Louisville, Kentucky. Daar streek dit jaar de North American Handmade Bicycle Show, kortweg NAHBS, neer. De NAHBS is een verzameling van Amerikaanse framebouwers die hun technische meesterschap, hun artisanale uitspattingen of een combinatie van die twee aan elkaar en aan het publiek tentoonstellen. De show vond vorige week plaats en we keken dan ook uit naar wat de framebouwers deze editie uit de hoge hoed ‘gelast’ hadden. Maar wat bleek? De traditionele stroom van online fotogallerijen kwam, anders dan voorgaande jaren, maar mondjes maat op gang.
Wat is hier aan de hand? Was iedereen linea recta door naar het nieuwe indoor MTB park in de Mega Cavern, of had men geen trek in een vette hap? Wellicht had het vooral met het weer te maken. Enkele framebouwers wisten dankzij dat weer niet op tijd op de plaats van bestemming te komen… Gelukkig betekende het niet dat er helemaal niets te zien was!
Hierbij een selectie van de, voor ons, meest opvallende fietsen van de show:
Terug van weggeweest, na een flinke kick, Fat Chance. De meningen onder liefhebbers zijn verdeeld. De getoonde frames waren overduidelijk proefballonnen om te zien wát potentiële klanten nu eigenlijk willen. Persoonlijk had ik een iets meer uitgesproken proefballon verwacht. Meer…
Beachcruiser deluxe van Groovy Cycleworks… Over smaak valt te twisten, maar kosten noch moeite zijn gespaard bij de show-winnaar. Een titanium frame met hout en een enorme berg werk aan details en afwerking. Gemaakt in opdracht van een klant die er ook echt mee naar het strand gaat om te gaan surfen. Misschien had een Axa slot voorzien van houtnerf-lakwerk ook niet misstaan. Meer…
Staal en titanium zijn misschien meer traditionele materialen van de boutique framebouwers, maar sommigen zien juist de uitdaging in carbon. Alchemy maakt alles in-huis inclusief alle mallen om de complexe vormen te kunnen maken en weet een zeer gedetailleerd frame te produceren. Meer…
Paul Brodie restaureert tegenwoordig vooral motoraangedreven tweewielers, maar de framebouwer van weleer toont nog graag dat hij zijn ‘oude’ vak niet verleerd is. Naast indrukwekkende recreaties van heel vroeger, bouwde hij ditmaal een meer als gebruiksvoorwerp bedoelde stadsfiets. Meer details over de bouw…
De NAHBS was vaak een vergaarbak van exhibitionisten die al hun kunsten op één fiets toonde. Daarnaast bleek de show in de voorbije jaren een katalysator van de gravel grinders en fatbikes. Combineer dit alles en het had vaak een vulgair en nauwelijks nuttig resultaat. Toch was er een wijze man aanwezig die gefatsoeneerd te werk is gegaan. Meer…
Maar overdrijven blijft een vak apart. De details van deze fiets (onder andere rem- en schakelgrepen geïntegreerd in het stuur) zijn wellicht allerminst nuttig, toch is het wel heel erg gaaf dat iemand dit ‘uitvogelt’. Meer…
Vooruit, als we dan toch aan het overdrijven zijn; Ceramic Speed paste 3D print technologie toe om holle titanium derailleurwieltjes te maken. Omdat het kan. Blijkbaar. Maar met een prijskaartje waarop vrolijk $1000 prijkt zal het waarschijnlijk ook terug het magazijn in gaan een labeltje waarop ‘omdat het kon’ op staat. Meer…
De speeltuin van de fietsenbranche
Het al aangehaalde soms vulgaire exhibitionisme dat eerdere edities haast tot een freakshow maakte, is wat afgezwakt naar gemiddeld genomen méér bruikbaar, nuttig materiaal waarbij de nadruk op het artisanale zeker nog aanwezig blijft. Er wordt dan ook niet minder gegeild op elkaars lasnaden, soldeer- en verfkunsten. De NAHBS blijkt ook nog steeds een soort speeltuin van de hele branche te zijn; fatbikes en gravel grinders zijn in een kort tijdsbestek al bijna mainstream geworden, maar het was op dit soort shows dat er binnen die niches werd verkend en de grenzen werden opgerekt. Ook met e-bikes wordt inmiddels lustig geëxperimenteerd. Minder aandacht voor gewicht, meer aandacht voor functie, vormgeving en op het avontuur dat je met zo’n fiets kunt beleven. En dat doe je natuurlijk heel Zen.
Meer foto’s en informatie:
Bikerumor , NAHBS, redkiteprayer en cycleexif.
Tekst: MtN & JB