Anderhalve week geleden waren collega Coen en ik op uitnodiging van de EuroBike beursorganisatie op bezoek in Italië bij de EuroBike Media Days. Een inmiddels jaarlijks evenement waar een select aantal fiets- en onderdeelfabrikanten aan zo’n 200 journalisten hun laatste nieuws laten zien én meegeven om uit te proberen.
Onze eerste ervaringen met BMC’s nieuwe Speedfox kon je afgelopen week al lezen. In de komende weken volgen nog enkele eerste impressies van onder meer Scott, Focus en Marin. Nu doen we even een kort rondje over het terrein en pikken wat zaken op die ons opvielen.
E-spul en plus-min banden
De hoofdthema’s op deze Media Days laten zich raden: gravel bikes en E-bikes in alle (on)denkbare vormen. Daar zit best leuk spul tussen, maar wij hadden onze eigen short list af te werken met een aantal fietsen die we graag wilden testen. Voor ons weinig elektronica of banden smaller dan 2.3″ dus.
Wat viel er nog meer op? Plus-min fietsen. Waar voorheen een Plus-bike nog 3.0” brede banden had, wordt die definitie steeds meer naar beneden bijgesteld. 2.6” lijkt daarbij een breedtemaat die door veel productmanagers gezien wordt als ‘ideaal’. Waarin exact dat ideaal is, laat te raden over. Onze uitleg: met die maat kun je één frame ontwerpen dat je als ‘Plus bike’ kunt verkopen en ook nog steeds de biker kunt bedienen die niet per se de bredere sloffen wil. 2.6”, ‘dik genoeg’ blijkbaar, volgens veel productmanagers. Een keuze die we de komende EuroBike (indoor) beurs waarschijnlijk vaak terug gaan zien. Is de ‘plus craze’ daarmee alweer voorbij?
Focus “Project Y”
Spreek uit “Project Why?” Er is niets mis met het verkennen van mogelijkheden en dat is precies wat ze bij Focus ook denken. Ebikes zijn al jaren een hot item voor vrijwel elke fietsfabrikant en bij gratie van de titel ‘conceptstudie’ geven ze misschien aanzet tot niches die nog uit te melken zijn. Eerder kwam Focus al eens op de proppen met een E-MTB als concept waarbij een laag gewicht het uitgangspunt was. Deze EuroBike toonden ze, op basis van het in de onderbuis te integreren systeem van Fazua, naast een e-wegfiets, een e-gravel bike óók een e-adventure bike. Laatstgenoemde is de hieronder getoonde e-gravel bike volgehangen met tassen, wat impliceert dat je er flink mee op avontuur kan. Eerlijk gezegd denken wij dat de wildernis intrekken met deze fiets inderdaad snel een avontuur zal worden; hoeveel stopcontacten weet jij te vinden in bossen van Scandinavië of Alaska?
Merida One-Forty
Bij Merida ging het nieuws dit keer eens niet over racey carbon cross country machines. Vorig jaar introduceerde het merk de One-Sixty met 160 mm veerweg, in een carbon uitvoering. Nu stond er ook een versie in aluminium. Ook troffen we de nieuwe One-Forty met… jawel, 140 mm veerweg. De hier getoonde One-Forty 800 is met een prijs van €3.199 het topmodel boven de 700 (€2.599) en 600 (€2.199). €3.199 maakt deze allrounder nog altijd behoorlijk betaalbaar. Wat je voor dat geld krijgt? Vooral veel spullen uit de stal van SRAM: de nieuwe GX Eagle 1×12 schakeldelen, Truvativ Descendant cranks, SRAM Code ho-ankers en een RockShox Revelation. Een behoorlijk doordachte, dikke afmontage.
Het veersysteem is, net als bij de One-Sixty, een floating-concept, Float Link genaamd. Hierbij wordt de RockShox Monarch demper opgehangen tussen de hevel – verbonden aan de staande vork – aan de bovenzijde en aan de onderzijde aan de liggende vork. Dit resulteert in een vrij gretig, actief systeem dat veel glad strijkt. Onder de kleur “in-je-gezicht-geel”, schuilt een aluminium frame. Netjes afgewerkt en alle scharnierpunten ogen deugdelijk. Licht is ie niet echt, of… echt niet. Dat was onder andere te merken bij het klimmen. Dat ging zoals op een E-bike… met een lege batterij. Blijven zitten, je cranks rondmalen en vooral van het uitzicht genieten is het devies. Je hebt er immers onderweg naar boven tijd genoeg voor. Naar beneden laat de One-Forty zich vrij gemoedelijk bedienen, hij blinkt niet uit in bepaalde extremen. Dat is geenszins negatief bedoeld; het karakter zal menig biker bevallen en de fiets is, naast de prijs, daarmee ook gewoon behoorlijk toegankelijk.
Dat geldt in de Benelux niet voor de verkrijgbaarheid. Merida Benelux zal de fiets namelijk niet actief in de collectie opnemen. De markt is er in Nederland en België te klein voor en in dit markt- en prijssegment is de concurrentie sterk. Gemiste kans? Voor Merida mogelijk wel. Voor jou als klant? Dat hangt vooral af van de vraag of je de kleur kan waarderen. Mocht je toch heel graag gezien worden op de trails, dan is de vraag bij Merida Benelux altijd te stellen of ze een uitzondering maken.
Pivot
De Pivot met het meest aantal rechte buizen. Veel Pivot’s zijn nogal ‘bochtig’ vormgegeven. Zeker in compacte maten lijken ze daar door soms alsof ze te dicht bij de verwarming hebben gestaan. Deze matzwarte Mach 5.5 viel daarom juist op door … niet echt op te vallen. Toch knap voor een fiets van €7.000 (of was het bijna €8.000…?) zoals ‘ie er in deze afmontage stond. De Mach 5.5 werd het voorbije voorjaar gelanceerd en is een 140 mm trail bike met vooraan ruimte voor vorken tot 160 mm veerweg. Wereldwijd ‘hét segment’ volgens Pivot oprichter Chris Cocalis. Naast het befaamde DW Link veersysteem biedt de fiets opvallend genoeg ruimte aan dikke banden, maar niet de dikste. 2.6” is ook hier blijkbaar ‘dik genoeg’.
Ridley zoekt het hogerop met nieuwe fully
Mountainbikes zijn misschien niet de eerste type fietsen waar je aan denkt bij het horen van de naam Ridley. Toch heeft de Belgische firma er al jaren enkelen in haar programma. Met de nieuwe Sablo cross country full suspension zet het merk hoog in. Het carbon frame met 100 mm veerweg voor- en achteraan zou 2050 gram wegen in de maat medium. Waar andere merken bewust kiezen voor het weglaten van een scharnierpunt nabij de achternaaf en de beweging tussen staande en liggende vork opvangen door flex, kiezen de Belgen bewust voor lagers. Daarmee wordt een soepel aanspreken gegarandeerd. Het merk gaat er prat op dat ze voor de ontwikkeling nauw met Fox Factory Racing en Enduro (lagers) samen hebben gewerkt.
Shimano flat pedal schoenen
Shimano toonde naast haar nieuwe enduro en downhill schoen voor klikpedalen, de AM901, ook de daar van afgeleide GR900. Dit is een schoen gericht op ‘gravity’ rijders die met flat pedals rijden. Meest in het oog springend detail is dat het rubber samen met Michelin is ontwikkeld. De schoen heeft daarnaast een verstevigde ’toe box’ vooraan, een grote afschermflap voor de veters en een verhoogde zijkant om de enkel te beschermen ten opzichte van de crankarmen. Het gewicht: 365 gram (maat 42).
En verder…
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh