De Stereo 140 HPA SL 27,5” neemt een centrale positie in in de Stereo-lijn van Cube, een lijn die full suspensions omvat met 120 tot en met 160 mm veerweg. De getallen geven de essentie: 140 mm veerweg en 27,5” wielen. De ‘A’ in ‘HPA’ staat voor aluminium; het framemateriaal. De overige letters ‘HP’ (High Performance) en ‘SL’ (Super Light) zijn toevoegingen die je het gevoel moeten geven dat het hier beslist niet om Fisher-Price speelgoed gaat… Mocht het prijskaartje, met daarop €3.199, je daar nog aan laten twijfelen. Het is een fiets waarbij Cube sommige trends volgt, maar er vooral een eigen draai aan geeft. Het resultaat is een verrassend uitgesproken fiets.
Uitgesproken? Je zou van een groot merk dat ‘aan de massa levert’ verwachten dat ze relatief dertien-in-dozijn fietsen aan de man zal brengen. Het is een stigma dat het Duitse merk van oudsher had maar wat al tijden niet meer klopt. Doe je ogen maar eens dicht; 9 tegen 10 dat je nog de residu van felle kleuren, die het merk zo graag voert, ingebrand ziet staan op je netvlies. Deze Stereo is (gelukkig...) wat vriendelijker voor de ogen. Het zijn dan ook juist de rijeigenschappen die de fiets uitgesproken maken.
Ik ging in de Franse regio Haute-Languedoc op pad met de Cube Stereo 140 HPA SL 27,5”. Een gebied even gevarieerd als de verdeling deeg/krenten in een krentenbol: Elke hap, of in dit geval elke trap, is anders van samenstelling. Zachte bosgrond met boomwortels op de ene bergflank, kale, scherpe rotsen op de volgende.
"Het is té overdreven om de Stereo op hoge snelheid als ongeleid projectiel te definiëren, maar de Stereo is verrassend ‘levendig’ voor zo'n relatief lange fiets."
150/140 mm veerweg
De 140 mm veerweg geldt overigens alleen voor het achterwiel. Vooraan biedt RockShox’ Pike 150 mm veerweg, maar ik vergeef het Cube dat ze dit niet mee hebben genomen in de type-aanduiding van de fiets: Die is al lang genoeg. Wat ook lang is, is de achtervork. Lang is natuurlijk betrekkelijk, maar waar veel merken prat gaan op hun korte achtervork, kiest Cube met een achtervorklengte van 435 mm daar dus niet voor. Ze combineren het met een vlakke-maar-niet-zo-vlak-als-de-laatste-trend stuurhoek van 67,5 graden en een reach van 411 mm die voor een 16” frame als ruim te definiëren valt. Deze combinatie geeft de fiets een eveneens ruime wielbasis van 1132 mm die toch goed en voorspelbaar op lagere snelheden is te maneuvreren. Daar staat tegenover dat hij bij hogere snelheden de wat onervaren of minder technisch onderlegde rijder wat extra zweetdruppels kan geven. Want alleen grove gewichtsverplaasting heeft effect en dat wordt dan ook van je verlangd wanneer het écht ruig wordt. Het is té overdreven om de Cube Stereo 140 HPA SL op hoge snelheid als ongeleid projectiel te definiëren, maar deze Stereo is verrassend ‘levendig’ voor zo'n relatief lange fiets.
Binaire vering
Het achterwiel wordt in bedwang gehouden door een Fox Float DPS LV (Dual Piston System, Large Volume) demper via een four-bar linkage met Horst-Link. Een klassieke layout waar met de plaatsing van de scharnierpunten een brede range aan veerkarakteristieken kan worden bereikt. Het lijkt er op dat de Cube suspension tuners bij de Stereo 140 HPA je vooral het gevoel mee willen geven dat je met 140 mm veerweg achteraan nog steeds goed kan klimmen. Met de sag ingesteld op net geen 30% en de demper in Descend mode (ingaande demping volledig geopend) beweegt de achtervering zelfs bij de stevigste drukken op en rukken aan het pedaal amper.
Body language
De Cube Stereo 140 HPA SL lijkt dus een efficiënte klimmer. Ik zeg nadrukkelijk lijkt, want net dat beetje beweging in je achtervork tijdens het klimmen maakt dat je tractie kunt behouden. Je moet zodoende bij de Stereo, net als bij een hardtail, dan ook wat meer spelen met de druk op je pedalen en wat body language toepassen om in de meest penibele situaties tractie te behouden.
Er is dus veel support in de begin van de veerweg en dat maakt ook dat de achterkant bij het steviger werk naar beneden wat binair aanvoelt. Het kost wat moeite om in beweging te komen, waarna ‘in eens’ de volle 140 mm veerweg wel degelijk beschikbaar is. Onder aan de eerste afdaling vond ik de o-ring (sag-indicator) dan ook onder aan de demper schacht.
Transformatie
Met de sag verhoogd naar net iets boven de 30% verdwijnt voorgenoemd effect meteen en daarmee lijkt instelling van de luchtdruk dus ook binair, en vooral erg fijngevoelig. Slechts een subtiel verschil in druk rond die sag van 30% resulteert in een compleet ander gedrag: Het platform-gevoel verdween, het geheel sprak stukken fijngevoeliger aan op kleine oneffenheden op hoge en lage snelheden, terwijl er nog steeds voldoende reserve overbleef voor de grootste klappen op hoge snelheid. Nooit kwam er een abrupt einde aan de 140 mm veerweg.
Met deze soepelere setting klimt de fiets nog steeds goed. Of eigenlijk zelfs beter, in mijn beleving. De achtervork is iets levendiger onder invloed van de pedalen, er is dus minder support, maar zeeziek wordt je bergop beslist niet. Klimmen over technische paadjes wordt hierdoor iets relaxter. In plaats van een total body workout om tractie te behouden, kun je vooral de benen het werk laten doen.
Afmontage
Deze Cube Stereo 140 HPA SL 27,5" heeft mix van SRAM 1x11 componenten. De XO1 achterderailleur schakelt met een X1 shifter over een GX (XG-1175) cassette. Het crankstel komt van RaceFace: De aluminium Aeffect crankarmen blinken misschien niet uit in verfijning qua looks, maar het robuuste past goed binnen het totaalplaatje van deze Cube en zijn prijskaartje. Het RaceFace DirectMount narrow-wide 32t kettingblad houdt de ketting netjes vast en geeft geen bijgeluiden. Hoewel de het frame voorzien is van ISCG05 montagepunten wordt de fiets zonder chainguide geleverd; ik heb hem ook niet gemist.
De KMC X11 L ketting en de SRAM 11 speed cassette zijn echter geen goede match. Bij het achteruit trappen met de ketting op de grootste 3-4 kransen, wil de ketting gemakkelijk naar beneden lopen. Dat doet SRAM's eigen ketting ook wel eens (wat ze ook lijken te erkennen met het gewijzigde tandprofiel bij de Eagle cassettes), maar de KMC leek er nog een tandje meer (...) last van te hebben. Het is vooral hinderlijk wanneer je net voor een lastige sectie je innerlijke softy laat spreken, de rem in trekt om vervolgens het opnieuw te proberen. Daarbij time je je pedalen ‘opnieuw’ door achteruit te trappen en prompt ligt je ketting 1 of 2 kransen lager.
"...stuur en stuurpen zijn van aluminium, zijn zwart gekleurd met rode accenten en voelen koud aan wanneer je de fiets uit de garage trekt in de vroege ochtend. Meer spannends valt er gewoonweg niet over te melden."
De trapashoogte valt niet echt op; deze is noch extreem laag, noch hoog. Toch ramde ik de pedalen vaker de grond in dan menig trailbuilder zijn spade. Enerzijds door de lengte van de cranks: 175 mm op een 16” frame is aan de lange kant. Anderzijds door de achtervorklengte: Hoe langer de achtervork, hoe verder de trapas bij het inveren naar beneden beweegt ten opzichte van het achterwiel.
