Vorig jaar presenteerde Merida tijdens het World Cup weekend in Albstadt hun nieuwe XC fully, de Ninety-Six. Een jaar later doen ze het trucje nog eens over, maar ditmaal met 2… herstel 3 nieuwe hardtails: de nieuwe Big 9 en Big 7 (zelfde platform, alleen verschillende wielmaten) en de Big Trail, een mid-fat / 650b+ speelfiets. Met name de Big 9 en 7 zijn natuurlijk het grote nieuws waar we al op zaten te wachten sinds Jose Antonio Hermida dit seizoen al meerdere wedstrijden op zijn gecamoufleerde ‘groene zebra‘ rondreed.
Big 9 / Big 7
De vorige generatie Big 9 en Big 7 waren al echte racebeesten, in deze vernieuwde iteratie is zo’n beetje alle techniek gepropt die je je kunt bedenken, zodat er een nog lichtere en daardoor snellere XC hardtail uit is komen rollen. Het gewicht van het frame -als we zo door de pitstraat van het World Cup dorp lopen het enige wat er in de XC wereld echt toe doet- bedraagt slechts 1005 gram (Big 9 maat M) en dat is inclusief alle onderdelen die bij het frame horen (derailleurpadje, steekas, zadelpenklem, beschermers van onderbuis en achtervork en de kabeldoorvoerklemmen. Ook is het frame specifiek gemaakt voor 1X versnellingssystemen, een voorderailleur mount zit er simpelweg echt niet op. Als resultaat hiervan én door toepassen van 148 Boost achternaven, weten ze bij Merida de achterbrug ook lekker kort te houden, slechts 433 mm in de 29er uitvoering en 423 in 650b variant. De goedkopere broertjes van deze fietsen die je straks in de winkel kunt kopen (minder dure carbon layup) hebben overigens wel een bevestigingsmogelijkheid voor een voorderailleur. Ook bij Merida: langere bovenbuizen en kortere stuurpennen. Zelfs old-skool Hermida rijdt inmiddels met een 80mm pen!
Ook nieuw is een nog bredere bracketcup, Shimano’s BB92 maatvoering, voor nog meer torsiestijfheid juist in die regio. De staande achtervork is echter nog dunner gemaakt, waardoor deze nog meer meegeeft. Dat voelden we duidelijk op enkele wortelstukken van een testparcours, waar de achterkant van de fiets, ondanks de kortere liggende achtervork, duidelijk meer meegaf dan de vorige iteratie. Als laatste is Merida afgestapt van 27.2 zadelpennen / zitbuizen en overgegaan naar de momenteel gangbaarste maat 30.9. Uiteraard in voorbereiding op -you guessed it- dropperposts!
De fietsen waar wij op hebben gereden, waren de Big 9 9000, een variant met de nieuwste Fox 32 Step Cast vork en XTR aandrijving en de Big 9 Team, die het met de team-spec moet doen (Sram/Rockshox met 1×12 Eagle). De eerste variant komt vooralsnog in de winkel voor €6499, de team uitvoering voor €500 minder.
Big Trail
Merida heeft de echte Fatbike hype aan zich voorbij laten gaan, in een Plus-wielmaat zien ze echter wel brood, getuige de nieuwe Big Trail. Voor de €3299 die je voor de duurste versie betaald, krijg je een aluminium frame, met allerlei bulky details, afgemonteerd met een Rock Shox Pike 130mm vork en Sram X1 1×11 afmontage met Guide remmen, DT Swiss XM1501 wielen met 40 mm brede velgen, Maxxis Rekon banden en natuurlijk een fatsoenlijke Reverb dropperpost. Toegegeven, nadat we van de Big 9 op het testparcours afstapten en dezelfde ronde op deze Big Trail reden, leek het wel alsof deze een elektromotor had… die alleen in de verkeerde richting werkte. Je voelt natuurlijk duidelijk het gewicht bij deze fiets, maar technische paadjes, boomwortels, af- en opstapjes eet deze fiets voor ontbijt! Het is vooral een fun fiets, zonder dat je je al teveel druk hoeft te maken over onderhoud, juist omdat het een hardtail is. Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk wel dat een dergelijke fiets juist mét achtervering echt een hit kan worden, maar hé… Merida moet volgend jaar ook weer wat nieuws kunnen presenteren.
Tekst & foto’s: Coen de Jongh