Dropper zadelpennen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het mountainbiken. Fox (Racing Shox) kwam betrekkelijk laat met haar eerste dropper, de D.O.S.S. Deze pen viel nooit helemaal in de smaak bij het brede publiek. Niet omwille van gebrekkige kwaliteit maar eerder door de prijs, de lompe remote hendel en de beperkte standen drop. Kortom: de D.O.S.S. zag je vooral bij Fox gesponsorde rijders uit het frame steken. De Transfer, die we grofweg een jaar geleden als Fox nieuwtje presenteerden, moet hier echter verandering in brengen:
- 30,9 en 31,6 mm maatvoering met 100, 125 of 150 mm maximale drop
- Traploos instelbaar
- Versies voor interne en externe bekabeling
- Remote hendel voor links onder je stuur (1x) of op een willekeurige plek bovenop je stuur (2x/3x)
- Te bedienen via een normale schakelkabel
- Factory (met Kashima Coat) of Performance versies verkrijgbaar
Zoals veel pennen is de Transfer semi-hydraulisch: de schakelkabel trekt een klep open waardoor olie kan stromen – en het zadel omhoog/omlaag kan. Als eigenaardigheid is de druk van de Transfer niet door de gebruiker in te stellen. Hoewel deze pen geen gebruik maakt van een losse, gesloten cartridge, stelt Fox de stikstof(!) druk in de farbiek reeds in. Op de parkeerplaats dacht ik aanvankelijk dat de pen voor mij aan de harde kant stond – in de praktijk bleek dicht echter anders. Voor compleet onderhoud moet de Transfer naar je dichtstbijzijnde Fox service center.
Het systeemgewicht geeft Fox niet en ik kon het niet zelf nawegen. Eén van de meer bekende online dealers weegt veel zelf, en die komt op 523 g voor de geteste maar Transfer pen. De losse ‘1x’ hendel plus bekabeling komt op 92 g. Vervolgens ben je €319,- respectievelijk €79,- kwijt voor beide componenten.
In de werkplaats
Van Benelux distributeur Sabma kreeg ik een Performance serie Transfer mee, voor interne bekabeling. De pen kwam in een 30,9 x 406 mm maat, met 125 mm ‘drop’. 100 en 150 mm drop evenals 31,6 mm diameter pennen zijn eveneens verkrijgbaar. In de doos mee geleverd waren behalve de zadelpen een 1x remote (voor links onder het stuur), binnen- en buitenkabel lang genoeg voor een XL frame, en een handleiding (die ik pas achteraf gelezen heb).
Installatie van de Transfer is heerlijk simpel. Zoals bij alle pennen die met een (schakel)kabel bediend worden is het een kwestie van éénmalig monteren om te zien hoe ver je de buitenkabel in moet korten. Haal vervolgens de pen los, kort de kabel in en monteer alles definitief. Zie ook Fox’ eigen demonstratie video. Waar sommige pennen wat ‘handigheidjes’ vereisen bij de installatie, kan weinig mis gaan bij de Transfer. Geen leiding om te ontluchten, geen complexe koppeling die je niet mag (of juist moet!) verdraaien: gewoon een binnenkabel vastklemmen en klaar.
Merk overigens op de de zadelklem een direct kopie van die van Thomson lijkt. Dit is een robust ontwerp dat zowel ronde als ovale zadelrails accepteert. Hulde! Zit alles overigens op je fiets gemonteerd, dan is er verder niet zo veel meer te doen: zoals gezegd is de interne druk van de Transfer is namelijk niet instelbaar.
