Magura’s MT Next schijfremprogramma is vrij strikt onder te verdelen. Rijd je vooral onder assistentie van de zwaartekracht lang en hard naar beneden en is absolute remkracht een must, dan kies je voor de MT5 of MT7 modellen met 4 zuigers per remklauw. Rijd je ook graag omhoog en is een lager gewicht ook belangrijk, dan kies je voor de 2 zuiger-remmen uit de MT2, MT4, MT6 of MT8 serie.
Eens te meer blijkt de markt lang echter niet zo strikt onderverdeeld te zijn en dus gingen ze bij Magura aan de slag met… wiskunde.
Uit het persbericht:
2 + 4 = 3
100% Trail performance with the new Magura MT Trail carbon disc brake
How much braking force does a Trail/ All- mountain biker need? This is something which Magura engineers have spent a lot of time thinking about. Getting the calculation right requires in-depth research and lots and lots of know-how. The Magura result: 2 pistons in the back, 4 pistons in the front!
De MT Trail carbon combineert dus de 4-zuiger remklauw van de MT7 voor het voorwiel en de 2-zuiger remklauw van de MT8 voor het achterwiel. Het resultaat is een remmenset die 332 gram weegt. Magura claimt dat deze MT7 Trail daarmee 15% lichter is dan de MT7 en slechts 5% zwaarder dan de MT8 remmenset. Interessante wiskunde: Wij komen op een netto gunstiger verschil van 13% ten opzichte van de MT7 (375 gram, volgens magura.com) en een minder gunstig verschil van 10% in vergelijk met de MT8 (229 gram, volgens magura.com). Maar goed, wij dachten ook dat 2 + 3 = 5, maar dat hebben we volgens Magura ook mis.
Geen revolutie maar een evolutie dus. Het behoeft eigenlijk geen wiskunde om een logische verklaring te geven. De rem vooraan krijgt meer voor zijn kiezen dan de achterrem, ongeacht de situatie. Het is ook om die reden dat je vaak vooraan een grotere schijfdiameter treft dan achteraan. De strikte noodzaak om achteraan ook een bootanker te hebben, is er in veel gevallen niet of nauwelijks. Tenzij je graag overal en altijd glijdend over je noppen naar beneden wilt…
Bestaande componenten en geen nutteloze ‘features’
Op het gepolijste uiterlijk van de remklauwen na, baseert deze ‘nieuwe’ remmenset zich op de materialen en technieken die we al kenden en zelf beproefde. De remgrepen zijn qua materialen identiek aan de MT8 remmen. Dat betekent dus Carbotecture SL voor de body van de remgreep en Carbolay carbon remhendel. De Bite Adjustment Technology van de MT8 remgrepen zien we niet terug, maar een gemis is dat wat ons betreft niet. We stelden al vast dat de draaiknop op de MT8 weliswaar gemakkelijk en goed te bedienen was, maar dat het nauwelijks merkbaar effect had op de bediening en het gedrag van de rem… Het verstelbereik van remgreep is overigens, net als bij alle andere MT Next remmen, ten opzichte van de door ons geteste MT8 en MT7 vergroot. Dit gebeurt bij deze remmen niet met een draaiknop maar met een Torx-sleuteltje. Nog een feature minder dus, maar zeg nu zelf: Hoe vaak verstel jij de remgreep tijdens je rit?
Er zijn 160, 180 en 203 mm Storm HC schijven beschikbaar en de complete set is verkrijgbaar vanaf €579,-.
Bron: www.magura.com