Ja… kikker in je bil inderdaad! Natuurlijk was onderstaande berichtgeving over het rijvaardigheidsbewijs op de Utrechtse Heuvelrug één grote 1 april grap, maar wel een met een serieus randje. Lees daarover meer in dit artikel.
In de afgelopen maanden las je hier een aantal artikelen over de nieuwe mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug. De routes zijn prachtig, onze crew is er regelmatig te vinden. Alleen de twee leuke jumps, die op de Amerongen route lagen, zijn verdwenen. De organisatie die de routes beheert, Stichting Mountainbiken Utrechtse Heuvelrug (afgekort: SMUH), heeft ze verwijderd, nadat diverse mountainbikers er een flinke smakker hadden gemaakt. Door onze goede contacten met de stichting kwamen we hierover met ze in gesprek. Wat bleek: achter de schermen gebeurde er al van alles. En vandaag gaan die schermen weg…
Daarom start SMUH met de bouw van een aantal technisch uitdagende trail- en houtsecties parallel aan de hoofdroute. Deze worden gemarkeerd met rode herkenningstekens, zoals gebruikelijk in bikeparks. Het ontwerp is in handen van onze vaste ontwerper en de verwachte openingsdatum is medio 2015.”
Alleen te rijden mét het extra rijvaardigheidsbewijs!
SMUH gaat de routes dus uitbreiden met extra technische uitdagingen! Respect voor een organisatie, die haar nek uitsteekt om ook de gevorderde rijder te plezieren. Maar dit is nog niet alles, want SMUH neemt ook haar verantwoordelijkheid voor de bikers die dit ook willen, maar nog niet kunnen:
Het rode vignet dat als rijvaardigheidsbewijs gaat dienen…
SMUH: “Naast het bestaande, groene, vignet, dat geldig blijft voor de routes in haar huidige vorm, introduceren wij het rode vignet. Met dit vignet krijg je ook toegang tot de technische secties. In tegenstelling tot het groene vignet, is het rode vignet niet zomaar te koop. Dit wordt verkrijgbaar tijdens speciaal georganiseerde skill-rides, die starten na opening van de nieuwe secties.
Onder leiding van gekwalificeerde instructeurs train je je technische vaardigheden en na een geslaagde proeve van bekwaamheid word je in staat gesteld om het rode vignet aan te schaffen. Het is dus een rijvaardigheidsbewijs.
Het rode vignet geeft toegang tot de complete routes inclusief de technische secties. De prijs bedraagt € 22,50 per jaar, of € 15,- voor de mensen die al een groen vignet gekocht hebben.”
Vijftien Euro bijbetalen voor ‘wat extra zand- en houtwerk’ lijkt een fors bedrag, maar vergeet niet: van dit geld worden én de secties, én de rides, én extra informatieborden rond de secties en parkeerplaatsen betaald. Dit alles heeft natuurlijk alleen zin als de secties de moeite waar zijn. Dus: wat mogen we verwachten?
De originele springbultjes in aanbouw. Bron: Vrijwilligers MTB Utrechtse Heuvelrug
De aanleiding
Hoe is dit alles eigenlijk tot stand gekomen?
Maar wie bepaalt eigenlijk wat ’te moeilijk’ en ’te gevaarlijk’ betekenen? Dat is nogal persoonlijk. Wat voor de één gegarandeerd eindigt in een trip naar de tandarts, levert de ander puur plezier. De moeilijkheid zit’m in de mix! Ook na het verwijderen van de jumps bleef SMUH met dat dilemma worstelen.
Kritische noot: het gaat over technische skills. Wij vroegen ons af het niet mogelijk is om gewoon ook een KNWU licentie als bewijs van rijvaardigheid te accepteren?
“Gesteggel”
Het woord “veilig” valt. “Juridisch” en “verantwoordelijkheid” kwamen al eerder langs. Hoe is dat nu afgedekt?
Onze ervaringen met de bouw van onze routes en ons leger aan vrijwilligers tonen echter aan dat onze kracht ligt in samenwerken in gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom kiezen wij voor een andere, positieve benadering. Met onze rides nodigen we de bikers letterlijk uit om zichzelf technisch te komen verbeteren op onze routes. We werken zo in een sfeer van vertrouwen, en dat voorkomt 99% van de problemen.
En mocht het toch zover komen: we werken samen met professionele trailbouwers en gekwalificeerde instructeurs. We markeren de secties en als allerbelangrijkste: we bieden de biker een unieke mogelijkheid om ongelukken te voorkomen. Dit alles maakt onze juridisch positie sterk. Maar genoeg daar over.
De toekomst!…?
Terug naar de trails! Brutale vraag nog: Na rood volgt… zwart?
SMUH verbaasde ons al eerder met haar daadkracht. Met deze nieuwe stap, snel na de opening van de routes, gaat ze nog veel verder. Niet iedereen zal blij zijn met het rijvaardigheidsbewijs, maar SMUH kiest toch bewust deze weg om technisch uitdagender routes te kunnen aanbieden. En dat is iets waar niemand bezwaar tegen kan hebben! SMUH stelt een voorbeeld aan alle routebeheerders in Nederland: “Onder de juiste voorwaarden is er veel meer mogelijk!” Velozine hoopt dat dit voorbeeld de navolging krijgt die het verdient!
Tekst: Lars Vogelenzang