Een handige Australische jongen maakte een tijd terug een ‘gadget’ om aan je voorvork of demper te monteren om daarmee real-life de prestaties van de vering uit te lezen via een app op je SmartPhone. Het systeem trok aandacht, een Kickstarter campagne werd gestart én succesvol afgerond.
Het waren niet alleen consumenten die het systeem wel zagen zitten… Ook SRAM keek toe. Maar bij toekijken bleef het niet, want ze sloegen vrij snel toe blijkt nu. Ze hebben ShockWiz overgenomen van bedenker Nigel Wade en werken samen met hem onder SRAM’s Quarq vlag verder aan het vermarkten van applicatie. Quarq is SRAM’s ‘data and digital technology’-label en maakt de vermogensmeters voor SRAM cranks. Zij zullen in hun faciliteit in Spearfish (South Dakota, USA) de ShockWiz produceren en onder het Quarq label op de markt zetten.
Allereerst krijgen de Kickstarter-supporters hun Quarq-ShockWiz geleverd, daarna komen ze beschikbaar voor de hele markt. Een exacte verkoopprijs is nog niet bekend, maar je kon destijds de Kickstarter campagne ondersteunen met een prijs vanaf $259,00.
Het apparaatje wordt verbonden met de luchtkamer van de voorvork of achterdemper en meet daarmee het gedrag van de luchtveer. Bij het in- en uitveren verandert de druk in het veerelement en de snelheden waarmee dat gaat, laat toe om nauwkeurig te analyseren of niet alleen de luchtdruk goed is ingesteld, maar ook of de compressie en rebound demping goed afgesteld staan. De data wordt via een Bluetooth verbinding naar je smartphone gestuurd en via een app wordt de prestatie van je veerelement geïnterpreteerd én worden er tuning suggesties gegeven. Het systeem is toepasbaar op elke geveerde voorvork en achterdemper werkende op lucht.
Revolutie van digitale veersystemen?
Digitale technologie is niet meer weg te denken en naast elektrische derailleurs lijken veersystemen dé ideale plek om technologische hoogstandjes te creëren doormiddel van electronica. Fox werkt al enige tijd aan het marktrijp maken van een geavanceerde digitale regeling voor voorvork en achterdemper, Magura heeft eLECT en RockShox zelf liet in 2012 al het E.I. Suspension zien. Alleen het systeem van Magura is goed verkrijgbaar op de markt, maar is relatief rudimentair. Fox’ systeem zou, net als RockShox’ E.I. continue adaptief zijn en dat soort systemen zijn gebaat bij slimme, energiezuinige en vooral snelle meet- en regelsystemen. Met ShockWiz heeft RockShox (SRAM) in elk geval een extra ijzer in het vuur wat betreft het meten. En door dit meetsysteem los op de markt te zetten is, verkrijgen ze automatisch veel consumentenfeedback die gebruikt kan worden bij de doorontwikkeling én acceptatie van de digitalisering van de fiets…
Bron: www.sram.com