De een noemt het een Plusbike, de andere Mid Fat. Trek behoort tot die laatste categorie en plakt dat label nu op de zojuist gelanceerde Fuel EX, die daarmee dus de Fuel EX Midfat wordt. Het blijft niet alleen bij een label, uiteraard.
Alle Fuel EX modellen, dus zowel 29” als de 27,5”, hebben achteraan een veerweg van 120 mm en vooraan 120 mm of 130 mm. Het programma wordt nu uitgebreid met de nieuwe Fuel EX Midfat die achteraan 130 mm veerweg heeft en maar liefst 140 vooraan, gecombineerd met 2.8” dikke sloffen op 40 mm brede velgen. De huidige 29” modellen blijven leverbaar en vooralsnog staan ook de ‘gewone’ 27,5” Fuel EX’en nog op de website. Op de vraag of laatstgenoemde uiteindelijk wegvalt ten gunste van z’n broer met grotere schoenen, geeft Trek Europe helaas nog geen definitief antwoord.
Uit het persbericht
Volledig nieuw ontworpen frame: Stijver, speelser en meer agressief
Dit is niet slechts een Fuel EX met dikkere banden. We hebben het hier over een volledig nieuw frame, waarbij de geometrie de Midfat weer een stukje verder weg brengt van het eerder cross country achtige karakter van de reguliere EX. Vrij vertaald houdt dat in dat de balhoofdbuis van 68 graden afgevlakt is naar 67,2 graden in de hoogste setting en 66,5 graden in de laagste setting. Laagste en hoogste setting? Ja, ook bij deze nieuwe fiets past Trek haar ‘Mino Link’ toe waarbij het scharnierpunt met de staande achtervork verplaatst kan worden om de geometrie te beïnvloeden. De achtervork is met 433 mm kort en dat draagt bij aan het karakter van deze nieuwe Fuel EX: meer speels, meer agressief.
Het nieuwe frame is voorzien van Trek’s Full Floater veersysteem met he Active Braking Pivot (ABP) rond de achteras en de specifieke RE:aktiv demper. Daarnaast het ‘Control Freak’ kabelgeleidingsconcept dat je als gebruiker de volledige vrijheid geeft over hoe je je kabels door het frame legt. Boost? Uiteraard, voor en achter want dat is de nieuwe standaard.
De lijn van het frame wijkt ook af van de huidige Fuel EX. Zo is de onderbuis vanaf de balhoofdsbuis naar de trapas toe weer recht getrokken. Straight Shot Downtube noemen ze dat; want ‘gewoon een onderbuis’ klinkt natuurlijk niet sexy. Hoe dan ook: Hiermee ontstaat een stijver frame:
Destijds werden onderbuizen (niet alleen door/bij Trek) van extra knikken voorzien om de vorkkroon bij een valpartij geen vroegtijdig einde te laten maken aan je onderbuis. Trek ondervangt dit bij dit nieuwe frame door de ‘Knock Block Frame Defence’ (wat een naam…): De bovenste ring van het balhoofd is voorzien van een inkeping die bij de uiterste stuuruitslag tegen een aanslag op de bovenbuis valt en voorkomt dat de vork verder draait. Niet nieuw of innovatief – andere merken passen het ook toe – maar zeer welkom.
Drie modellen
Zoals gezegd blijft de huidige 29er Fuel EX gewoon in het programma en tot nader bericht verdwijnt de huidige 27,5” versie ook niet. De Fuel EX Midfat vult het programma verder aan met drie modellen die nu al verkrijgbaar zijn bij de Trek dealer op de hoek! Het topmodel heeft een OCLV carbon frame en de twee andere modellen zijn voorzien van een aluminium frame.
Opvallend: Op de nieuwe Fuel EX Midfat past dus nog gewoon een voorderailleur!
Bron: www.trekbikes.com