Fatbike-enduro-bikepacking… een term die we als grap bij de redactie al een paar keer te vaak hadden genoemd, en die duidde op de samenval van alle niches en trends van de afgelopen 24 maanden. Toen Rocky Mountain het concept van de Sherpa tijdens Sea Otter 2014 ten toon stelde bleek het echter verre van een grap. Geen 29er, geen fatbike met rekken, tenten en tassen om een pooltocht te overleven, geen 650b-enduro bak conform de andere trend van dat jaar: eerder een beetje van alles.
Waarom? Omdat 26×4,0″ banden wel erg zwaar zijn (en voor sommige mensen 29×3.0″ evenzo), omdat je tijdens je epische reis ook leuke paden wilt rijden, en een beetje vering in dat geval geen kwaad kan. Wellicht ook gewoon omdat het kan? Het idee kwam van marketing manager Alex Cogger: neem een Element BC 29″ frameset en vork – een combinatie die voor 120 mm en achter 95 mm veerweg biedt. Zet daar kleinere wielen in, en vul de ontstane ruimte met 27,5×2,8″ banden. Net niet fat, net niet 29er, wél voldoende geveerd, en met banden met een portie meer grip dan XC sloffen. Voeg verder tassen en details als een SON naafdynamo en Supernova USB poort toe, en je zou misschien de ultieme lange-aftands MTB tourer hebben.
Bijna exact een jaar later (Sea Otter is immers komend weekend!) presenteert Rocky Mountain -bij velen wellicht tegen de verwachtingen in- een productieversie van de Sherpa. Het frame lijkt nog steeds een (afgeleide van) de Element BC, met een carbon voordriehoek en aluminium staande en liggende achtervork. Manitou zorgt nu voor de vering en demping met een McLeod achterdemper en een Magnum 27,5+ voorvork. Magnum 27,5+? Ja; Manitou had dik nieuws, aldus een teaser die vorige week op onze digitale deurmat. Bij deze dus…
De veerweg van de productie-Sherpa is gelijk aan die van de vorig jaar gespotte conceptfiets: 120 mm voor, 95 mm achter. Zoals fietsen uit de Rocky Mountain Element serie zijn de meeste draaipunten uitgevoerd met PVC Igus glijlagers in plaats van kogellagers.
Afmontage is een combinatie van RaceFace cockpit met Turbine Cinch cranks, en Shimano remmen, derailleurs en tandwielen. Een ‘conventionele’ 2×10 aandrijving met 38-24t bladen en een 11-36t cassette zorgt voor een breed bereik en een laag genoeg verzet zodat je de extra grip van 27,5+ volledig kan benutten.
Vergeleken met de proto die we vorig jaar zagen is de productie Sherpa helemaal een kunstwerk geworden als het op lak aan komt. De fiets wordt in de markt gezet als de ultieme offroad waardige toerfiets (of eerder toer waardige MTB) en op het oog lijkt Rocky Mountain hier de spijker op z’n kop te slaan. Het is wel een beetje jammer dat de leuke details als de SON naaidynamo en de USB hub (voor je GPS) de productieversie niet gehaald hebben. Ook het af fabriek ontbreken van passende tassen doet een beetje af aan het ‘klaar voor de Tour Divide‘ gevoel. Ga je inderdaad drie weken de rimboe in dan moet je alsnog wat extras aanschaffen.
Dat gezegd hebbende: wie bij de buren mee leest heeft zien voorspellen dat er een duidelijke toekomst weggelegd is voor plus size banden in combinatie met kleinere verwegen, zonder dat het gaat om sneeuwvelden en zandvlakte traverseren. Getuige de actiefoto’s die Rocky Mountain voor de Sherpa liet maken denken ze er in de fabriek ook zo over. In dat opzicht is een ‘kale’ Sherpa een goedkopere en lichtere keuze, die ook de minder reislustigen aan zou kunnen spreken.
Bikepacking endurostyle:
Tekst: EW
Foto’s: Rocky Mountain (product) & Marcus Riga (actie)