Plus? Ja, trendy hè? Alleen bij de BMC’s Agonist bedoelen we met de Plus in de titel van dit verhaal niet zo zeer de bandafmetingen. De Agonist is met 110 mm veerweg en 29” x ‘normale banden’ BMC’s nieuwste fully. Terwijl iedereen vol mikt op Plus-fullies, komen de Zwitsers uit met een fully die dezelfde insteek heeft als bijvoorbeeld Rocky Mountain’s nieuwste Element: een lichtgewicht fully met ‘genoeg’ veerweg én een voor cross country begrippen lange en luie geometrie die de fiets heel veel meer capabel maakt voor ruiger werk dan je ooit van een cross country fully zou verwachten.
Vooropgesteld: de nieuwe Agonist komt naast de Fourstroke te staan. Laatst genoemde is het XC race wapen waarmee Julien Absalon vaak Wereldbekers mee beslecht. De Agonist heeft met 110 mm veerweg voor- en achteraan slechts 10 mm méér veerweg, maar ook de tuning van het veersysteem en de geometrie maken dat de fiets behoorlijk afwijkt van Absalon’s race machine. De nieuwe fiets is daarmee uitermate geschikt voor marathon’s én meer, aldus het persbericht:
Details
De Agonist komt er in twee basis uitvoeringen. Het topmodel heeft een carbon voor- en achterframe, waarvan het gewicht 2160 gram inclusief achterdemper zou zijn. Daarnaast is er een iets meer budget vriendelijke variant waarbij het voorframe uitgevoerd is in carbon (iets zwaardere lay-up) en de achtervork in aluminium. Deze zou in totaal 350 gram meer wegen ten opzichte van het full carbon model. Bij beide typen zijn de hevels van het veersysteem uitgevoerd in aluminium.
Beide modellen delen dezelfde ontwerpdetails, zoals intern verlegde kabels met meerdere opties voor fine-tuning naar eigen inzicht, een lage bovenbuis en de montage van een voorderailleur is op beide frames nog steeds mogelijk. Er lijkt vooralsnog géén rekening te zijn gehouden met een interne kabel voor een dropper zadelpen. Dat zou een aderlating zijn, aangezien zelfs op cross country fietsen een dropper zijn nut kan bewijzen. Wanneer je de voorderailleur weglaat heb je theoretisch een kabeldoorvoer ‘over’, maar die is nu uitgelegd voor de nieuwe Side Swing voorderailleurs, waarbij de kabel de onderbuis verlaat nog voor dat deze bij de zitbuis uitkomt. Of er ruimte genoeg rond de trapas is om een dropperleiding toch inwendig door te trekken, is ons nog niet bekend. We mogen hopen dat de Zwitsers daar wel rekening mee hebben gehouden.
APS tuning
De Agonist bouwt voort op BMC’s Advanced Pivot System (APS) veersysteem. Hierbij worden het voorframe met het achterframe met elkaar verbonden middels twee hevels. De onderste zit nabij de trapas en is bij de Agonist nog compacter uitgevoerd dan bij eerdere BMC’s. Het is een typische verzamelplek voor alles dat je achterband opgooit en daarom is deze nu voorzien van een afdichtingsflap. Ten opzichte van de Fourstroke heeft het veersysteem van de Agonist een iets meer lineaire veercurve en is iets verder genuanceerd richting comfort. De vork en achterdemper zijn op alle modellen met één remote tegelijkertijd te bedienen vanaf het stuur.
Uitvoeringen
01 One
02 One
02 Two
N.b.: het full carbon frame zou ook los leverbaar zijn. De prijs hiervan is, net als de levertijden van alle modellen, nog niet bij ons bekend.
Bron: www.bmc-racing.com