Zoals we gisteren al op Facebook aankondigden: Cannondale heeft wat nieuws. Meer bepaald een spiksplinternieuwe Scalpel die speelser en aggressiever is dan zijn voorganger. Die voorganger was met de omschakeling van 26” naar 29” wielen wat meer op comfort en lange afstanden gericht, terwijl World Cup teamrijders Fontana en Fumic steeds vaker naar de Scalpel grepen omdat de huidige Wereldbeker-parcoursen steeds extremer worden. (X)XC dus. Tijd om het mes verder de slijpen met deze nieuwe Scalpel Si.
Van voor naar achteren: System Integration
Scalpel Si? Ja, net als zijn de F-Si hardtail heeft de nieuwe Scalpel de volledige Si-behandeling gekregen. Dat betekent kortweg dat veel componenten in grote mate afgestemd zijn op Cannondale’s eigen wensen zonder op standaard onderdelen terug te moeten vallen. Dat begint vooraan bij de Lefty 2.0 en eindigt achteraan met het 6 mm asymmetrisch opgehangen achterwiel. Geen Boost of andere ‘industrie standaarden’, gewoon Cannondale-eigenwijs: Asymmetric integration (Ai). Afwijkend aan de F-Si past Cannondale bij de nieuwe Scalpel wél een steekas toe.
Door de Ai achtervork komt de hele aandrijving 6 mm, identiek aan de F-Si, verder naar buiten te liggen. Dit maakt het mogelijk om een achterwiel zonder ‘paraplu’ te bouwen, met gelijke spaaklengtes en spaakspanning, wat resulteert in een stijver geheel. Bovendien geeft het ter plekke van de crank meer ruimte voor de achterband en overige framedelen zoals het hoofdscharnierpunt van de achtervork. Mede daardoor heeft men de achtervork met 435 mm (bij 29” wielen) kort weten te houden voor extra wendbaarheid.
De parallellen met de F-Si hardtail houden daarmee niet op. Vooraan is de balhoofdbuis ook afgevlakt naar 69,5º. Met de 55 mm lange vorksprong is de naloop echter beperkt, waardoor deze relatief vlakke balhoofdshoek toch een racey stuurgevoel geeft.
Wat we overigens bij de Habit al zagen, zien we hier bij de nieuwe Scalpel ook: in plaats van Postmount schijfremopname speelt Cannondale Shimano in de kaarten door de, vooralsnog als road-only gelanceerde, Flatmount schijfremopname toe te passen. En dat niet alleen bij de achtervork; óók de Lefty 2.0 is inmiddels voorzien van deze opname, waarbij men nog steeds met adapters ‘gewone’ Postmount remklauwen kan monteren (gelukkig…).
Verder valt het ook op dat Cannondale de voorderailleur nog niet tot dood verklaart. Op de liggende achtervork is nog steeds een montagepunt voorzien voor een voorderailleur en enkele modellen in de line-up worden ook nog gewoon geleverd mét meerdere kettingbladen vooraan.
Carbon: logisch. Lichter: logisch
Dat carbon als materiaal wordt ingezet voor een racemachine, is niet meer dan logisch. Het staat constructeurs toe om extreem lichte constructies te maken en een laag gewicht was één van de ontwerpdoelen voor Cannondale. De vernieuwde Scalpel Si weegt in zijn lichtste versie gemaakt met Cannondale’s BallisTec Hi-Mod carbon slechts 2118 gram. Dat is het gewicht voor een Medium frame inclusief een steekas én de RockShox Monarch XX demper.
We spreken hier wel over het absolute topmodel frame dat wordt toegepast in de 4 modellen boven aan de range van in totaal 10. De ietwat meer prijsbewuste fietsen, inclusief twee dames modellen, worden gemaakt met een iets goedkopere minder dure lay-up-methode om de kosten te drukken, waarbij je wat grammen voor lief moet nemen.
Overigens is het niet alleen carbon dat de klok slaat. Opvallend genoeg is er ook (slechts) één aluminium model dat de instapper vormt voor de nieuwe lijn (X)XC fullies.
Veersysteem
Qua veerweg is er niets nieuws. Voor- en achteraan blijft de nieuwe Scalpel bij 100 mm, geheel conform XC standaarden. Net als bij de voorganger ontbreekt het aan een scharnierpunt tussen staande en liggende achtervork. De minimale beweging die deze twee vorken bij het inveren ten opzichte van elkaar maken, wordt geheel opgevangen in het buigen van de carbon of aluminium achtervorken. De lagerpunten zijn voorzien van LockR Pivot concept, een constructie die ook bij stalgenoot GT terug te vinden is. Hiermee is een stevige verbinding tussen de framedelen te maken zonder grote voorspankracht op de lagers te zetten.
De achterdemper is deels in het frame geïntegreerd voor strakke looks. Daarbij heeft Cannondale ook de moeite genomen om een adapter te ontwikkelen waarmee een Shimano Di2 batterij aan de voorzijde van de achterdemper gemonteerd kan worden. Die valt daarmee in zijn geheel, ratel- en kraakvrij in de bovenbuis. Héél integrated dus.
Met het hertekenen van het veerconcept is er ook ruimte vrij gehouden voor een bidonhouder op de zitbuis. Die ontbrak bij de voorgaande editie en met name voor marathonrijders bleek dat een gemis.
29” en 27,5” modellen – Nu al verkrijgbaar
Cannondale volgt de trend van andere merken: de kleinere framematen XS en S zijn er enkel met 27,5” wielen. Framemaat M, L en XL komen altijd met 29” wielen. Overigens is het meest high-end frame uitgevoerd met high-modulus (HM) carbon niet in XS verkrijgbaar.
Alle modellen zijn nu al leverbaar via je lokale Cannondale dealer.
Scroll in onderstaande gallery door alle modellen en hun specificaties.
Prijzen
Scalpel Si Black Inc. | €11999 |
Scalpel Si HM Team | €8999 |
Scalpel Si HM Race | €8499 |
Scalpel Si HM 1 | €6999 |
Scalpel Si Carbon 2 | €5999 |
Scalpel Si Carbon 3 | €4999 |
Scalpel Si Carbon 4 | €3999 |
Scalpel Si Al 5 | €2999 |
Scalpel Si Carbon Women’s 1 | €5999 |
Scalpel Si Carbon Women’s 2 | €3999 |
Bron: www.cannondale.com
Voor meer informatie over de Scalpel Si, kijk op de specifieke website: scalpelsi.cannondale.com