In het veld
De Fox Transfer werkt subliem. Oké, dat is wel erg kort door de bocht, maar de pen voldoet gewoon he-le-maal aan alle functionele eisen die ik zelf kan verzinnen:
- Je kan er met je volle gewicht op zitten, en dan nog ontgrendelt de pen probleemloos
- De remote hendel is ergonomisch – qua montage en bediening – en zeer compact
- Het in- en uitveren loopt erg vloeiend, ook in koud, nat weer
- De verticale speling is echt nul komma nul, de zijdelingse is minimal en zeker niet storend
- Je fiets optillen aan een gedropt zadel: geen probleem
- Hoe gemakkelijk je zadel zakt/stijgt is met de hendel goed te doseren
- Het instelbereik is van 0 tot 125 mm traploos
- Op een tik bij ‘einde veerweg’ na is de pen volkomen geruisloos
1x hendel
Zijn er dan echt geen nadelen? Enkel als ik héél persoonlijk ga zeuren: De hoek waarin de kabel uit de remote hendel komt. Die bedraagt circa 45 graden. Daardoor heb ik wat extra centimeters aan buitenkabel nodig, wil ik nog een barspin kunnen doen. (Nee, serieus: ik houd mijn kabels altijd zo lang dat ze een dubbel klappend voorwiel tijdens een crash nog overleven). Er is absoluut mee te leven, maar met precies mijn combinatie controls op het stuur steekt de Fox’ kabel af. De leidingen/kabels van Shimano remhendels en een SRAM X01 shifter hebben immers een flauwere hoek.
2x/3x hendel
Collega Mark rijdt momenteel op een fiets met een Transfer en een ‘2x/3x’ remote hendel. Hij is noch over de ergonomie (hendel komt tegen je shifter) als het montagemak (de buitenkabel zit in de weg van je inbussleutel) te spreken.
In de markt
Binnen een testduur van weken tot een paar maanden is geen harde uitspraak te doen over levensduur. Tenzij een product al reeds uit elkaar is gevallen – of het langer uithoudt dan iets anders dat reeds stuk is. Beloven dat de Transfer eeuwig mee gaat kan ik dus (nog) niet, hoewel je het op basis van de oudere Fox D.O.S.S. wel zou verwachten. Afzetten tegen een aantal concurrenten kan ik echter wel…
Transfer vs. Reverb
Als je mijn lijstje ‘pluspunten’ leest zou je bijna denken: Rock Shox Reverb! – min hydraulische leiding. Dat is een goede omschrijving: de Transfer voelt en werkt als mijn eerste, destijds gloednieuwe Reverb. De 2018 versie weegt 45 g minder maar heeft een adviesprijs van ruim €445,- (in de praktijk kan het online wel bijna €150,- goedkoper). Het nadeel van de Reverb blijft echter hoe het hydraulisch circuit in elkaar zit. Mijn eerdere ervaringen waren slechts matig positief: Binnen de kortste keren luchtintrede en speling, ook na een servicebeurt.
Transfer vs. Command Post
Mijn andere referentie pen is een Specialized Command Post IRCC (651 g compleet), die voor €449,90 over de toonbank gaat. Veel simpeler qua binnenwerk word het niet: de Command Post is echt volledig mechanisch. Deze pen is zodoende thuis – en met beleid zelfs in het veld – te onderhouden. Perfect? Niet helemaal. Het is een Specialized product dus online deals kan je op je buik schrijven. Bovendien is deze pen niet traploos instelbaar en enkel in 100 of 125 mm drop te krijgen. Persoonlijk heb ik hier echt nul last van maar voor sommige rijders kan het een issue zijn.
Conclusies
Op de esthetiek van de kabelloop na is er niets op te merken over de Fox Transfer, behalve dat hij erg goed z’n werk doet. Dat is precies wat je van een dropper wilt hebben, natuurlijk. Geen dagdeel durende installatie. Geen gedoe als je op pad bent. De Fox loopt zo smooth dat ik zelfs ietsje vaker het zadel laat zakken dan met m’n eigen pen. Gewicht zou ik vervolgens ‘marktconform’ noemen. De prijs lijkt wat aan de hoge kant, maar niet vergeleken met reeds bewezen zeer degelijke pennen. Is de Fox Transfer óók zeer degelijk? Eerste indrukken wijzen daar wel naar – als het over een half jaar nog zo is, blijkt de Transfer zijn geld absoluut waard.
Advies: €319,- excl. remote hendel naar keuze (+€79,-)
Meer info: Fox
Distributie: Sabma.com