Vergelijkende tests: Op Velozine vind je ze niet. Liever bespreken we in detail het karakter en bijzonderheden van één fiets, dan dat we verschillende fietsen met elkaar vergelijken op basis van een ‘puntensysteem’. Omdat dat systeem misschien helemaal niet overéénkomt met jouw persoonlijke puntensysteem.
Toch maken we voor één keer uitzondering. Dit werd ingegeven door een een opvallende openbaring tijdens de Eurobike Media Days. Hoe? Wij gaan appels met peren vergelijken, door onze rijervaring met een zeer trendy fiets tegenover die met een meer traditionele fiets te zetten. Waarom? Omdat we ervoeren dat de appel de peer definieert en andersom…
Scott Genius 700 Tuned Plus
De Scott is een echte “trendbike”: Veel carbon, gemaakt op basis van een bestaand hoofdframe en vooral: (650)B+ wielen. Ook Scott bikes zet in 2016 flink in op B+ en introduceert vier verschillende modelreeksen: De Genius Plus, de Genius LT Plus, de Scale Plus en zelfs een E-Genius Plus. Alle modellen waren aanwezig op de Eurobike Media Days. Wij namen de Genius 700 Tuned Plus mee voor een kennismakingsrit.
Impressies
Lars: Indruk één: De Genius voelt even zwaar als een gewone trailbike. Uiteraard brengen de brede wielen en banden extra massa met zich mee, maar Scott heeft er bij dit topmodel alles aan gedaan om de fiets licht te houden. Carbon hoofdframe, een volledig carbon cockpit, en zelfs carbon velgen brengen het gewicht van een fiets op een geclaimde 12.3 kg. De twee betaalbaardere varianten met meer metaal en minder vezels komen uit op 13.2 en 13.8 kg. Alle varianten delen overigens dezelfde banden. Schwalbe ontwierp de Nobby Nic 2.8 in een zeer dunne, lichte (we reden geen grove rotspaden…) karkasvariant.
Indruk twéé: Grip! Aan al de start van onze trail is het merkbaar bij het aanremmen voor een grindbocht bergaf: De achterband wil maar niet gaan slippen. Ook op de rest van de droge, wortelige trail geeft de band opvallend veel grip. Indrukwekkend. Zeker gezien het feit dat de Nobby Nic niet bepaald de meest grove band is. Voor dit soort omstandigheden dan, op een “gewone” trailbike zou je je eerder Hanz Dampf’s wensen.
Indruk drie: De Genius Plus stuurt min of meer als een “gewone trailbike”. Mijn ruim uitgevallen maat L laat zich sturen zoals het een trailbike betaamt: wendbaar en grotendeels zonder het zelfsturende effect -zijnoppen die op rechte stukken in contact komen met de grond en daarmee het wiel naar links of rechts trekken- dat sommige fatbikes kennen. Grotendeels. Want met name op snelle stukken voelen de brede banden wel wat zoekerig aan. Dat zou echter ook deels aan het dunne, soepele karkas van de Schwalbes kunnen liggen. Hoe dan ook, het is iets lastiger om de gekozen lijn aan te houden dan met een conventionele bandbreedte. Scott noemt expliciet dat het ook mogelijk is om normale 29er wielen in deze fiets te zetten. Die hebben een iets grotere buitendiameter, maar het scheelt niet veel. Dus mochten die gekke brede sloffen tóch niet bevallen…
De dikke banden doen alles kleiner lijken. Zelfs de skilift!
Indruk vier: Het rolt goed! We verlagen de bandendruk iets richting de ondergrens van het door Schwalbe aanbevolen gebied. Het zoekerige gevoel wordt hiermee wel sterker, – het contactvlak wordt immers breder, en de band kan ook wat meer omvouwen in de bochten- maar de band kan zich nu nog beter naar de ondergrond plooien. In combinatie met de grotere diameter van de band, krijg je wielen die goed over obstakels rollen. Het is dan ook op het wortelige deel van de trail waar de fiets zich het beste thuis voelt.
Indruk vijf: De fiets klimt als een uh… Technische klimmen zaten niet in het parcours. Hierover dus geen oordeel. Ik verwacht wel dat de genoemde voordelen van het B+ concept ook hier merkbaar zijn. De zitpositie op de fiets staat prettig klimmen in ieder geval niet in de weg.Scotts eigen Twinlock veersysteem met een dubbele remote en een speciale Fox achterdemper kan wat mij betreft versimpeld worden tot “Monolock”. Met de kabel naar de achterzijde graag. Want de lock op de voorkant voelt voor mij overbodig aan, maar aan de achtervering pompt tijdens het klimmen duidelijk, als hij volledig open staat. Maar Scott kan zich dit permitteren: met een druk op de knop verklein je de veerweg van 130 naar 90 mm, de fiets komt aan de achterzijde wat hoger te staan en de achtervering komt tot rust. Met Twinlock krijg je dus een fiets die goed klimt, zonder dat dat ten koste gaat van de performance bergaf.
