In oktober vorig jaar vond voor de laatste keer de BikeMOTION plaats in het najaar. De eerstvolgende editie is pas in het voorjaar van 2018. 2, 3 en 4 maart om precies te zijn. De beurs valt dan samen met de e-Bike Experience en de Fiets- en Wandelbeurs. Reden voor Stephan Räkers om het ontstane gat in de agenda te vullen met een nieuw evenement.
Van 20 tot en met 22 oktober wordt in het MECC in Maastricht een nieuw wielerevenement gehouden, genaamd Euro Cycling XP. XP staat voor experience en er zal dan ook van alles te beleven zijn. Het recept is min of meer hetzelfde als van andere fietsbeurzen van de voorbije jaren. Op de beursvloer stallen de merken hun producten uit en worden er onder meer clinics, presentaties en lezingen gehouden. Daarnaast is er een ‘Strade Limburgia’ toertocht door het Nederlandse en Belgische landschap rondom Maastricht.
Is er wel een gat te vullen…?
Aan Tweewieler.nl meldt organisator Räkers: “Het najaar is de periode dat de sportieve fietser zich oriënteert over wat hij of zij wil kopen om in februari of maart te kunnen gaan fietsen. We mikken op de sportieve fietser die op welk niveau dan ook met fietsen bezig is.”
… en met die sportieve fietsers worden klaarblijkelijk alleen wielrenners bedoeld; mountainbikers rijden natuurlijk het hele najaar en winter gewoon door. Daarnaast is het hele concept van modeljaren al door menig merk flink overhoop gegooid, zodat de aanschaf van nieuw materiaal amper nog aan een jaargetijde te koppelen valt. Om nog maar te zwijgen over de beschikbaarheid. Sommige merken presteren het om na een lange levertijd van een model vrij kort daarop al de opvolger te presenteren. “En bedankt” – aldus de klant…
“Euro Cycling XP is de plek waar de fietser wordt geïnspireerd, de community elkaar ontmoet en kennis en ervaringen worden gedeeld.”, vervolgd Räkers op Tweewieler.nl. Toch vragen wij ons af of het Nederlandse publiek af zal zakken naar Maastricht en of er dus werkelijk een gat te vullen is in de agenda.
De BikeMOTION verschuift naar maart in een poging zichzelf opnieuw uit te vinden en beter aan te sluiten bij het veronderstelde koopgedrag dat vooral in het voorjaar de euro’s beginnen te rollen. Het bezoekersaantal stagneert al jaren en nam zelfs iets af afgelopen editie. Toch zijn 28.000 bezoekers die de BikeMOTION het voorbije jaar trok ook ‘niet niks’. Maar met méér beleving in de vorm van testparcoursen en andere activiteiten, doet men verwoede pogingen ook het jonge publiek te boeien. Want laten we eerlijk zijn: stands op een beursvloer zijn ietwat ouwbollig en… dat reflecteert het type bezoekers ook. Dat werd er de voorbije jaren niet minder grijs op, zeg maar. Uiteraard is dit een doelgroep met geld, maar – zonder al te zwartgallig te willen zijn – dat heeft ook een natuurlijk verloop…
Van deze tijd?
Wij vragen ons dan ook af of beurzen nog wel van deze tijd zijn? Steeds meer merken trekken ook hun conclusies uit die trend. Ook zij kunnen hun marketingbudget maar één keer uitgeven. Ze kiezen er daarom steeds vaker voor om een eigen evenement te organiseren. Ze hebben zodoende gegarandeerd de volledige aandacht van de bezoeker en hopen zodoende meer directe koppeling met verkoop te krijgen.
De locatie van de Euro Cycling XP maakt wél dat het een meer internationaal publiek zal trekken. In België zijn ze het concept van een beurs zeker nog niet beu, getuige de drukte op de Velofollies. Maar daar staat men vooral massaal in de rij voor een handtekening van De Johan of De Nys, waarbij tussen de wachtrijen in nog wat fietsen staan ter vermaak. Uiteraard is dat gechargeerd, maar het is duidelijk dat de Nederlandse en Belgische bikers al behoorlijk van elkaar verschillen op het gebied van evenementen. Zo komen outdoor-evenementen in België ook gemakkelijker van de grond; men gaat er massaal naar toe. In Nederland betekent het voor de standhouders vooral het strak trekken van de scheerlijntjes zodat de tent niet weg waait, in plaats van druk bezig zijn met het meegeven van testfietsen aan de talloze bezoekers (terwijl de tent alsnog wegwaait)…
Je zou verwachten dat een nieuwe beurs zelf met een lumineus idee komt.
Of de beurs dus een succes wordt, moet nog blijken. Op de site van de organisatie lezen we: “Van exposanten wordt verwacht dat ze een bijdrage leveren aan de beleving van de bezoeker en het Wow! effect van Euro Cycling XP. Denk je dat jouw bedrijf producten en/of diensten heeft op het gebied van materiaal, training, technologie, aerodynamica, tactiek, voeding, mindset, coaching of anderzijds die passen in het concept van Euro Cycling XP meld je dan aan. Wij zijn heel erg benieuwd naar het aanbod en willen graag samen kijken hoe we dit aan onze bezoekers kunnen laten zien.”
Eerlijk gezegd stemt me dat niet geheel gerust. Je zou verwachten dat een nieuwe beurs zelf met een lumineus idee komt. Juist in een tijd waarbij merken actief op zoek zijn naar nieuwe manieren om op een leuke, interactieve en stimulerende manier het publiek te bereiken. Zonder zo’n insteek wordt het recept snel hetzelfde en vraag ik me dus nog steeds af of de industrie én het publiek daar echt op zitten te wachten.
Wat denk jij? Laat het ons vooral weten!
Meer informatie over Euro Cycling XP vind je via: www.eurocyclingxp.com
Prima initiatief om ook eens een grote wielerbeurs in Zuid-Limburg te organiseren. Zuid-Limburg is nu eenmaal een uniek fietslandschap met een aanloop naar de Ardennen en met legio wieleractiviteiten die tot de top horen. Samen met de Euregio zijn er voldoende enthousiaste bikers om deze editie te vullen.