Het RaceFace Ride 35 stuur en stuurpen zijn van aluminium, zijn zwart gekleurd met rode accenten en voelen koud aan wanneer je de fiets uit de garage trekt in de vroege ochtend. Meer spannends valt er gewoonweg niet over te melden. SRAM’s Guide R remmen met voor- en achteraan 180 mm schijven vielen me eveneens niet op. Dat is voor SRAM remmen misschien juist wel opvallend! Dosering en absolute remkracht waren dus goed en passend bij het kaliber van deze fiets. Ook de 180 mm schijf vooraan was voor mij meer dan voldoende om veilig en met controle lange afdalingen te rijden.
Karaktervol: Levendig en speels
In een tijd waar alles van carbon lijkt te moeten zijn, doe je jezelf te kort door deze aluminium Cube Stereo 140 HPA SL voorbij te lopen. Zeker wanneer je in de markt bent voor een inspirerende trail bike en ook nog op je budget moet letten. De afwerking is goed en het gemis aan carbon bespaart je of geld, of een slechte afmontage op een carbon fully bij hetzelfde budget. De onderdelenkeuze is doeltreffend en gebalanceerd. De afmontage is vooral logisch en met 13,3 kilogram in 16” slaat deze aluminium fiets geen modderfiguur in dit marktsegment.
Het veersysteem kan veel aan. Het systeem heeft het in zich om de racey, spring-grage en lichtvoetige trailbiker zich thuis te laten voelen. Maar ook biedt het voldoende aan die trailbikers die de comfort boven continu het luchtruim opzoeken verkiezen. Die eigenschappen heb je niet beschikbaar 'at the flick of a switch'; het vergt een aanpassing aan de luchtdruk in de demper. De marge waarbij het ene of het andere gedrag zich openbaart is smal en het vergt wat meer geduld om je persoonlijke sweet-spot te vinden.
"De geometrie maakt dat je wakker blijft en als je de impulsen die de Stereo je ingeeft opvolgt, dan rij je vaak de leukere lijnen in elke afdaling."
Cube lijkt met de Stereo 140 HPA in details slechts af te wijken van wat de huidige trends dicteren. Maar het zijn precies die subtiele details die de Stereo 140 een heel eigen karakter geven. De getallen tellen op naar een relatief lange fiets, maar toch is de Stereo levendig en speels. Verrassend en opvallend! De geometrie maakt dat je wakker blijft en als je de impulsen die de Stereo je ingeeft opvolgt, dan rij je vaak de leukere lijnen in elke afdaling.
Specificaties
Frame | Cube Stereo HPA Ultralight, Advanced Hydroformed, Triple butted aluminium. |
Voorvork | RockShox Pike RC Solo Air, 150 mm veerweg |
Achterdemper | Fox Float DPS 200×57, Large Volume body |
Achterderailleur | SRAM XO1, 11 speed |
Shifter | SRAM X1, trigger |
Crankset | RaceFace Aeffect, 32t |
Cassette | SRAM XG-1175, 10-42t |
Ketting | KMC X11 L |
Remmen | SRAM Guide R, 180/180 mm schijven |
Wielset | DT Swiss CSW EM 2.7 straightpull, 28 spaken, tubeless ready |
Banden | Voor: Schwalbe Hans Dampf 27,5×2,35″, TrailStar – Achter: Schwalbe Rock Razor 27,5×2,35″ PaceStar |
Stuurpen | RaceFace Ride 35 |
Stuur | RaceFace Ride 35 Rizer, 760 mm breed |
Handvatten | Cube Race Grips |
Zadel | Selle Italia X1 Trail |
Zadelpen | RockShox Reverb Stealth 150 mm |
- Adviesverkoopprijs: €3.199
- Gewogen gewicht: 13,3 kilogram (zonder pedalen, achterband vervangen door Schwalbe Rocket Ron)
Meer informatie: www.cube.eu
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Jeroen van den Brand & Eric Wictor