Mark: De Scott Genius 700 Plus had vooral na het verlagen van de bandenspanning veel grip, heel veel grip, maar daardoor ook een iets minder precies stuurgevoel. Gelukkig vergeven de geboden grip en veerweg je de gemaakte stuurfoutjes. Het maken van een stuurfout of een net iets verkeerde lijn kiezen, is op de Scott dus geen probleem. Het wordt eigenlijk bijna te gemakkelijk een technische trail te rijden, wat mij (achteraf bekeken) eigenlijk deed afvragen of dat nu wel zo leuk is. Of was de -voor Nederlandsche begrippen- zeer technische teststrecke misschien nog niet genoeg voor de Genius plus!?
B+ levert merkbare voordelen ten opzichte van 650B op het gebied van grip en rolvermogen. Met daar tegenover een hoger systeemgewicht en een iets minder strak stuurgevoel. Scott heeft het B+ concept op slimme wijze geïntegreerd in haar modellijn, de mogelijkheid tot het monteren van 29er wielen en het slimme achterveringsconcept maken dat je met de Genius Plus een veelzijdige fiets koopt.
Recycling: Een bredere aluminium achterbouw en een excentrisch balhoofdstel maken het mogelijk om het bestaande Genius hoofdframe te gebruiken.
Liteville 301
Waarmee vergelijk je nu een fiets als de Genius Plus nu het beste? Met zijn slankere 650B broertje, of toch met zijn grote 29″ broer? Beide fietsen waren niet beschikbaar voor een test. Toch is het leuk om deze trendy fiets af te zetten tegen iets anders. Iets traditionelers. En wat is er nu traditioneler dan een Liteville 301? De 301 Mk12 is de twaalfde generatie van een aluminium frame dat moedermerk Syntace al in 2004 aan de wereld toonde. Dat was verdorie nog vóór de eerste wielenoorlog! En het frame ziet er in grote lijnen nog hetzelfde uit als de eerste generatie.
Voor: 301 Enduro Werksmachine XL Achter: 301 All Mountain Werksmachine XXL
Wielentombola
Schijn bedriegt echter: De 301 begon zijn leven als een frame met 26″ wielen en 115 mm veerweg achter. En nu… nu is het vanalles. Op basis van een hoofdframe in 6 maten, bouwt Liteville fietsen met verschillende veerwegen, achtervorklengtes en wielmaten van 24″(!) tot 29″ afhankelijk van framemaat en gebruiksdoel. Waarbij het voorwiel vaak groter is dan het achterwiel. Vóór groot om goed te rollen, achter klein om gewicht te besparen. Klinkt ingewikkeld? Zie onderstaande afbeelding.
Scaled sizing volgens Liteville: alles groeit mee met de rijder.
Het aantal mogelijke configuraties is enorm, de geometrie is daarom niet meer in een tabel te vangen. Gelukkig biedt Liteville een geometrie-configurator aan. Liteville levert de 301 als frame, maar ook als complete fiets in 2 varianten: De All Mountain Werksmachin met 150/140 mm veerweg en een 2x aandrijving, en de Enduro Werksmachin met 160 mm veerweg voor en achter en een 1x aandrijving.
Voor onze testrit kreeg Mark de beschikking over een XL Enduro met een 650B voorwiel en een 26″ (!) achterwiel. Lars kreeg een XXL all mountain uitvoering met een 29″ voorwiel en een 650B achterwiel aangemeten.
De J-vormige links bepalen de veerweg: deze “Enduro Werksmachin” heeft 160 mm. Gedempt door een Rockshock Monarch, waar je misschien eerder een Monarch Plus zou verwachten. Let ook op de kabelrouting. En op het laswerk. Dát vind je niet op een carbon frame.
Impressies
Lars: Had ik eerder de neiging om te klagen over te kleine testfietsen… hier past enkel stilte. Liteville zet me resoluut op een XXL en die is GROOT! Een zithoogte 865 mm, een reach van 473 mm, een achtervork van 445 mm en een wielbasis van 1244 mm. Dát zijn nog eens getallen… De zithouding is echter direct goed. Lang genoeg en vooral ook hoog genoeg aan de voorzijde.
De 301 geeft me het gevoel dat ik me overal recht omlaag kan laten vallen. Het grote en 35 mm brede Syntace voorwiel zit ver voor me. De Pike voorvork biedt 150 mm veerweg en de – in de all mountain versie niet-standaard – Schwalbe Magic Mary band is breed, grof en grippy. Het is een setup die in alles behalve grof bergterrein overkill is, maar allemachtig, wat kan het veel hebben. Het nodigt uit tot volgas en blijft ook op hoge snelheid goed bestuurbaar en corrigeerbaar. En zelfs als je eens naast je spoor komt, helpen de enorme reserves je om rechtop te blijven.
De achterkant volgt goed en is erg levendig. Dat komt deels door de – eveneens in de all mountain versie niet-standaard – achterband: Schwalbe’s Rock Razor. Het is een bij enduristen populaire band, die ik in eerste instantie niet op een 301 zou verwachten. Het relatieve gebrek aan noppen op het midden van de band maakt dat hij licht loopt, én makkelijk te blokkeren is op het moment dat je het achterwiel voor een bocht wil omzetten. Eénmaal in de bocht hangen nemen de grove zijnoppen het over en brengen de grip terug. Een band als deze vraagt om een agressieve rijstijl. Gelukkig laat de 301 dit toe. Sterker nog: met zijn lange bouw – zowel voor als achter – vraagt hij er zelfs een beetje om, het helpt je om krappe bochten door te komen. Waarschijnlijk mis je met de Rock Razor grip bergop in technische beklimmingen, maar bergaf beviel hij me beter dan ik verwacht had.
Het woord klimmen valt. De Liteville klimt uitstekend voor zo’n lompe fiets. Die overigens lichter is dan je zou verwachten: Liteville geeft 12.1 / 12.3 kg aan voor een all mountain / enduro uitvoering in maat M. En als het echt steil wordt, helpt de Shimano 2×11 aandrijving – iets dat ik wél op een Liteville verwacht – me om boven te komen. De schakelkwaliteit aan de voorzijde is werkelijk subliem.
Mark: De Liteville 301 Enduro doet voor mij het tegenovergestelde van de Scott! Hoe dan? De precisie waarmee je de 301 kan besturen is van ongekend hoge kwaliteit, hierdoor maak je haast geen stuurfoutjes meer, elke bocht of punt waarop je mikt is raak. Dat komt door geometrie, wielen en bandenkeuze: 26″ achteraan! Wanneer hadden we dát ook al weer voor het laatst op een mtb gezien? Nu ik zelf voor het eerst met een Liteville op pad ben geweest, begrijp ik beter waarom de fabrikant dit frameconcept al zo lang handhaaft. Het veerconcept is goed en voelt prettig aan. In combinatie met een uitmuntende afmontage krijg je een het gevoel met een robuuste fiets op pad te zijn. Alles lijkt op elkaar afgestemd te zijn en daarom in perfecte harmonie te werken, wat absoluut een brede grijns op je gezicht tovert.
Vorm volgt functie
Liteville is een merk met een geheel eigen filosofie. Na de rit praten we uitgebreid met de medewerkers, die duidelijk erg productgericht denken. Alles dat ze aan ontwikkelen, gebeurt vanuit een technische onderbouwing. Dat maakt dat ze soms keuzes maken die in de hedendaagse markt vreemd overkomen. Zie de wielmatenkwestie. De kabelrouting buitenom met doorlopende buitenkabels en het framemateriaal. Syntace staat bekend om haar zeer solide carbon sturen en zadelpennen, maar Liteville maakt géén carbon frames.
Waarom? Liteville:
In lengte verstelbare achtervork. De achtervork groeit ook mee met de framemaat. De derailleurbeschermer is standaard.
Op een totaal andere manier dan de Scott Genus plus is ook de Liteville 301 is een indrukwekkende fiets. Op het eerste gezicht lijkt het misschien een achterhaald frame, gemaakt van aluminium, met die gekke lange achtervork en het relatief kleine achterwiel. Maar wie met de fiets kennismaakt, die merkt hoe doordacht het concept is. De 301 is een frame dat veel aankan en geschikt is voor een breed inzetbereik, afhankelijk van de opbouw. Met wielmaten de bij jou passen. En met een in hoogte aanpasbare vork, een tweede achterwiel en een extra set links heb je er bekant een tweede fiets bij. Waardoor je er nog meer en nog langer plezier van blijft houden. Doordacht, flexibel en duurzaam: ei-gen-lijk klinkt dat best trendy…
Prijzen
Scott Genius Plus serie: prijzen nog niet bekend
Liteville 301 All Mountain Werksmachine (inclusief RS Reverb): € 5.905,-
Liteville 301 Enduro Werksmachine: (inclusief RS Reverb) € 5.405,-
Tekst: Lars Vogelenzang & Mark ten Napel
Foto’s: Mark ten Napel