De Superfly is dood, leve de… Top Fuel!
Flauwe woordgrappen terzijde komt Trek komend seizoen modeljaar, dus ergens tussen dit persbericht en 1 januari 2016, met een aantal nieuwe en vernieuwde modellen die nog een schepje bovenop de bestaande topmodellen doen. Bovenal: de bestaande Superfly SL gaat op de schop. Het ontwerp dat oorspronkelijk in 2009 onder Gary Fisher naam en noemer op de markt kwam en meerdere jaren het XC wedstrijdmonster bij uitstek was, wordt vervangen door een geheel nieuw getekend frame: de Trek Top Fuel. De meest opmerkelijke wijziging is het veerconcept, dat gelijk is aan die van de andere Trek fullies als Fuel EX en Remedy: de demper wordt voortaan zwevend opgehangen (Full Floater is de term die Trek hanteert) en komt lager op het frame. Veerweg van de XC topfully blijft behouden op 100 mm.
Raket op twee wielen met alle opties aangevinkt: RS-1, XTR M9000, Next SL Cinch crankset, remote lockout en carbon wielen
Vergeleken met de 2015 Superfly SL wordt de geo van de Top Fuels ietsje langer en flauwer: de bovenbuis neemt met ca. 5 mm toe en de balhoofdhoek slinkt met 0,6 graden. Wie de voorkeur heeft voor wat lompere rondjes kan met het omdraaien van een insert in de liggende achtervork de balhoofdhoek nog een extra 0,9 graden reduceren en de trapas 1 cm neerwaarts brengen voor meer stabiliteit. Verder zijn de Top Fuels uitgerust met Trek ’typische’ G2 geometrie (29er), BB92 trapaslagers en – niet geheel tegen verwachting in – Boost 110/148 passingen voor de naven. De kabelgeleiding is intern en Di2 compatibel en er zijn voorzieningen voor een interne leiding van je dropper zadelpen. Hulde wat dat laatste betreft!
Nette kabelpoorten en interne bekabeling helpen om de Top Fuel strak te ogen
De 2016 Top Fuel zal in vijf verschillende versies op de markt komen: 8, 8 Women’s, 9, 9.8 SL en 9.9 SL. Adviesrijzen lopen uiteen van €2999,- voor een complete Top Fuel 8 / 8 Women’s tot €8999,- voor een 9.9 SL. Het frame van het topmodel is tevens los verkrijgbaar en gaat voor €3199,- over de toonbank. Dit frame is geheel van OCLV Mountain carbon gemaakt. De 9.8 SL krijgt een aluminium liggende achtervork, terwijl de Top Fuel 8 en 9 geheel uit Trek Alpha Aluminium zijn opgetrokken. Alle frames zijn in de maten 15,5″, 17,5″, 18,5″, 19,5″ en 21,5″ te krijgen, waarbij de 15,5″ versie 27,5″ wielen krijgt, de rest 29″.
Top Fuel 8 Women’s – met het (kennelijk) verplichte roze
Het 9.9 SL model is helemaal race ready, met een Shimano XTR 1×11 aandrijving en remmen, Rock Shox RS-1 vork, DT SWiss XMC1200 carbon wielen, een stapel Bontrager XXX carbon onderdelen, en ESI grips. Qua logica doen de modellen eronder echter ook niet onder: de Top Fuel 8 krijgt een nette Shimano Deore/Deore XT afmontage met een zinvolle dubbel crank, Fox Performance veerelementen en Bontrager cockpit, wielen en tubeless ready banden. Voor de meerprijs van de Top Fuel 9 krijg je een SRAM X1 1×11 aandrijving en Rock Shox SID/Monarch XX vork en demper. De 9.8 SL krijg dan weer lichtere SRAM X01 groep, Shimano Deore XT remmen en Bontrager carbon afmontagekit. Overigens is de 2016 Top Fuel ook binnen het Project One custom programma verkrijgbaar.
Procaliber krijgt IsoSpeed
Het nieuwe topmodel hardtail krijgt ook een Gary Fisher naam van weleer, maar komt boven (en niet in plaats van) de Superfly hardtail te staan. De nieuwe 2016 Procaliber SL krijgt dezelfde IsoSpeed technologie als de Domane racefietsen. In tegenstelling tot de makers van die andere hardtail met extra comfort mijdt Trek bewust de termen ‘vering’ en ‘veerweg’. IsoSpeed zorgt in de eerste plaats voor een andere ophanging tussen bovenbuis, zadelbuis en staande achtervork, waardoor de laatste vrijer door kan buigen. Uiteraard zorgt dit voor wat extra comfort op ruwe ondergrond.
Close-up van de IsoSpeed verbinding tussen bovenbuis-liggende achtervork en de zadelbuis
De hoeken en lengtes van de Procaliber frames zijn nauwelijks gewijzigd ten opzichte van de Superfly hardtail, maar de maatverdeling is wel anders geworden: 15,5″, 16,5″, 17,5″, 18,5″ en 20,5″. Het 15,5″ frame krijgt 27,5″ wielen, de rest 29″. Verder zijn features grotendeels gelijk aan de nieuwe Top Fuel: Boost 110/148 uitvaleinden, BB92 trapas, steekassen voor en achter en interne kabelgeleiding geschikt voor Di2 en een dropper pen. Hulde wederom voor dat laatste!
Omdat de Superfly hardtail in alu en carbon in het assortiment behouden blijft is de Procaliber enkel verkrijgbaar in carbon en met passende afmontages. Voor €2999,- heb je een Procaliber 9.7 SL met een Rock Shox Reba RL vork, SRAM GX 1×11 aandrijving, Shimano Deore remmen, en Bontrager wielen en cockpit. De Procaliber 9.8 SL (€4499,-) krijgt een SID RL vork en SRAM X1 groep, terwijl de 9.9 SL net als de gelijknamige Top Fuel variant het met een XTR kit doet met Race Face Next crank en DT carbon wielen. Daarvoor ben je wel €7999,- kwijt. Een los frame, tenslotte, kost €2399,- en is ook verkrijgbaar binnen het Project One programma.
Verkrijgbaar in o.a. fluo appeltjes groen…
...of bijvoorbeeld team rood-blauw
Tekst: EW
Foto’s: Trek Bicycle / Matthew DeLorme