklenzen om het Plutonite glas extra te beschermen, en een stapeltje tear-offs voor in de modder. Een roll-off systeem is ook nog te monteren.
Vergelijk dit met mijn vorige (Oakley) crossbril met een straatwaarde van €30,-: klein gezichtsveld, glazen na een half jaar onbruikbaar bekrasd, en continue een dichtgeknepen neus bij diverse fullface helmen. Nu is een kapot glas wel te vervangen (à €30,- voor alles donkerder dan clear) en zijn er tal van andere merken en modellen op de markt, maar niets beidt, gek genoeg, alle functionaliteit en kwaliteit.
Mijn korte praktijktest – een week enduro wedstrijd rijden in centraal Frankrijk – bevestigt dat de Airbrake op echt alle vlakken voldoet. Het apparaat is beduidend prettiger in gebruik dan mijn oude O-Frame, en heeft een hele reeks valpartijen en ontelbare takken in mijn gezicht tot nu toe zonder kleerscheuren overleefd. De gekozen variant TLD Thunderbolt – Red / Purple Fire Iridium heeft precies de lenstint die ik zoek voor helder tot halfbewolkt weer, en dat scheelt een hoop koppijn en vermoeide ogen na een reeks erg lange en zonnige wedstrijddagen. Voor meer – of minder – zon zijn er nog zo’n 8 kleuren te krijgen. Enig potentieel minpunt is dat het oranje van dit specifieke montuur zo fluo is dat het onder erg fel licht reflecteert op het glas. Hinderlijk vond ik eigenlijk niet echt, hooguit opmerkelijk.
Afgaande op bovenstaande eerste ervaring: als je alle hokjes gevinkt wil hebben is de Airbrake MX je bril. Maar daar betaal je dubbel en dwars voor.
Tekst & foto’s: Eric Wictor
Meer info op moto.oakley.com