Deze week kwamen zo’n 200 Europese fietsjournalisten en bedrijven uit de fietsenbranche bij elkaar in het Oostenrijkse Kirchberg in Tirol om daar, onder de vlag van de EuroBike beursorganisatie, de laatste nieuwe racefiets en mountainbike producten te bekijken én te proberen.
De trends laten zich raden: Plus bikes, 29″ fietsen die ook met 27,5″ Plus wielen uitgerust kunnen worden en natuurlijk e-bikes. Het is nog steeds 2016 en het nieuwe modeljaar – voor die bedrijven die daar nog mee werken – ligt nog relatief ver weg. Sommigen hadden dus wel nieuwe modellen mee, maar dat waren overduidelijk nog pre-productie modellen. Sommige testbaar, sommige beslist niet.
Voor ons stond deze outdoorbeurs vooral in het teken van het testen van een aantal kakelverse fullies die zeer recent gelanceerd zijn en in onze optiek erg interessant zijn voor de rijders uit eigen achtertuin. In de komende weken zullen we deze één voor één belichten.
Nu eerst een korte round-up van wat ons opviel in en om de ‘pit straat’:
Welkom in Oostenrijk… de idyllische beekjes komen in ieder geval niet vanzelf gevuld met water en na zonneschijn komt…
Voor Giant geen Fatbikes, maar in een carbon plus-hardtail zien ze wel wat. Deze XTC Advanced + is dankzij modulaire, verstelbare dropouts ook te rijden als singlespeed of met 29″ wielen.
Ik moet aan
Moto Moto denken, het dikke nijlpaard uit de tekenfilm Madagaskar… maar hij heet Moterra, de nieuwe E-MTB fully van Cannondale.
Ghost Bikes… letterlijk!
DT’s nieuwste wielen nu ook in extra brede uitvoeringen.
Evoc Climate Control rugzak-serie. Veel kleinere contactpunten met de rug moeten minder zweetplekken geven.
Maxxis Forekaster, begin dit jaar al gelanceerd, maar nog niet bekend bij het grote publiek. Onze indrukken hier op gravel, bosgrond en natte boomwortels: Nobby Nic en Rocket Ron killer!
Hipsters met baarden en cappuccino’s zijn alweer voorbij… volgens Ghost is de toekomst Plus bikes in dure configuratie, waardoor je geen geld meer over hebt om een auto te kopen, zodat je je zooi wel op de fiets mee móet nemen.
Giant blijft trouw aan hun Maestro veersysteem, maar evolueert verder. De hevel is inmiddels uit één geheel en wordt gebruikt in combinatie ‘Trunnion-mount’ dempers, waarbij twee bouten zijdelings in de kop van de demper de verbinding vormen met de hevel van het veersysteem.
Andreas Hestler van Rocky Mountain laat vol trots de nieuwe Element zien. “XC racing Canadian style!”
De Cannondale Slate is nu ook verkrijgbaar met Lefty, maar zonder vering..
Lang, langer, Pole. Het voorwiel op de Noordpool, het achterwiel ferm geplant op de Zuidpool.
Mat carbon met glanzend zwarte decals en een dikke afmontage en iedere fiets ziet er ‘cool’ uit
Vorig jaar werd al een onherkenbaar gemaakte upside-down voorvork gespot die van Magura zou zijn. Dat klopt deels: Magura en WP Suspension trekken samen op en komen met de Boltron. Geclaimd gewicht: 2.000 gram
De voorvork heeft 160, 150 of 120 mm veerweg.
Per vorkpoot zit één glijlager aan de bovenpoot en beweegt de tweede glijlager met de binnenpoot mee omhoog voor méér overlap (en dus stijfheid) bij het inveren.
De hoofdveer bestaat uit een grote positieve luchtkamer en een stalen veer voor de negatieve veerweg.
Geen tijd om te rusten, gewerkt moet er worden! Met dank aan de
Astra Sports Tourer, ons mobiele kantoor mét wifi van Opel Nederland.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh