Ook wij keken even op toen de KNWU en de NTFU het woord ’trailrespect’ in de mond namen. Jaren lang was het commentaar van omstanders stelselmatig dat beide partijen nogal traag en log zijn en achter de feiten aan lopen. Nu lijkt het omgekeerde: Als organisaties die ook de belangen van mountainbikers behartigen, luiden ze de noodklok over het gebruik van én gedrag op mountainbikeroutes en komen ze – plotsklaps – met verregaande, bindende (!) maatregelen!
Ze doen dat door op sociale media met een campagne in te haken op de internationaal gebruikte hashtag #trailrespect, maar vooral door een set omvangrijke en onconventionele maatregelen die ze haar leden op gaat leggen!
We kregen een conceptbrief onder ogen die komende week naar alle wielerverenigingen gestuurd wordt:
De NTFU is als landelijke kennisorganisatie en belangenbehartiger actief op het gebied van de wielersport en de daarbij horende wielersportevenementen.
KNWU en NTFU luiden samen de noodklok
Beide organisaties hebben de voorbije jaren het aantal sportieve fietsers zien groeien, zowel op de weg als offroad. Tegelijkertijd zien ze de duidelijke trend bij natuurbeheerders die nieuwe en uitdagende mountainbike routes aanleggen om fietsers en overige recreanten meer te scheiden en kwetsbare natuurgebieden te beschermen. De combinatie van beide trends heeft er toe geleid dat de druk op natuurgebieden zich concentreert en daardoor op en rond routes sterk is toegenomen.
Dit gaat gepaard met uitdagingen. Hoewel nieuwe routes steeds vaker fietsers en wandelaars scheiden, is het onmogelijk om elkaar helemaal niet tegen te komen en wordt er nog steeds beroep gedaan op wederzijds begrip.
Daarnaast is de natuur tijdens perioden van regenval kwetsbaar. Hoewel veel nieuwe routes beter bestand zijn tegen regenval, vragen steeds meer beheerders het bos te mijden wanneer het heeft geregend. Met name in het winterseizoen heeft de natuur meer tijd nodig te herstellen, terwijl de groep actieve mountainbikers tijdelijk sterk vergroot.
Vanuit natuurorganisaties, belangenverenigingen en gemeentes sijpelden de voorbije jaren steeds meer klachten door naar routebeheersers en ook naar organisaties als de KWNU en NTFU. Hoewel er op lokaal niveau zeker acties worden ondernomen, vonden zowel de KNWU als de NTFU dat er een breder draagvlak moet zijn. Als belanghebbende organisaties luiden ze dan ook nu samen de noodklok.
Maatregelen om toekomst voor fietsers en evenementen te waarborgen
KNWU en NTFU zijn in overleg met een selecte groep deskundigen en belanghebbenden tot een set van maatregelen gekomen om de toekomst voor de recreatieve fietsers én wielersportevenementen te waarborgen. De volgende maatregelen maken per 1 oktober 2016 deel uit van de KNWU- en NTFU statuten, en zijn daarmee bindend voor haar leden.
1. Beperking van het aantal veldtoertochten georganiseerd door wielerverenigingen.
Als uitgangspunt geldt dat elke regio maximaal 1 tocht per seizoen (lopende van 1 oktober tot en met 31 maart) mag houden. Regio’s worden ingedeeld op basis van spreiding van verenigingen. Indien meerdere wielerverenigingen dicht bij elkaar en dus een overlappende regio hebben, geldt een wisselsysteem, waarin de verenigingen per toerbeurt de jaarlijkse toertocht mogen organiseren.
2. Toertochten onder voorbehoud van weersomstandigheden.
Alle NTFU toertochten gaan vanaf 1 oktober door onder voorbehoud van weersomstandigheden. Bij voorspelde slechte weersomstandigheden op de dag of hevige regenval of storm in aanloop naar de tocht, bepaalt de NTFU uiterlijk 24 uur voor aanvang, of de tocht doorgang kan vinden. Hiervoor zal de organiserende vereniging vooraf in overleg met gemeente(s) en betrokken natuurvereniging en/of landeigenaren duidelijke go/no-go’s definiëren die als basis dienen voor de beslissing door de NTFU.
