Voor een fabrikant van geveerde voorvorken en dempers is een dropper zadelpen een logische toevoeging aan het programma. Toch liet Fox lang op zich wachten om met de D.O.S.S. dropper post uit te komen. In 2010 waren er al exemplaren van de Amerikaanse firma gespot, maar het duurde nog tot halfweg 2012 voor ze mondjesmaat verkrijgbaar werden.
De D.O.S.S. heeft (had) een externe bekabeling en kent ‘slechts’ 3 posities: De volle hoogte, 100 of 150 mm omlaag afhankelijk van het gekozen model, én een stand halverwege.
Traploos instelbare dropper zadelpennen lijken meer en meer de norm te worden en Fox komt nu ook met zo’n versie: De Transfer.
Keuzes
De Transfer is een volledig traploos instelbare pen met interne of externe kabelbediening. Er komen twee modellen beschikbaar: Een Performance model en een Factory topmodel. Laatstgenoemde is voorzien van de bekende goudkleurige Kashima coating op het bovenste deel. Naast de keuze voor kabelaansluiting (intern of extern) kun je kiezen tussen twee remote-hendels die je los koopt, waarbij de ene versie links onder het stuur zit (voor rijders met een 1x aandrijving – of slechts één Di2 shifter). De andere versie is geschikt voor montage links of rechts op het stuur en kan gecombineerd worden met alle type shifters. Het moet gezegd worden: De nieuwe remote hendels zijn een stuk compacter dan de remote (koevoet) van de D.O.S.S…
Specificaties en prijzen
- 30,9 en 31,6 mm diameter
- Varianten verstelweg (traploos): 100, 125 en 150 mm
- Factory Series: Kashima coating op bovenbuis
- Performance Series: zwart geanodiseerde bovenbuis
- Gewicht pen: 519 gram voor de Factory editie met 125 mm verstelweg
Prijzen
- Factory: €369,- (zonder remote)
- Performance: €319,- (zonder remote)
- Remote hendel (twee varianten): €79,-
De nieuwe Transfer zadelpennen zijn vanaf 15 juli leverbaar via de lokale vakhandel.
Techniek
In tegenstelling tot de D.O.S.S. is bij de extern bediende Transfer de kabel nu bevestigd aan het onderste deel van de pen, hij beweegt dus niet met je zadel mee op en neer. Een oplossing die een hoop schuurplekken op je frame voorkomt. De hoek waaronder de kabel naar de pen toeloopt is 60 graden naar voren en achteren te verdraaien. Daarmee kun je, afhankelijk van je framevorm, en kalbelstops, de kabel altijd netjes langs je frame geleiden.
Fox gaat er prat op dat hun nieuwe ontwerp zeer gemakkelijk en licht te bedienen is, ongeacht de belasting van de zadelpen. Het hydraulische systeem bevindt zich in de bovenste buis, waarbij de buis zelf dienst doet als cilinder. Dit in tegenstelling tot concurrenten die een losse cartridge monteren in de buis. Fox’ ontwerp resulteert in grotere oppervlakken van zuigers en dichtingen waardoor de druk in het systeem lager gehouden kan worden. Iets dat de werking én duurzaamheid ten goede zou moeten komen en tegelijkertijd de benodigde bedieningskracht verlaagt.
De telescopische buizen worden onderling op rotatie geborgd doormiddel van pennen zoals we dat onder meer kennen van RockShox’ Reverb.
Een intern overdrukventiel zorgt er vervolgens voor dat er geen groot drukverschil kan ontstaan door temperatuursvariaties.
Bron: www.ridefox.com