Nouja, een beetje… een compleet nieuwe AMS carbon racefully is toch echt wel nieuws! Op het gebied van mountainbikes is dat namelijk het hoogtepunt van Cube’s eigen Launch, onlangs in hun nieuwe -en bizar grote- fabriek in het Duitse Waldershof vlakbij de grens met Tjechië. Inderdaad, ook Cube stapt af van het standaardconcept “Eurobike” en gaat mee in de trend om eigen shows te organiseren net als alle andere grote fietsbedrijven rond deze tijd van het jaar doen.
Nu vernieuwd: de AMS
Zoals gezegd, het nieuwtje op mountainbike gebied is de AMS. Met een compleet vernieuwd ontwerp met andere overbrenging naar de demper stappen ze af van hun oude AMS concept. De nieuwe variant heeft wat opbouw betreft veel weg van een Specialized Epic. Vooral de rocker en de aerodynamische uitwerking van de AMS springen in het oog. Die staat in niet ingeveerde positie strak in het verlengde van de achtervork en je moet goed kijken hoe de constructie nu werkt (het is natuurlijk feitelijk gewoon een rocker). De AMS wordt ook heel scherp in de markt gezet: 29 inch en carbon only. Wil je kleinere wielen of een goedkoper frame, dan zul je naar de Stereo’s moeten uitwijken.
Ook past Cube nu duidelijk zichtbaar hun C:68 carbon structuur in de afwerking toe. Het topmodel uit de AMS lijn, komt in de inmiddels bekende zwart-blauw-rode kleurencombinatie en weegt volgens opgave van Cube 8,9 kg (zonder pedalen)! Dat is nota bene lichter dan hun topmodel hardtail… Prijzen zijn nog niet bekend.
Lekkere kleurtjes
Naast die bekende Cube kleurencombi, heeft Cube echter nog een heel arsenaal aan kleurtjes. Van veilig, maar o zo saai, zwart tot en met fluor roze.
Voor mij sprongen de kleuren van enkele Reaction GTC’s eruit. Zo levert de combinatie babyblauw-lichterblauw-zwart-oranje echt wel een hele mooie en opvallende fiets, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat dit over een jaar alweer uit de mode is. Het is wat mij betreft een tijdloze kleurcombinatie ondanks dat hij vrij uitgesproken is. Ook de rood-oranje-zwarte kan mij wel bekoren.
Accessoires
Naast fietsen gaat Cube zich ook veel meer richten op accessoires. Twintig man werkt er momenteel full time in Duitsland op deze afdeling. Met productmanagers per type (helm, zadeltasje, kleding, pomp, etc) zet Cube behoorlijk groot in op het veroveren van een deel van die markt. Immers, al die personen die al een Cube hebben gekocht, willen natuurlijk wel bijpassende spullen, zo is de redenatie.
En dat E-MTB nieuws dan?
Dat Cube vol inzet op E-bikes, dat is vrij duidelijk. Testritjes ter plekke hebben we enkel op (2016 modellen) Stereo Hybrid’s gemaakt, met 140 of 160 mm veerweg. De showroom stond voor meer dan een kwart vol met elektrisch ondersteunde fietsen en de presentaties over E-bikes vormden de boventoon. Natuurlijk is het een sensatie, natuurlijk is het gaaf om met 25 kilometer per uur bergop over een wortelbezaaide singletrack te raggen en natuurlijk is een fiets van 20 kilo met 160 mm veerweg net een kleine motorcrossfiets, maar zolang we in Nederland wonen, de tracks relatief vlak en om de hoek zijn, is de behoefte hier niet zo groot als in bergachtigere streken.
Mocht je er zelf een keer aan willen ruiken, dan kun je natuurlijk zelf aanstaand weekend naar de Cube Experience XL in Leersum gaan, daar hebben ze overigens ook gewoon de ongemotoriseerde versies.
Alle modellen, details en specificaties zijn vanaf nu ook te zien op de vernieuwde website van Cube.
Tekst en foto’s: Coen de Jongh
Ik heb een Cube Reaction Gtc SL 2016 echt uitstekend! Beste fiets echt super!
Daarvoor had ik een Cube LTD SL 2015 30 speed was een snelle MTB racer je fietst zo’n Ploeg wielrenners voorbij. Die konden mij niet meer inhalen 30 speed kom op zeg.
Even later kwamen de wielrenner ploeg team bij de stoplichten naast mij hey jonge man je bent echt snel ja meneer 30 speed hikers in de top! Hollyshit! zeg het team.