3. Verplichte cursus ‘trail-etiquette’.
Wielerverenigingen aangesloten bij de KNWU en/of NTFU worden verplicht jaarlijks een cursus ‘trail-etiquette’ aan hun leden te geven. Doelstellingen en cursusmaterialen komen in het derde kwartaal van 2016 beschikbaar voor de aangesloten verenigingen.
#trailrespect
KNWU en NTFU zijn er zich van bewust dat de maatregelen impact zullen hebben op wielerverenigingen en evenementen, maar zijn er van overtuigd dat deze maatregelen sterk bij zullen dragen aan een structurele verbetering van het imago van de wielersport en het behoud van de natuur.
KNWU en NTFU zullen in hun online acties en promoties het Met de internationaal gebruikte hashtag #trailrespect uitdragen, om de maatregelen soepel hun intrede te laten doen en fietsers en overige recreanten op de hoogte te brengen.
Té extreem?
Eerlijk gezegd viel hier op de redactie menig mond open bij het zien van deze maatregelen. Hoewel ze begrijpelijk zijn, zijn ze ook radicaal. Tegelijkertijd kun je afvragen of we inderdaad als collectief massaal falen wat ons imago aangaat en of deze regels dus echt wel nodig zijn.
Veel bospaden en trails worden door te grote belasting in natte omstandigheden omgetoverd tot brede modderwegen. Dat is niet alleen funest voor het harde werk van de trailbouwers; het beeld dat bij de niet-fietsende-bosgebruikers ontstaat over ‘ons mountainbikers’ wordt er niet bepaald fraaier van.
Het lijkt erop dat de KNWU en de NTFU samen concludeerden dat ons imago inderdaad op het spel staat, maar meer nog dat we als collectief falen hier wat aan te doen. Eigenlijk is dat niets nieuws. Mountainbikers klitten niet echt samen. De hint naar de wintermountainbikers (lees: wielrenners die in het bos overwinteren) is in de brief van de KNWU en NTFU duidelijk en onderschrijft eigenlijk dat er niet één kamp ‘mountainbikers’ is…
We zijn benieuwd hoe de regels ontvangen worden bij de verenigingen en hoe de implementatie zal verlopen. Er zijn wel wat praktische problemen te verwachten. Zo reageert niet elke ondergrond hetzelfde op regenval. Wat is ‘slecht weer’? Om nog maar te zwijgen over mogelijke schadeposten van verenigingen wiens tocht 24 uur van te voren geannuleerd werd… Hmmm…
Extreme situaties vragen om extreme acties, maar ís de situatie inderdaad zó extreem? Wat vind jij? We horen graag je mening!
KNWU en NTFU moeten zich hier helemaal niet mee bemoeien; de wielerverenigingen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en in overleg met bosbeheerders besluiten of een tocht wel of niet doorgaat.
Het is denk ik een grap!
Ik vind het helemaal niet extreem en juist common sense. Al de vraagtekens van het artikel zijn juist logge en stugge meningen. Ondergrond reageert anders vandaar het overleg met de beheerders. En wie er pas 24 uur van te voren over na gaat denken is te langzaam van begrip. Er zijn maar weinig buien die in een dag een bos ongeschikt maken om in te rijden dat is een proces wat je makkelijk een week van te voren kan aan zien komen. Verder kan je je afvragen of het toertochten seizoen wel bestaansrecht heeft en of houd in najaar/winter. Verder… Lees meer »
Kijk eens naar de datum…
Goede actie! Misschien moet zelfs een doseringssysteem bedacht worden voor de vaste routes!
Is goed dat er wordt nagedacht door de organisaties om de schade aan de natuur te beperken. Nu rij ik zelf al jaren en valt het me op dat er de laatste jaren veel schade ontstaat door crossmotoren. Hier is de schade van een zo n motor al echt gigantisch ivm wat de fietser beschadigd. Valt me ook op dat hier erg weinig aan gedaan wordt en weet uit eigen ervaring inmiddels wel dat aanspreken geen zin heeft. En de manier waarop Staatsbosbeheer tegenwoordig in natte periode met extreem zware machines de bossen uitdunt laat ook te wensen over. Wat… Lees meer »