Endura MTR Oud versus nieuw
Beide handschoenen liggen voor me op tafel. Ik zoek naar vergelijkingen en veranderingen, maar dat ze naast elkaar liggen is eigenlijk al bijzonder. Normaal gesproken verslijt ik wel een setje handschoenen in een jaar. De vorige MTR’s houden het dus al 4 jaar vol. Toegegeven, ik heb de afgelopen jaren ook wel gereden met andere handschoenen, maar de MTR’s is niets bespaard gebleven: ze zijn flink gebruikt.
Qua gebruiksdoel zijn de handschoenen gelijk gebleven en dus bedoeld voor gebruik bij alles boven de 10 graden Celcius. Er zijn echter een paar cruciale verschillen. Zo is de elastische band die om de pols zit iets breder geworden. Een aangename verbetering waardoor ze net wat lekkerder om mijn polsen zitten doordat de druk van de band wat beter verdeeld wordt. Daarnaast is er minder dik materiaal gebruikt voor de handpalm. De eerste versie is op die plek opgebouwd met twee dikke stukken Kevlar, met daaronder nog een extra laag stof. Dat is dus dikker, maar ook stugger. Bij de nieuwe versie resulteert de dunnere laag merkbaar in méér gevoel met het stuur.
Waar ook wat méér gevoel ontstond, was bij mijn neus en voorhoofd. Tijdens het frisse voorjaar wil de neus nogal eens druppelen en gebruikelijke reflex is om dit met bovenzijde van de hand af te vegen. Ter hoogte van de duim heeft Endura daarom een ‘Terry sweat whipe’; een strook licht absorberend materiaal om neus of voorhoofd enigszins te kuisen. Doordat de Kevlar panelen nu boven op het materiaal liggen, is echter een scherpe rand ontstaan en die schuurt merkbaar flink over bovenlip, neusvleugels, voorhoofd… nou ja, overal waar je kuist én waar gevoel zit. Méér precisie in de beweging is nodig om de scherpe rand te vermijden.
E-Swipe
Nee, deze handschoenen hebben geen ingebouwde elektronica. Endura gebruikt de term ‘E-Swipe’ om aan te geven dat je met deze handschoenen je smartphone kunt bedienen. In deze tijd een must-have, voor wanneer je onderweg een foto wilt maken, je Facebook-status wilt veranderen in ‘Stoked! Super vette trail gevonden!’ of wilt navigeren. De naam lijkt wat vreemd; want met alleen swipen maak je geen foto’s of typ je een bericht. Treffend is de naam echter wel, want precies dat swipen is ook meteen het enige dat je er mee kunt…
Het vast gestikte stukje rubber op de wijsvinger dat de ‘E-Swipe’ functie maakt, geeft het gevoel alsof je een pleister om je vingertop hebt zitten. Het stukje zit plat onderop je wijsvinger en dus niet op de voorzijde van de vingertop. Swipen lukt goed, maar een berichtje tikken met het puntje van je vinger is niet te doen, aangezien daar geen digi-vriendelijk materiaal zit. Doorfietsen dus en je status thuis maar updaten…
Conclusie
De Endura MTR Glove II verschilt toch wel redelijk met de eerste versie. Het materiaal rond de handpalm is bij de nieuwste versie dunner. Ik vond dat wel fijn, maar dat is uiteraard zeer persoonlijk en één van de belangrijkste afwegingen bij het aanschaffen van nieuwe handschoenen. Ze zijn dik genoeg om op frisse lentedagen geen heimwee naar je winterhandschoenen te krijgen, en ademen voldoende om comfortabel te blijven in de zomer. De pasvorm is prima: nergens had ik knelpunten of stroopte materiaal op bij het buigen van de vingers. De verbrede elastische band vind ik daarbij ook prettiger dan bij de eerste versie en ze dragen dus comfortabel.
‘Versie 1.0’ was netjes afgewerkt en bleek erg duurzaam. Ook deze versie oogt qua afwerking – over het algemeen – nog steeds goed, maar de scherpe rand van het Kevlar paneel nabij de duim is gewoonweg onprettig. Het is bovendien ‘los’ bovenop de handschoen met een enkele stiknaad bevestigd juist op de plek waar ze flink te lijden hebben. Qua comfort geen probleem, maar het lijkt ons wel wat minder duurzaam als constructievorm. De E-Swipe functie doet precies wat de naam zegt, maar voor écht smartphone gebruik is alleen swipen dus te weinig. Goed; je ging fietsen… niet contact houden met het thuisfront, toch?
De MTR Glove II is verkrijgbaar met een adviesverkoopprijs van €44,99. Geen fan van blauw? Ze zijn ook in een zwart/rode uitvoering te verkrijgen.
Meer informatie: www.endurasport.com
Tekst: Mark ten Napel
Foto’s: Jeroen van den Brand